Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energi appen..  (läst 3969 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Energi appen..
« Svar #15 skrivet: 22 januari 2013, 15:47:44 »
Risken är väl att det blir kondens med dammlist dock, så man får skära upp en öppning på listen i hörnen.

Men jag undrar om det där med hur mycket man sparar genom att sänka temperaturen stämmer. Gjorde en enklare mätning en gång, innan höjning av temp drog pumpen 660W, när jag sedan höjde en grad började den och dra 1200W istället vilket är en fördubbling.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Energi appen..
« Svar #16 skrivet: 22 januari 2013, 16:17:28 »
Jag har inte märkt av nån kondens mellan rutorna sen jag satte dit dammlisten, och kondenset på insidan har minskat.
Däremot har jag hört att man bör undvika gummilist mellan rutorna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energi appen..
« Svar #17 skrivet: 29 januari 2013, 15:01:59 »
Men jag undrar om det där med hur mycket man sparar genom att sänka temperaturen stämmer. Gjorde en enklare mätning en gång, innan höjning av temp drog pumpen 660W, när jag sedan höjde en grad började den och dra 1200W istället vilket är en fördubbling.
Var det rumstemperaturen du höjde med 1 °C eller inställningen på värmepumpen? Lät du allt gå så att det nya energiläget fick tid att stabilisera sig? Jag skulle låta det hela gå i alla fall ett dygn så man är säker.

Mätte du den momentana EFFEKTförbrukningen av din värmepump (W), eller körde du den under några dagar så du fick en ENERGIförbrukning (Wh) som du kunde jämföra med en likvärdig klimatperiod (ute-temp, blåst, sol)?
I annat fall är det inte annat att vänta, då man höjer börvärdet så ser ju pumpen att den plötsligt ligger efter kanske dubbelt så många grader och drar på på för att hinna ikapp.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!