Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga wobbler  (läst 5113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Bygga wobbler
« skrivet: 24 juli 2011, 23:19:03 »
NÃ¥n som bygger egna Wobblers..?

har funderat på att testa bygga egna wobblers ... då det inte finns "Rätt Modell"
jag har hittat nästan rätt grejer men dom e för fjuttiga å små så det verkar som enda sättet är att plocka fram kniven å lite färg
går faktiskt riktigt fort att tälja till några olika wobbbler

håller på å testar mig fram till en enkel å vettig modell,jag vill ha en som gör jobbet men ej kräver 3 timmars arbete att tillverka
åter kommer med rapport sen,hoppas jag hinner få till 3-4 st innan våran gäddtävling....

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygga wobbler
« Svar #1 skrivet: 24 juli 2011, 23:30:50 »
Missade du tv-programmet där de skulle ut och ta gädda? De gjorde "wobbler" av något som liknade fågelfjädrar, skulle visst kunna gå igenom vass och vara effektiva. Tyvärr la jag inte varken kanal eller program på minnet då jag inte fiskar själv, men kanske någon annan vet vilket det var.

Jag har Tv 1 o 2, 4an, 6an, 24 och kunsk.kanalen så det måste varit i någon av dem.
« Senast ändrad: 24 juli 2011, 23:43:00 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Bygga wobbler
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2011, 00:40:59 »
då det inte finns "Rätt Modell"

Hmm, jag är storfiskare som har tagit det mesta i alla storlekar och har aldrig känt något behov av att bygga egna drag.

Vad är det som inte duger med fabriks/massproducerad drag tycker du?

Jag har i princip aldrig gått "bet" när jag varit ute, även om alla gånger inte storleken som jag velat infunnit sig som jag jagat. Men man kan inte påverka vattentemperatur, lufttryck mm som faktiskt påverkar fiskens intresse till aktivt jagande av föda mer än ett drag. Det enda du kan aktivt påverka, det är att befinna dig med betesvalet på det djup som aktivt jagande fiskar befinner sig.

Lite märkvärdigt skulle jag vilja påstå min gode doktor eg!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga wobbler
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2011, 07:58:49 »
Ja, vad annat skall man skylla pÃ¥ om inte felaktig utrustning? Har du hört nÃ¥n fiskare skylla pÃ¥ sin egen teknik eller sin förmÃ¥ga att bedöma vart bästa fiskestället är  >:D
 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 539
  • Karma +0/-0
SV: Bygga wobbler
« Svar #4 skrivet: 25 juli 2011, 15:11:57 »
Byggde egna wobblers när jag var ung, kopierade mest Rappala och gjorde dessa av kvastskaft. Borrade ur 6mm hÃ¥l som fylldes med lödtenn och dubbla 1mm genomgÃ¥ende hÃ¥l för pianotrÃ¥d som trekrok och lekande sattes fast i. Sen fick man trixa till en styrsked och labba lite innan den gick bra i vattnet. MÃ¥lade alltid mina 50/50 rött och vitt. Tog massor av gäddor med dessa hemgjorda wobblers.  Thumbsup
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga wobbler
« Svar #5 skrivet: 25 juli 2011, 15:16:08 »
Wobbler är ute, det är grodor som gäller nu för tiden.
http://www.n-mental.com/blog/?p=208
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga wobbler
« Svar #6 skrivet: 25 juli 2011, 16:27:24 »
Hej..
Haha japp det är ju en typ av froggs jag hÃ¥ller pÃ¥ att bygga...froggsen som finns e lite för smÃ¥  ska ha dom i storlek som e sjöfÃ¥gel unge typ tennisboll...

har fiskat i flera år med toppvatten beten Poppers å Grodor... man får inte värdens största gäddor men skoj är det...

dom här har hyfsade grejer...http://www.doublelfishing.se/
« Senast ändrad: 25 juli 2011, 16:29:24 av Dr Chun-Lan »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygga wobbler
« Svar #7 skrivet: 25 juli 2011, 22:41:10 »
Vad är det som inte duger med fabriks/massproducerad drag tycker du?

Ja just det, varför skulle man göra något eget?

Tror du inte att de fabriks/massproducerad dragen är någon hemmabyggares uppfinning?

Nä fortsätt du att köpa färdigt. Det finns andra som kan uppfinna åt dig!
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga wobbler
« Svar #8 skrivet: 26 juli 2011, 06:36:53 »
då det inte finns "Rätt Modell"

Hmm, jag är storfiskare som har tagit det mesta i alla storlekar och har aldrig känt något behov av att bygga egna drag.

