Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ace
« skrivet: 29 oktober 2008, 18:20:06 »

Är det någon mer än jag som fått info om att Reklamationer via denna adress inte fungerar något vidare längre ?
pratade med en idag som uppgas ha försökt få respons sen sent i våras via upprepade mail..men misslyckats  huvuddunk

PS: fick säsongens 2 första H-16 idag   :'(
mvh. ACE
Skrivet av: Harken
« skrivet: 20 oktober 2007, 12:03:21 »

Maila adressen i trådnamnet, ange modell och serienummer och tillverkningsdatum. Inget mer. Frågar de om köpdatum/kvitto, ta reda på det eller säg att du köpt den med huset.
Skrivet av: Error
« skrivet: 20 oktober 2007, 08:02:32 »

Hej

Inatt Kom mitt H16 problem.
Vi har inte kvitto på pumpen då den ingick i husköpet.
Skall man maila Panasonic då eller finns det någon bra instalaltör runt GBG som tar sig an detta och fixar det mot Panasonic?

Emil
Skrivet av: larryd
« skrivet: 18 oktober 2007, 19:37:55 »

Ja,
det är ungefär så det bör gå till.

Vad jag har lärt mig denna vecka är att stödet från generalagenterna/importörerna/Panasonic är inte det som fattas.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 18 oktober 2007, 18:42:49 »

Otroligt men sant så har även jag drabbats av H16.
Inte personligen utan en kund ringde och givetvis h16, min första och förhoppningsvis sista.
Får lägga ner en massa tid å kraft på sån här skit men luftmiljögruppen var snabba, fick en komplett ny HE9 istället, kunden fick vänta i 7 dagar sen var det åtgärdat.
Kunden sa  Thumbsup
Jag säger  :o
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 18 oktober 2007, 18:34:00 »

Precis som du skriver larryd, ge honom/henne ett par dagar för att ge dig ett leveransbesked. Hör ni inte av dom igen så kan ni ta andra vägar. Bäst att jag tar tillfället i akt och skriver här att jag har semester 28/10 till 15/11 och kan då inte ta emot H16 reklamationer så under den tiden får jag kanske räknas som oseriös då jag inte kan svara ;)
mvh
Thomas
TS Comfort AB
Skrivet av: larryd
« skrivet: 18 oktober 2007, 12:28:42 »

Och hur vet man om leverantören är seriös innan man verkligen prövat honom?

Tycker att en seriös leverantör återkommer med tydliga besked/löften inom senast tre dagar efter en reklamation. Sedan kan naturligtvis själva reparationen ta längre tid.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16481.0
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 18 oktober 2007, 12:23:58 »

Kontakta din leverantör (om det är en seriös) innan ni börjar skicka mail kors och tvärs till Citcop, LMG eller tex Kinnan.
Gå rätt väg så slipper det bli något missförstånd mellan tex LMG och deras återförsäljare om nu maskinen kommer därifrån.
mvh
TS
Skrivet av: larryd
« skrivet: 18 oktober 2007, 12:04:40 »

Lycka till!
 
Det är ju nu man tjänar mest på en L/L värmepump. Din E9DKE hade gått med minst COP4. Käkat kanske 700W och sprutat ut 2.800W. Ingen avfrostning. Du hade tjänat kanske 2kr/tim.
Skrivet av: igge
« skrivet: 18 oktober 2007, 11:56:44 »

Respect Larryd! Tack för bra råd. :-)

Vore ju skönt att få en ny utedel på plats innan kylan kommer på riktigt.Temp just nu i täby: 7 grader.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 18 oktober 2007, 11:31:17 »

Helt lugn bara...
Om du följde mitt råd förra gången, så kanske du gör det igen.

-Anmäl direkt till installatören, men om det är en specialistfirma (som bara säljer värmepumpar) lägg inte ner en massa tid på att tjata dig blå. Du är en engångskund som han redan fått pengar av och han har andra lönsamma att ägna sig åt.

-Gå in på LMG's hemsida www.lmg.nu. Knappa fram privatkundssidan, fyll i felanmälnings-blanketten för Ventilationsutveckling (oavsett om du köpt pumpen där eller ej). Per mail får du ett felanmälningsnummer. Vidarebefordra mailet till
nils-ola.nilsson@eu.panasonic.com. Och fråga vilken montagetid för ny utedel som gäller. Det är en kunnig och trevlig man som kommer att hjälpa dig. Du kan ringa honom oxå.

