Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla  (läst 17891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #15 skrivet: 18 januari 2017, 18:45:12 »
Värmepumpen stoppar om inkommande vatten är 48 grader, och denna temperatur ligger du över på kvällsavläsningen. Värmepumpen har då ingen möjlighet att bidra med värme.

Returvattnet från radiatorkretsen släpps i botten av pannan. Vatten till värmepumpen tas från botten, trots det är vattnet 50 grader som går ut i värmepumpen, samtidigt som du har 50 grader i nedre pannan. Det tolkar jag som obefintlig skiktning i pannan och/eller returvattnet från radiatorkretsen är mycket varmt.
För att uppnå skiktning sänk hastigheten på cirkulationspumparna. Både radiatorkretsen och den mot värmepumpen.

När skiktningen fungerar och radiatorerna avger värme så kommer svalt vatten att släppas i botten av pannan, detta svala vatten går ut i värmepumpen för värmas upp några grader och hamna i toppen av nedre tanken.
Från toppen av nedre tanken tas sedan vattnet som ska gå ut i radiatorerna. Om temperaturen inte räcker till öppnar shunten mot övre pannan för att få lite bidrag av elvärmt vatten. Då kommer även vatten från toppen av nedre pannan att flöda uppåt så elpatronen behöver bara spetsa det värmepumpsvärmda vattnet.

Vill du helt förhindra att shunten öppnar mot övre pannan skruva ner shuntfördröjningen tills du når spärrad. Då går den inte förbi mittläget.

107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2017, 21:56:59 »
Jag vill få fram framledning med olika inställda inomhus temperaturer och du gör fan i att röra shunten! Få fram vad som är problemet.
Om du nu är intresserat av hjälp, eller grekiskt tjurskallighet?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Ni diskuterar fel saker. Systemet uppför sig som om EcoAir är spärrad.

Börvärdet på nedre tanken ska vara Framledning+start/stoppdiff som oftast är 5 grader. Så dina värden är helmysko. Börvärdet på nedre tanken borde vara 52.
Har du testat att stänga av allting och starta om?
Har du kollat att VPn står i Autoläge? Öppna frontkåpan på EcoAir och kolla att den verkligen står i autoläge.

Är VP ens tillåten eller är den spärrad i inställningarna?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #18 skrivet: 19 januari 2017, 07:43:33 »
Jepp, det ser ut som att kompressorn inte går om tempgivarna VP in/ut funkar.
Om kompressorn går så ger den inget.
Sen så tror jag att shunten är OK, det är hög temp på framledningen, då kommer den även ta från övre delen av pannan.
Med en lägre kurva så kommer den shunta från undre delen.
Klena radiatorer eller ej injusterad kurva?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #19 skrivet: 19 januari 2017, 08:06:01 »
Hej , fÃ¥r kolla upp ikväll Ã¥rsmodel etc ,, vet att koden är 372 funkar  i varje fall och att det är ECOEL V3 med ECOAIR 109  , Prog id va nÃ¥got i stil med 10111111 eller sÃ¥ men ska kolla när jag kommer hem,

Ang värderna pÃ¥ inomhusgivaren sÃ¥ sitter den pÃ¥ entreplan , huset är en 1,5 plans med källare , vill jag ha 20-21 grader i källaren och i gillestugan sÃ¥ mÃ¥ste jag sätta temp 23,0 eller 23.5 pÃ¥ entreplan annars faller temperaturen i källaren under 20, (man vill väl ha lite medelhavskänsla trots -3)   

