Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Löser pÃ¥ hög pressostat.  (läst 4171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #15 skrivet: 06 augusti 2021, 14:54:55 »
Vet du om du har en eller två cirkulationspumpar?

Den innanför värmepumpshöljet sitter (sett framifrån) långt ner till vänster om kompressorn precis innanför höljets vänstra sidoplåt. Den sitter (mycket) trångt till. Har den stannat finns det ingen cirkulation på varmvattnet alls när värmning av tappvattnet pågår och då löser säkert värmepumpen ut rätt snart. Men om det blir på "pressostat hög" eller något annat vet jag dock inte.

När elementvattnet värms räcker kanske den yttre cirkulationspumpen till för att hindra att värmepumpen löser ut.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #16 skrivet: 06 augusti 2021, 15:30:52 »
Vet inte riktigt hur det är med en pump från cirka 2009 men om skillnaden mellan start- och stopptemperatur för varmvattenberedning är 5 grader bör en varmvattenkörning ta mer än 5 minuter. Stannar den efter någon minut är det snarare i början av en varmvattenkörning den stannar.


Tjena igen, äntligen hemma. Jag provade köra allt manuellt. Slingan som är motsatt håll i kondensorn alltså spriten blir tok varm när jag kör den mot varmvatten, det funkar bra då jag kör mot element sidan mot huset. Jag tänker att jag tar lös alla slangar som har med varmvattnet att göra så får vi se vart vi tar oss eftersom det verkar tydligt att de är den sidan som säger nej på värmning.

Mvh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #17 skrivet: 06 augusti 2021, 16:24:23 »
Slingan som är motsatt håll i kondensorn alltså spriten blir tok varm när jag kör den mot varmvatten, ...

Det där begrep jag inte alls.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #18 skrivet: 06 augusti 2021, 18:36:52 »
Jag tolkar svaret som att vattnet (inte spriten) efter kondesorn blir tokvarmt när han kör varmvatten men inte när han kör elementvatten.

Exakt vad jag tror skulle hända om han har två cirkulationspumpar där den inre cirkulationspumpen inte går men den yttre går.
När han kör elementvatten räcker den yttre cirkulationspumpen för att hålla ett tillräckligt flöde över kondensorn.

Däremot blir det inget flöde alls när växelventilen ställt om till varmvattenproduktion och då löser förstås värmepumpen ut.
Vid varmvattenproduktion är det ju den inre cirkulationspumpen som ensam ser till att det blir ett flöde
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #19 skrivet: 06 augusti 2021, 19:40:08 »
Ja alltså det jag menade var att:
när pumpen går på recirk mot varmvattenberedaren så blir andra sidan i kondensorn/värmeväxlaren dvs sprit sidan ut från värmeväxlaren riktigt het.
Kör jag recirk mot element i husen så håller sig sprit sidan kallare. Vilket visar på att värdeöverföringen dit funkar..

Jag tog lös alla slangar och de var enormt med skit.. rengjort med piprensare och nu luftat allt och startat upp. Tyvärr hann jag åka iväg en sväng och pumpen stog på men jag insåg att inte öppnat allt så den hade ju löst och vattnet värmt upp men patron.. Nu.. väntar jag pumpen ska starta och på att larmet eventuellt ska komma igen :)

Mvh

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #20 skrivet: 06 augusti 2021, 19:50:45 »
Laddar upp bild på allt direkt efter larmet kom nu.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #21 skrivet: 06 augusti 2021, 20:07:00 »
Finns ett synglas på sprit sidan, där kommer det lite bubblor..