-Det kan vara så att din pump är importerad av Kinnan. Ännu bättre! Kanske har den en dekal "Sverigepumpen"? Maila för säkerhetsskull pumpen's serienummer till Anders Ax på Kinnan och fråga (Mailadress på Kinnan's hemsida). Han svarar direkt.

OK, dom här åtgärderna tar dig 15 minuter. Men förkortar kanske väntetiden med tre månader. Har du inte fått något klart besked från den du köpte pumpen från inom tre arbetsdagar, kan du be honom .....
Skrivet av: igge
« skrivet: 18 oktober 2007, 10:45:37 »

Så nu har det som Larryd hintade om hänt. Pumpens timerlampa stod och blinkade imorse igen. Nu är det jag som börjar telefonterrorn mot installatören...
Skrivet av: igge
« skrivet: 17 oktober 2007, 07:07:08 »

Det låter ju bra. Men hur gör jag då med demontering av den nuvarande utedelen och själva installationen av den nya utedelen? Jag har inte jobbat med värmepupar själv.
Skrivet av: gästen
« skrivet: 17 oktober 2007, 06:59:13 »

....det är inga problem...kontakta Citcop direkt så får du en ny maskin....
Skrivet av: igge
« skrivet: 16 oktober 2007, 23:24:16 »

Åh, vad skönt. Då kan jag vara lugn!  ;)

Skämt å sido: Jag har nu kollat felkoden på min E12-DKE och mycket riktigt piper pumpen då jag kommer till H16.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Nu måste jag i alla fall ta kontakt med firman jag köpte pumpen av.

Hoppas att jag inte behöver ringa mig blå för att få en ny utedel.

Visst är är det firman jag köpte pumpen genom som jag ska kontakta och inte Panasonic direkt?
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 oktober 2007, 14:50:31 »

Min felkod ligger kvar även om jag gjort pumpen (E9DKE) strömlös i 5 minuter.

Men helt lugn, låt pumpen gå bara. Är det H16 så stannar den snart igen. Oftare och oftare!
Skrivet av: igge
« skrivet: 16 oktober 2007, 13:10:21 »

Jag startade ju om pumpen genom att skruva ur proppen till pumpen. Har jag raderat felkoderna då, eller ligger de kvar?
Skrivet av: igge
« skrivet: 16 oktober 2007, 12:57:44 »

Ok. Tack för infon Larryd!

Tyvärr tror jag mig veta att min installatör har köpt pumpen via CitCOP.

Mvh / Igge
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 oktober 2007, 11:19:43 »

Tag fram fjärrkontrollen, drag ner locket på kontrollen ända ner, tag fram ett gem.

Rikta kontrollen mot pumpen och tryck in den försänkta CHECK knappen i minst 10 sekunder eller tills pumpen piper.

Tryck på upp knappen > (för tidsinställning) flera gånger, olika felkoder syns på fjärrkontrollens display. När pumpen piper igen, har du träffat rätt felkod.

Förmodligen står det H16.

Har du tur så är pumpen importerad av Kinnan, och du/din återförsäljare får omgående en ny utedel för utbyte. Av den som installerade eller någon annan montör som Kinnan rekommenderar

Har du otur som jag och köpt en pump installerad och klar av en tveksam leverantör, kan du få vänta i månader på att din leverantör skall bry sig. Och tjata dig blå under tiden....


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16481.0
Skrivet av: igge
« skrivet: 15 oktober 2007, 23:16:28 »

Hej!

Jag har varit borta en vecka och när jag kom hem var det riktigt kyligt i huset. Timerlampan blinkade och pumpen gick inte att starta om mha fjärren. Efter många knapptryckningar och ett par svordomar tände jag i kaminen och tog sen ut proppen till pumpen. När jag skruvade i proppen igen hoppade pumpen igång. Jag tyckte den lät ganska mycket, från utedelen. Dessutom tyckte jag att den levererade dåligt med värme.

Har jag H16? Hur hittar jag felkoden?

