Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika returtemperaturer frÃ¥n 2 kulvertar till VP  (läst 840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad retsilen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Olika returtemperaturer från 2 kulvertar till VP
« skrivet: 21 februari 2010, 08:43:16 »
Har en tvättstuga på gården där vp ska placeras, därifrån ska 2 kulvertrar gå, en till bostadshuset den andra till uthuset med 40 m2 stall där jag håller 5-8 gr, och en sadelkammare där jag håller ca 15 grader, och ett hönshus där håller jag ca 10 gr. Som jag har fått info om så blir det olika temperaturer till vp, lägre från uthuset, kan man blanda returerna innan det går in till vp, eller måste man ha nåt shunt system som sköter det? Tänkte ha glykol i den delen som går till stallet utifall det blir strömavbrott på vintern, en av firmorna ha rek det, men då behövs en värmeväxlare vid pumpen, en annan firma säger att man kan ha glykol i hela systemet även i bostads huset, då kan man blanda returerna som går in i vp, slipper då värmeväxlaren som kostar en del. Nån som har nån ide hur jag ska göra? Blir det stora skillnader på returerna pga olika temperaturer i olika rum?

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Olika returtemperaturer från 2 kulvertar till VP
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2010, 11:49:13 »
Har en tvättstuga på gården där vp ska placeras, därifrån ska 2 kulvertrar gå, en till bostadshuset den andra till uthuset med 40 m2 stall där jag håller 5-8 gr, och en sadelkammare där jag håller ca 15 grader, och ett hönshus där håller jag ca 10 gr. Som jag har fått info om så blir det olika temperaturer till vp, lägre från uthuset, kan man blanda returerna innan det går in till vp, eller måste man ha nåt shunt system som sköter det? Tänkte ha glykol i den delen som går till stallet utifall det blir strömavbrott på vintern, en av firmorna ha rek det, men då behövs en värmeväxlare vid pumpen, en annan firma säger att man kan ha glykol i hela systemet även i bostads huset, då kan man blanda returerna som går in i vp, slipper då värmeväxlaren som kostar en del. Nån som har nån ide hur jag ska göra? Blir det stora skillnader på returerna pga olika temperaturer i olika rum?

Hej!
Jag har för mig att jag har kommenterat något tidigare inlägg som du tagit upp som rörde varmvatten via kulvert. Mitt system är väldigt likt det du beskriver. Värmepumpen är placerad i ett uppvärmt rum i garagebyggnaden. Därifrån går det en kulvert till ett mindre bostadshus men ingen kulvert för varmvatten. Dessutom en kulvert till huvudbyggnaden med en separat kulvert med varmvatten. Rören i värmekulverterna,dvs för fram och retur är parallellkoplad (sammanbundna innan de ansluter till respektive kulvert) och glykol är inblandat i hela värmesystemet.

Jag har mätt pÃ¥ respektive in och utgÃ¥ng i de tre olika byggnaderna. De första mätningarna indikerade olika delta T i de tvÃ¥ bostadshusen men samma framledningstemperatur. Skillnaden var ca. 15 ºC med lägre retur i det mindre huset. Vp´s cirkulationspump gick vid det här tillfället i läge 1. Delta T vid anslutningarna till vp var 8 ºC. Problemet löste sig av sig självt i och med att Thermia  support skulle komma pÃ¥ besök och han ville att jag skulle öka cirkulationen till läge 2. Nu utjämnades skillnaden i delta T mellan bostadshusen och jag anser att det nu fungerar som det skall. Den förklaring som jag känner mest för är att flödet till det mindre huset var för litet när cp gick i läge 1. Värmen var helt OK även dÃ¥ dvs. med den lÃ¥ga returen men det känns bättre att ha samma värden i bÃ¥da husen.

Radiatorn i samma rum som vp får man se upp lite med eftersom det kortsluter systemet. Det hade installatören klart för sig så han har strypt ner flödet. Vi har lite olika meningar fortfarande, för jag skulle ha velat att anslutning till returen i värmekretsen hade gjorts några meter längre bort från vp. Nu går den på ett par dm från ingången till vp. Med den typ vp som jag har så har det trots allt inte någon avgörande betydelse eftersom returtemperaturen inte ingår i styrprogrammet.
sansun 
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!