Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rimlig kostnad laga IVT air 90  (läst 1511 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Petter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rimlig kostnad laga IVT air 90
« skrivet: 04 juni 2019, 17:55:03 »
Har en IVT Air 90 som är kopplad till en 290 A/W som fanns i huset när jag köpte det för styvt ett halvår sedan. Pumpen är sedan 2010. Nyligen löste den för först hög hetgas och sedan för låg pressostat. Idag hade jag en tekniker här som kollade på systemet och upptäckte att två rör i kylkretsen legat emot varandra med följd att det gått hål på ena röret och stora mängder kylmedium läckt ut.
Teknikern sa att det trasiga röret behöver bytas, det ännu inte trasiga röret bör förstärkas, nytt kylmedium fyllas på och rörisoleringen som tagit skada behöver lagas. Han verkade även vilja byta ut torkfiltret och kalibrera ventiler etc. Han ville inte lämna någon närmare kostnad för kalaset men sa att 5000 kr kommer nog inte räcka utan kanske snarare närmare 10 000 kr.
Mina tidigare erfarenheter från värmepumpar är noll men jag tycker det låter dyrt. Eller är det fullt rimligt att det är så dyrt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rimlig kostnad laga IVT air 90
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2019, 20:15:46 »
Det låter som en rimlig kostnad och är väl ungefär vad den sparar in på elräkningen per år om den funkar som den ska.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daniel Petter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig kostnad laga IVT air 90
« Svar #2 skrivet: 04 juni 2019, 20:57:52 »
Då blir det väl till att punga ut och försöka se glad ut.
Jag verkar ha en kompressorförsäkring hos Arctic, kan den ta detta eller vad räknas normalt in i "kompressor"?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rimlig kostnad laga IVT air 90
« Svar #3 skrivet: 04 juni 2019, 22:02:07 »
Arctic försäkringen brukar funka så att den täcker självrisk och åldersavdrag på din vanliga husförsäkring. Kolla vad det står i villkoren och anmäl det till dom och ditt försäkringsbolag.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Jan Brolin

  • Gäst
Jan Brolin
SV: Rimlig kostnad laga IVT air 90
« Svar #4 skrivet: 12 juli 2019, 17:36:09 »
Låter rimligt men skulle samtidigt byta expansions ventilen,stora kostnaden är jobbet och ny gas och när kylkretsen redan är tömd och delar ska bytas är det enkelt att byta expansionsventilen samtidigt.


Kompressor försäkringen på arctic täcker inte läckage i kylkretsen utan är specifikt kompressorn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rimlig kostnad laga IVT air 90
« Svar #5 skrivet: 12 juli 2019, 21:19:11 »
Förlängda garantin via Arctic täcker även andra fel. Kolla exakt vad det står i villkoren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!