Tack Mange.
Pumpen leverades monterad och klar 2006-06. Vad är förutsättningarna/kriterierna för omleverans? Är det några regler/prejudikat som SVEP har?
Jag antar att om jag istället hade köpt pumpen över disk hos exv Bauhaus, (vilket jag tyvärr inte gjorde) så hade det varit ett fall för ARN?
ARN befattar sig inte alls med värmepumpar. Oavsett detta så gäller ändå konsumentköplagen när du köper en pump och säljaren ska följa denna.
En annan viktig sak är att köp inte nått där säljaren försöker lägga över något ansvar på underleverantören. Du har ett avtal med säljaren, inte med hans underleverantör. Dvs hans ev leveransproblem är hans problem inte ditt och han är ålagd att följa konsumentköplagen hur som hellst.
Kan han inte få fram en ny vara så häv köpet!
(Visst hade jag en leverantör jag hade stort förtroende för och som man märker att gör sitt bästa för att hjälpa till så då skulle jag ha större tålamod, men du skriver tidigare att han prioriterar ner dig och bryter sina löften till dig)
Enligt konsumenköplagen 22 § har man rätt till "avhjälpande [dvs
reparation], omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa
felet eller häva köpet".
Man har som kund rätt att fritt välja mellan
dessa fem alternativ.Om man nöjer sig med att kräva omleverans (dvs att få ett nytt exemplar)
enligt 26 § kan säljaren INTE säga "nänä, först ska vi försöka reparera
prylen" -- såvida inte omleverandet skulle medföra en oskälig kostnad för
säljaren, vilket kanske är fallet om prylen är specialbeställd eller
-byggd, men knappast för en lagervara.
Denna lagändring att köparen har rätt att kräva omleverans och att säljaren ej kan neka till det om han inte kan påvisa en oskälig kostnad tillkom i'a juli 2002. De flesta säljare tror dock fortfarande att de har rätt att välja påföljd.
Så begär att säljaren ger dig en ny pump från hyllan.
Säljaren kommer givetvis hävda att ge dig ett nytt skulle innebära oskälig kostnad för honom. Detta skall dock alltid ställas i relation till olägenheten för konsumenten. I detta fall så tror jag en vinter utan tillfredställande värme är en olägenhet som väger riktigt tungt. Dessutom förlorar du som konsumet pengar hela tidien pga att jag får elda på med elradiatorer.
Jag tror att säljaren får mycket svårt att påvisa att hans kostnader skulle väga tyngre än att en konsument inte har tillfredställande värme + ökade uppvärmingskostnader.
Även om säljarens hävdar oskälig kostnad så säger lagen trots allt att säljaren ska åtgärda detta innom rimlig tid.
För att säljaren skall kunna få välja påföljd krävs att säljaren visar att den påföljd som köparen valt innebär en oskälig kostnad för säljaren. Vid bedömningen av vilken påföljd som blir aktuell skall även hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och huruvida den andra påföljden skulle kunna fullgöras utan väsentlig olägenhet för köparen. Påföljden skall anses oproportionell om den ger säljaren kostnader som är orimliga i jämförelse med den alternativa påföljden.
Att vara utan en värmepump sen aug faller knappast innom ramen för att det sker utan väsentlig olägenhet för köparen. Dvs man har all rätt att häva köpet.
Dessutom är målet med värmepumpen att spara pengar. Det gör man inte när den inte fungerar.
28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
Vill man vara riktigt hård försöker man även åberoppa §31:
Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Man har ju lidit skada ekonomiskt genom att inte lvp fungerat. Jag tror säkert att man försöker vifta bort det med paragrafer i garantiavtal om att "man ej tar ansvar för ev ekonomiska förluster i väntan på garantiåtgärd osv" Men konsumentköplagen går inte att avtala bort. Säljaren kommer givetvis hävda att det ligger utanför hans kontroll. Men att ge dig en likvärdig/ fungerande produkt borde inte tagit sen aug utan det borde ligga innom hans kontroll.