Lite orolig ägare av snart 2 år gammal CU-E12DKE
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 14 oktober 2007, 10:56:00 »

Nu fick man H-16 visste först inte va de va för fel men efter att jag läst lite på forumet så va väl de inte direkt ovanligt på CS-E9DKE  :'(

Panasonic byter ut din utedel så riskera inte garantin genom att pilla på den själv. Kontakta din leverantör omgående istället.
Skrivet av: raptus
« skrivet: 14 oktober 2007, 08:56:18 »

Men da får du vel ny pumpe på garanti , ser ut som Panasonic stiller opp på dette .
Lykke til.
Raptus
Skrivet av: koff
« skrivet: 13 oktober 2007, 22:43:32 »

 Nu fick man H-16 visste först inte va de va för fel men efter att jag läst lite på forumet så va väl de inte direkt ovanligt på CS-E9DKE  :'(
Skrivet av: Thordan
« skrivet: 11 oktober 2007, 20:02:14 »

Äntligen får jag surfa på Panasonicvågen . 2år gammal CU E12 DKE med timerblink och F91 felkodsindikering. Det är bara att invänta svar från LMG. >:(
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 11 september 2007, 22:28:36 »

vågen har redan börjat studs
Skrivet av: gästen
« skrivet: 11 september 2007, 22:12:26 »

...nu väntar vi bara på nästa våg...när kylan kommer.....
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 24 augusti 2007, 09:30:46 »

... OCH DÄR! skulle mina 2st H16 pumpar gått i mål (dvs blivit utbytta) ifall jag hade behövt gå igenom panaso(m)nic supporten!
Idag ringde dom och erbjöd sig byta ut mina h16-meffon mot fräshare grejor.

Hur många där ute har fortfarande inte fått sina H16 pumpar fixade???  Sc:,h ???
Skrivet av: Harken
« skrivet: 09 maj 2007, 15:48:19 »

Hade andra ärenden hos honom, han som fick ny, i dag. Utedelen såg ny ut och var märkt DKE på slutet men inget mer, inga siffror (5?) eller W.

Datum var 2007-02
Skrivet av: Harken
« skrivet: 24 april 2007, 20:12:44 »

Mitt inlägg har inget med garantitid att göra, utan endast ett svar på om h16support... funkar.

Vad gäller garanti är det ett frivilligt åtagande utöver konsumentköplag eller köplag. Om du får 5 års garanti gäller det sannolikt 5 år efter INKÖPET. Inget annat.

Firman som bytte var endast ombud åt tillverkaren, Panasonic, som gått in i säljaren, Onzzas, ställe. Detta gjorde pana frivilligt.
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 24 april 2007, 19:40:19 »

Ja det här kan bli snårigt.Om det kommer en firma och monterar en ny utedel så borde man väl få den firmans garantier på den nya pumpen.Har dom fem års kompressorförsäkring borde den gälla. Sc:,h Sc:,h

Nä. När du köper något får du garanti. Om den pajar och de lagar den efter ett halvår så är första halvårets garanti förbrukad. Det samma gäller om du får en omleverans vilket låter rimligt. Vore det på något annat sätt så vore det nästan säkrast att köpa skit då sanolikheten att den pajade om och om igen vore stor och man skulle i praktiken ha livstids försäkring om den förlängdes hela tiden.

Skrivet av: tondöv
« skrivet: 24 april 2007, 17:37:48 »

Ja det här kan bli snårigt.Om det kommer en firma och monterar en ny utedel så borde man väl få den firmans garantier på den nya pumpen.Har dom fem års kompressorförsäkring borde den gälla. Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: Harken
« skrivet: 24 april 2007, 11:36:01 »

Min vän som fick h16 för en tid sedan på onzzapump fick ny utedel i går, installerad av montör, no questions asked, inga papper visade. Enligt uppgift skall denna vara "förbättrad". Skall kolla dataskylten vid tillfälle.
Skrivet av: gästen
« skrivet: 24 april 2007, 07:32:15 »

antagligen är det så...att garantierna förlängs inte. Betraktas maskinen som reservdel så är garantitiden c:a 3 månader ( bestäms av leverantör) Den ursprungliga garantin är den som gäller för din maskin. T.ex maskinen köpt 2005 i mars...så har ju garantin för maskinen gått ut. Har säljaren medgivit 5 år på kompressorn så har du 3 år kvar på garantin , men endast på kompressorn och inte på restaen ( om du fått en ny utedel) snårigt!?
Skrivet av: tondöv
« skrivet: 23 april 2007, 16:27:10 »

Ska undersöka det.

