Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Etablere ekstern START/STOPP pÃ¥ 416-086, er det mulig?  (läst 955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasLyn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norge, Tromsø
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jeg ønsker å etablere ekstern AV/PÅ styring mot Anslut luft-vann for å sette denne ut av drift i perioder der den ikke skal kjøre. For eksempel når solvarme skal ha prioritet på oppvarming av (Dala)tank. Har Anslut 416-086, men det er kanskje identiske løsninger mot øvrige modeller.

Det er en teknisk mulighet for slik ekstern AV/PÅ-styring ved å etablere dette som direkte kutt av 230V-mating inn til VP. Jeg tenker dette er en noe 'brutal' måte å stoppe varmepumpa på. Det er trolig bedre for pumpa å få kjørt seg ned til stopp på mer normal måte. Eller er jeg unødvendig bekymret her slik at AV/PÅ styring med kutt av 230V mating er grei og bekymringsløs, også med tanke på varmepumpas (fremtidige)helse?

Er det noen som har etablert eller identifisert mulighet for slik ekstern AV/PÅ styring uten å kutte 230V-mating? Jeg ser at det er fire tilgjengelige skruklemmer benevnt C1, C2, C3 og C4 på baksiden av betjeningspanelet. Har ikke lyktes å finne ut av om dette er signaler som er forberedt for et eller annet. Det er fire ledere mellom betjeningspanel og innerdel av pumpe. Kan det være så enkelt at en av disse lederne representerer (digitalt) AV/PÅ kjøresignal til varmepumpa. I så fall må all regulering og logikk i forhold til settpunkt ligge i betjeningspanelet. Høres kanskje litt enkelt ut vedr. trinnstyring av kompressor, så det er muligens busskommunikasjon mellom betjeningspanel og innedel.

Har sett på elektronikkortet på innedel uten å finne noe mulige signalinngang for ekstern start/stopp.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Etablere ekstern START/STOPP på 416-086, er det mulig?
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2022, 15:39:55 »
Hej,
det fanns ett tilläggskort som möjliggjorde den där funktionen, ES hade det på sin repertoar åtminstone. Det är möjligt att jag skulle ha ett dylikt kort liggande nånstans, jag fick ett provexemplar i tiderna men använde det aldrig. Direkt från kortet går det inte och tror inte det går från displayen men är inte säker då ES använden en annan typ av display på sina kloner.

Andra möjligheten är att sätta upp en Arduino som agerar modbus master istället för displayen (styrkortet och displayen kommunicerar m modbus). Det gjorde vi i tiderna, fungerade men lite bökigt var det nog.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Kör du över rumsgivaren som sitter på baksiden av betjeningspanelet så kan du manipulera rumsgivaren.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64660.0
Kolla detta inlägg #13 där manipulerar jag rumsgivaren med ett motstånd och reläkontakt.
« Senast ändrad: 23 maj 2022, 21:34:08 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad ThomasLyn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norge, Tromsø
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Takk for gode svar på mitt innlegg!

Hvis jeg benytter brytning av 230V tilførsel som STOPP- og START-metode, vil dette fungerer greit, eller vil det kunne skade varmepumpa?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Etablere ekstern START/STOPP på 416-086, er det mulig?
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2022, 09:50:54 »
Risken finns att kompressorn blir kall då inte någon kompressorvärmare längre fungerar om strömmen till värmepumpen bryts. Det blir då fler kallstarter som sliter extra hårt på kompressorn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ThomasLyn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norge, Tromsø
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det blir då fler kallstarter som sliter extra hårt på kompressorn.

Takk for godt svar! Jeg skal forsøke å manipulere den fysiske av/på bryteren på betjeningspanelet med en magnet/motor for å gi en trykkimpuls på bryteren for av og på. Jeg unngår da å gjøre inngrep i elektronikken som kanskje vil kunne gi skadelig påvirkning.

Iversen

  • Gäst
Iversen
SV: Etablere ekstern START/STOPP på 416-086, er det mulig?
« Svar #6 skrivet: 13 september 2022, 05:49:34 »
Fikk du noen løsning her?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!