Vad är det som inte duger med fabriks/massproducerad drag tycker du?

Jag har i princip aldrig gått "bet" när jag varit ute, även om alla gånger inte storleken som jag velat infunnit sig som jag jagat. Men man kan inte påverka vattentemperatur, lufttryck mm som faktiskt påverkar fiskens intresse till aktivt jagande av föda mer än ett drag. Det enda du kan aktivt påverka, det är att befinna dig med betesvalet på det djup som aktivt jagande fiskar befinner sig.

Lite märkvärdigt skulle jag vilja påstå min gode doktor eg!

Hej...
Hmm visst Vanliga wobblers är inte nån lysande affär att tillverka då det finns 32 st på dussinet å det finns att få tag på riktigt billiga drag...men.....
förklara då varför 2 st exack likadana drag fiskar olika bra ...ett kan funka väldigt bra medans det andra ej funkar just nått
kvaliten på dom olika dragen varierar väldigt mycket...
sen kostar jerkbaits å lite mer speciella wobbler en ganska hyfsad slant med deg...120-200kr per drag...
så man kan spara in hyfsat många kr på egentillverkning,...

att bygga egna är ochså mycket för att det är ett intresse och skoj,känns liksom inte som värdens jobb att snickra till 5 st kroppar å monttera krokar samt lack

vi har tex en kille här hemma som uppfunnit ett nytt drag som visst funkade väldigt bra,men pga att det inte gick få till draget i produktion så tror jag dom la hela grejen på is..va nått med att dom inte fick tag på rätt matreal i draget
ska se om jag inte kan skaka lös ett sånt ...
« Senast ändrad: 26 juli 2011, 06:40:17 av Dr Chun-Lan »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bygga wobbler
« Svar #9 skrivet: 26 juli 2011, 16:09:24 »
Hmm visst Vanliga wobblers är inte nån lysande affär att tillverka då det finns 32 st på dussinet å det finns att få tag på riktigt billiga drag...men.....
förklara då varför 2 st exack likadana drag fiskar olika bra ...ett kan funka väldigt bra medans det andra ej funkar just nått

Det handlar till stor del om att kunna presentera betet på rätt sätt. Världens bästa drag vid världens bästa väderlek hjälper inte om man inte kann visa fisken ett bete på rätt sätt. Vad som sedan är rätt sätt varierar med typ av fisk, väder, årstid, fiskemetod och andra mer eller mindre vetenskapliga värden.

Som exempel så fiskar en bekant nästan bara med drag från typ Biltema och Rusta. Tror nästan han får mer fisk än någon annan i fiskekretsen.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga wobbler
« Svar #10 skrivet: 26 juli 2011, 22:52:38 »
Hej...
Tjaa Skillnaden är Bygg kvalite..på dragen Färg krokar mm håller bättre på tex Rappala ÖB å Rustas drag

sen så går 99% av Rappalas drag "normalt" ur boxen,vilket jag ej riktigt kan säga om Rustas Wobbler.... har vare med om dom som flyter på sidan i vattnet å en alls går som dom ska.....
spinnarna spinner ej om man inte kör 5 knop mm mm

Gädorna e tacksamma e dom på hugget så smäller dom på allt som rör sig i vattnet spelar mindre roll hur dragen funkar

har satt i hop 2 st drag,ett som grabben gjort mest för å va med gammgubben då jag satt å snickrade mina Gäddskallar som jag kallar dom...
Ska in med nån bild så ni får se dom...

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygga wobbler
« Svar #11 skrivet: 27 juli 2011, 00:03:33 »
Hu så hemskt det skulle va om det är grabbens som funkar bäst! ;D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga wobbler
« Svar #12 skrivet: 28 juli 2011, 07:30:37 »
Hu så hemskt det skulle va om det är grabbens som funkar bäst! ;D
Hej ..
det vore väl inte hela värden...

är ute efter att hitta en enkel modell att göra som funkar,grabbens är just det...inte nå till krånglat grejs

va ute å testade våra alster i går å dom funkar,löper fint på vattnet å i vass samt att man kastar dom riktigt långt utan att ta i som en tok..
ska ner på Norsjön å testa mer,vi va bara i en liten tjärn bakom morsans hus å test fiskade ..inte värdens bästa vatten då gäddorna
där e väldigt ojämmna,vissa dar äter dom allt  men ofta vägrar dom hugga...


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!