Det stämmer att shunten står i manuellt läge på bilderna , ( idag då det är mildare så har jag ställt den i auto) jag hade ställt den i manuellt läge i och med att den hade öppnat helt och bara gått på övre tank och elpatron vid -3 utomhustemp ,

idag då det är mildare väder +3 (shunt på auto) och inomhusgivare av ,så har jag följande värden


kl 06:10                               kl 05:10           
Ute 3                                   3
Panna 53 (50)                      50(50)
Framledning 36 (39)             34(39)
Panna nedre 46 (44)             43(50)
Hetgas 27                            83
Kompr frÃ¥n                          Komp till
Fläkt frÃ¥n                             hög
Laddpump frÃ¥n                    till
VP in/ut 41/45                     37/42
radiatorpump till                  till
Eleffekt kw 0.0.0                  0.0.0

vid bÃ¥da tillfällena sÃ¥ stÃ¥r shunten nÃ¥gonstans i mitten   

Är lite ställd på pannans nedre börsvärdet är 44 kl 06:10 och 50 kl 05:10 den vill inte gå upp till 55


en annan intressant sak , igÃ¥r sÃ¥ noterade jag att 2 radiatorer i källaren  va helt kalla , efter lite mekande med termostat ventileren sÃ¥ blev blev även dom varma
kan det va det som orsakar dåligt flöde till radiatorer och låg framledningstemp så att ecoel skruvar upp shunten för att ge varmare vatten men att flödet har varit delvis blockerat så att ecoel har försökt "jobba" upp rätt inomhus temp (23.5 därav inomhusgivaren bortkopplad idag) för att matcha förväntad inomhustemp med hjälp av övre panna (shunt öppen) och resultat att den går på elpatron ??


Mvh Kostas
   

 


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det är inte shunten det är fel på. Du har fortfarande helt fel börvärde på nedre tanken. Med framledningsbör på 39 ska börvärdet på nedre tanken vara 44. Din inställning i Inställningar ska inte påverka alls så länge VPn är tillåten att gå, och nu går den ju.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #21 skrivet: 19 januari 2017, 09:08:12 »
Jag har också konstaterat att det inte är något fel på shunten , men vad är felet , hade hoppats på att felet var att 2 radiatorer var kalla och att det kanske blockerade cirkulationen med resultat att ECOEL höjde shunt till öppen och jag gick på elpatron ,

är det normalt att vid -3 att shunten ska vara helt öppen (huskurva 55 justering 0) och den tar varmt vatten från övre tank och VP in /ut är med ingen diff ,

VP är inte spärrad , när det har varit -3 så har den gått igång korta stunder , medans nu när det är +3 så går den längre körningar

vad får man för följdfel ifall cirkulation till radiatorer inte är tillräckligt bra, hur agerar ecoel , höger den börsvärdet på framledning exempelvis ?
   

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...

kl 06:10                               kl 05:10           
Ute 3                                   3
Panna 53 (50)                      50(50)
Framledning 36 (39)             34(39)
Panna nedre 46 (44)             43(50)

Är lite ställd på pannans nedre börsvärdet är 44 kl 06:10 och 50 kl 05:10 den vill inte gå upp till 55

Värdena 06:10 ser helt normala ut (bortsett från att du måste ha läst av alldeles efter att VPn stannat därför att börvärdet nåtts) men inte värdena 05:10. Och varför skulle nedre börvärdet gå upp till 55?
Det värde du ställer in i menyn Inställningar för nedre pannan används bara när EcoAir är spärrad.


Sen dina funderingar om radiatorer osv:
EcoAir har ingen aning om vad som händer inne i huset. Den arbetar strikt efter sin egen tempgivare, tempen på inkommande vatten till VPn, och signal från EcoEl att köra eller stoppa. Om VPin blir 48 grader så stoppar den, och ju kallare det blir (under -7) desto lägre blir den brytpunkten. Vid -15 stoppar den när VPin är 40.

EcoEl skiter fullständigt om en radiator är kall. Den arbetar strikt efter huskurva och utegivare, och försöker möjligen justera framledningen lite beroende på vad innegivaren säger. Den skickar startsignal till EcoAir när tempen i nedre tanken är lika med eller lägre än framledningen. Den skickar stoppsignal när tempen når börvärdet som är lika med framledning+5.