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #22 skrivet: 06 augusti 2021, 20:31:11 »
Synglaset sitter i gasslingan som du har till kompressorn och värmerväxlaren
Sprit har du i BRINE som går ner till mark/bergkollektorn,
Tappvatten har du i beredaren, in och ut
Värmevatten har du i värmesystemet och värmeväxlaren.
Värmevattnet värmer huset ELLER varmvattnet(tappvatten) betoende på växelventilens läge.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #23 skrivet: 06 augusti 2021, 21:26:07 »
Pumpen löste ändå! Jag funderar på om det är något med trevägsventilen att den inte är i ordning. Har även en rörstump att kontrollera från treväg till vattenberedaren annars är jag helt lost.. vet inte om man kan fråga sånt här men vem kan man vända sig till för att få hjälp? Bor i piteå.


MVH

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #24 skrivet: 06 augusti 2021, 21:39:50 »
Blir KB varmt ??? går KB-pumpen som den ska vid VV-körning, kan du prova med att ställa den till kontinuerlig gång, eller koppla upp den med sladd och stickpropp för att se vad som händer med tempen på KB

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #25 skrivet: 06 augusti 2021, 22:08:55 »
Blir KB varmt ??? går KB-pumpen som den ska vid VV-körning, kan du prova med att ställa den till kontinuerlig gång, eller koppla upp den med sladd och stickpropp för att se vad som händer med tempen på KB

KB = köldbärar pump?

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #26 skrivet: 06 augusti 2021, 23:45:27 »
Jag har nollat pumpen helt, gått igenom uppstarts manualen, Lagt till alla givare, ställt in allt som är relevant gällande VV temp och VP kurva. Hör och häpna pumpen har inte löst än på 1.5 timme!

Något tips på någon annat man bör ställa in?

Mvh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #27 skrivet: 07 augusti 2021, 09:08:33 »
Är det bergvärme eller slinga i marken? Det var höga köldbärartemperaturer. Undrar om det kan ha något med saken att göra. Pumpens effekt blir så hög på grund av detta att kondensortrycket blir för högt innan temperaturgivarna hinner indikera onormala temperaturer.

Värmer pumpen huset också eller gör den bara varmvatten? Att den inte har löst på 1,5 timme behöver inte betyda mer än att den har klarat en varmvattenberedning utan problem.

En sak som kan vara värt att kolla är vid vilken temperatur varmvattenberedningen stoppar. Är det REGO 600 som styrsystem i pumpen är det kopplingsdifferensen i meny 2.4 som bestämmer detta. Fabriksinställningen är 5 grader.  Stopptemperaturen blir inställd varmvattentemperatur plus halva kopplingsdifferensen. 




5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #28 skrivet: 07 augusti 2021, 09:27:57 »
Är det bergvärme eller slinga i marken? Det var höga köldbärartemperaturer. Undrar om det kan ha något med saken att göra. Pumpens effekt blir så hög på grund av detta att kondensortrycket blir för högt innan temperaturgivarna hinner indikera onormala temperaturer.
Värmer pumpen huset också eller gör den bara varmvatten? Att den inte har löst på 1,5 timme behöver inte betyda mer än att den har klarat en varmvattenberedning utan problem.

En sak som kan vara värt att kolla är vid vilken temperatur varmvattenberedningen stoppar. Är det REGO 600 som styrsystem i pumpen är det kopplingsdifferensen i meny 2.4 som bestämmer detta. Fabriksinställningen är 5 grader.  Stopptemperaturen blir inställd varmvattentemperatur plus halva kopplingsdifferensen.

Det är rego600 tror jag, och det är bergvärme. Inget larm inatt och pumpen verkar funka, jag ska ställa in det också gällande VV och kopplingdiff.
Kan ju vara så att de lossnat beläggning på annat ställe nu när den har snurrat ett tag vilket tillåter bättreflöde.. väldigt diffust detta.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #29 skrivet: 07 augusti 2021, 13:34:07 »
Det kan vara så att det är beläggningar i kondensorn också och att den behöver spola ren. I och med att det nu verkar fungera någorlunda vore det intressant med en omgång temperaturdata från slutet av en varmvattenkörning. GT6 ska ligga ca 30 grader över GT8, kanske lite mindre nu sommartid när köldbäraren är varm. Är det problem med värmeöverföringen i kondensorn blir differensen högre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!