är det normalt att vid -3 att shunten ska vara helt öppen (huskurva 55 justering 0) och den tar varmt vatten frÃ¥n övre tank och VP in /ut är med ingen diff , 
Shunten styrs av shuntfördröjningen. När framledningen är lägre än dess börvärde så börjar shuntfördröjningen räkna ner och när den når 0 så tillåter den shunten att börja ta vatten från övre tanken. Hur lång tid den ska räkna ner ställer du själv in i Inställningar.

vad får man för följdfel ifall cirkulation till radiatorer inte är tillräckligt bra, hur agerar ecoel , höger den börsvärdet på framledning exempelvis ?

Nej. EcoEl struntar i princip i cirkulationen. Den kollar börvärdet för framledningen och innegivaren. Om innegivaren säger att det är för kallt så höjer den framledningen lite. Om framledningen når sitt börvärde så är EcoEl nöjd.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #23 skrivet: 19 januari 2017, 13:00:07 »
Tack för svar ,

förstÃ¥r inte riktigt varför aktuell drift kl 06:10 var ok medans  kl 05:10 inte var ok , för lÃ¥g börsvärde pÃ¥ nedre panna eller ??

Men jag är tyvärr fortfarande inne på att ECOEL agerar ifall framledningstemp inte nås,

ett exempel , med följande data (mitt första inlägg på denna tråd ifall shunten rätt)
Ute -7
Rum 22.7 (23.0)
Panna 63 (62)
Framledning 41 (55)
Panna Nedre 49 (55)
Hetgas 106
VP In/ut 44/48
Ute VP -6
El 7.5.0 kW
Högsta Framledning: 55
Inställningar:
Elpanna övre 7.5 kWh
Elpanna nedre 6 kWh
Hus parametrar:
Max fram 55
min från
Huskurva:
Lutning: 55
Justering: 0

Säg att det är dålig cirkulationen på radiatorslingan , cirkulationspumpen jobbar på men kan inte skicka mycket vatten vidare. Returvattnet som kommer tillbaka till nedre pannan har inte tappat så mycket i värme.
Framledningsgivare läser av värdet 41, ecoel tycker att det är för lite (börsvärde 55) och öppnar shunten för att nÃ¥ värdet 55, shunten öppnar och öppnar tills det att shunten stÃ¥r helt öppen och tar vatten frÃ¥n övre tanken ,  returvattnet har en temp pÃ¥ 44 (VP in 44/48) med resultat att VP inte startar igÃ¥ng sÃ¥ ofta (max retur 48) , enbart lite vatten frÃ¥n nedre tank har använts för radiatorslingan, i och med att övre pannan stÃ¥r till förfogandet mestadels  sÃ¥ gÃ¥r elpatron in och tar mer eller mindre all uppvärmning av radiatorslingan.

ovan är kanske en dum teori men jag skulle vilja utesluta att dålig cirkulation i radiatorslingan gör så att shunten öppnas helt vid -7 elpanna 7.5 kW och VP in/ut 44/48

eller är dessa värden normala vid -7  ( och bara konstatera att vid -7 sÃ¥ är det elpatron som gäller )
Ute -7
Rum 22.7 (23.0)
Panna 63 (62)
Framledning 41 (55)
Panna Nedre 49 (55)
Hetgas 106
VP In/ut 44/48
Ute VP -6
El 7.5.0 kW
Högsta Framledning: 55
Inställningar:
Elpanna övre 7.5 kWh
Elpanna nedre 6 kWh
Hus parametrar:
Max fram 55
min från
Huskurva:
Lutning: 55
Justering: 0

jag får vänta tills det blir lite minus grader ute och se vilka värden jag får då denna gång

Mvh Kostas
 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Du läser inte det jag skriver.
Läs erp's beskrivning av systemet, den låsta tråden högst upp, så kanske du förstår.

Börvärdet på nedre tanken ska vara Framledningens börvärde + 5 så länge VPn inte är spärrad. Det du själv ställer in i menyn, under Inställningar, gäller bara när VPn ÄR spärrad och du klr på ren elpanna.

Du har oftast helt skruvade värden på nedre tankens börvärde och då är det fullständigt givet att det inte fungerar som det ska? Dessutom, varför har du satt max framledning till 55?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #25 skrivet: 19 januari 2017, 15:07:58 »
Ett sätt att testa pumpen nu när det är ganska milt, sätt "elpanna max kW" till noll. Har du något så när vettiga inställningar i övrigt, så ska pumpen gå och klara både värme och varmvatten på egen hand. Får du ordning på den, så kan du öka effekten på elpannan lite i sänder sedan.
Läs gärna igenom vad jag skrivit där lunk säger.

Sedan skriv in alla inställningsvärden och alla driftvärden när pumpen verkligen går, annars är det inga driftvärden.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #26 skrivet: 19 januari 2017, 18:38:36 »
Värdena 06:10 ser helt normala ut (bortsett från att du måste ha läst av alldeles efter att VPn stannat därför att börvärdet nåtts) men inte värdena 05:10. Och varför skulle nedre börvärdet gå upp till 55?
Det värde du ställer in i menyn Inställningar för nedre pannan används bara när EcoAir är spärrad.


Om VPmax är sänkt till 50 grader sÃ¥ tycker jag värdena är helt rimliga. Visst man behöver in i kodade servicemenyn för att sänka men koden är inte direkt hemlig  ^-^

Vid 5.10 är det varmvattenhöjning som körs och pumpen kör till (sänkt) max.
6.10 har låg hetgastemperatur så det är en liten stund sedan pumpen stannade efter maxkörningen. Framledningens börvärde är 39 grader och nedre pannans börvärde är 44 grader, helt enligt instruktionsboken.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Enklaste åtgärden är att återställa till fabriksinställningar. Om någon har sänkt VP max till 50 så stoppar ju VPn på VPin 43 och då har ju VPn ingen chans att värma huset när huskurvan är ställd på 55. När dessutom Max Framledning är ställd på 55 så kommer inte elpatronerna heller klara av det om det blir riktigt kallt.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #28 skrivet: 20 januari 2017, 07:46:02 »
Hej tacksam för alla svar , och det är inte så att jag inte läser alla inlägg och försöker förstå men jag tycker att problemet kvarstår ,

Titta på aktuell driftinfo och försök tolka värdena,
(shunten helt öppen , varmvatten tas från övre pannan och elpatron går igång detta för att skicka 43 gradigt vatten till framledningen )
Det är det här jag tycker är konstigt att vid 0 grader så så har shunten öppnat helt och elpatron jobbat för att värma vattnet till radiatorer

FabriksÃ¥terställning gjordes 2 dagar sedan och det enda som ändras är lutning frÃ¥n 50 till 55 och max  panna nedre frÃ¥n 50 till 55 ( annars helt default) inget i fakbrikskodade inställningar har ändrats

Serienummer på eco el är 7208-1041-3958,
eco air stÃ¥r i läge blinkande A (auto) 
Program ID 10111111
Prog Datum 08-05-05
aktuell driftinfo idag kl 07,00 vid 0 grader


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #29 skrivet: 20 januari 2017, 08:43:39 »
Det är som sagt inte shunten som krånglar, den anpassar sig bara efter framledningstemperaturens är- och börvärde.
Om värmen i undre delen av pannan inte räcker så måste den börja shunta från övre delen för att nå börvärdet, shunten har så att säga inget annat val.
Den kan inte trolla fram värme från undre delen som inte finns.

Kompressorn står vid avläsningen, och diffen mellan ärvärde och börvärde är 4 °C, kompressorn startar vid 5 °C diff.
Skulle nog säga att detta är lite typiskt för CTC, det är inte så enkelt att ställa in grejerna så att den inte använder elparon i onödan.
Prova att ställa upp panna nedre till 55 °C och se om inte det är detta som kanske spökar?  Sc:,h
« Senast ändrad: 20 januari 2017, 08:49:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!