Hittar du några garantier Magnus? :)
Skrivet av: Vedlund
« skrivet: 20 april 2007, 18:51:49 »

Mitt tips som kyltekniker är att ni hör av er till en firma nära er som kollar på er värmepump. Nämn att det är H16 problemet så vet de felesta vad det handlar om. Min erfarenhet är att man som tekniker på akrediterad firma blir mycket väl bemött och att dom godtar vår felsökning rakt av via telefon. Har bytt ett antal utedelar nu och det har inte varit ngt problem alls.

Så långt jag hinner kan jag hjälpa er som bor i Örebro-området, skicka ett PM bara.

Mvh
Skrivet av: hakansson
« skrivet: 19 april 2007, 15:53:46 »

Ska undersöka det.
Skrivet av: tondöv
« skrivet: 17 april 2007, 21:05:45 »

Hej!
Det blev en ny utedel tillverkad 2007-03 och det var ett företag ifrån Örebro som gjorde bytet.Dom provade inte den gamla utan dom bara bytade utedelen.
Mvh Magnus

Vad fick du för garantier på den nya pumpen?
Skrivet av: tondöv
« skrivet: 17 april 2007, 17:59:28 »

Första kontakten jag hade med supporten var i söndags.Fick svar i måndags att man skulle fylla i ett formulär,skickade iväg det samma dag.Fick svar idag att dom skulle kontakta en servicefirma som kommer och byter skräpet.Så här långt måste man väl vara nöjd med kontakten. :)
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 17 april 2007, 14:10:49 »

Umm.. håller med Zaibot... ungefär samma visa som jag hör.
Intressanta är att man som kund skall hållas "skadeslös".
Kan säga att det blir inte fallet pga den ökade elförbrukningen.

Frågan är, kommer Panasonic att ersätta den biten åxå?
Eller, skall man vara jäkligt nöjd med att få sin pump fixat gratis?

Personligen så skulle jag inte gnälla så mycket ifall hela skiten tog runt en månad eller så att fixa.
Men.. nu ifrån initial kontakt till "fixat" går det månader! Trots att felet vid tiden för anmälan redan då var "allmänt känt" både hos (del av) allmänheten och Panasonic själva.

Panasonics kapacitet borde det inte vara fel på, dom täcker hela sveriges behov av värmepumpar på en eftermiddags produktion.

Kyltekniker? jag har inte krävt någon hjälp av panasonicbetald kyltekniker, bara nå'n hämtar upp skiten och lämnar en "fixad" utedel så är jag nöjd.

Sitter problemet i Sverige hos generalagenten? Vetefanken, vad tror ni andra?
Skrivet av: Zaibot
« skrivet: 17 april 2007, 11:14:12 »

Första kontakten jag hade med H16-teamet var i mitten på februari. De har sedan dess skutit utbytet frammåt i tiden. De har skyllt på slut i lager, leveransproblem, felleverarade pumpar m.m.

Är det någon som fått sin pump utbytt av Panas sk "Serviceteam"?

Jag kommer aldrig att rekommendera en Panasonic pump, inte ens till min värsta fiende.
Skrivet av: hakansson
« skrivet: 15 april 2007, 11:56:35 »

Hej!
Det blev en ny utedel tillverkad 2007-03 och det var ett företag ifrån Örebro som gjorde bytet.Dom provade inte den gamla utan dom bara bytade utedelen.
Mvh Magnus
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 15 april 2007, 01:27:21 »

Nu har H16 varit med ett tag så nu tycker man nästan de borde ha renoverade enheter att sätta in....
Skrivet av: frav
« skrivet: 14 april 2007, 18:54:29 »

Hej!
Nu är pumpen bytad så visst funkar det att kontakta panasonic direkt.

Så bra!

Vad fick du för utbyte? Samma modell eller annan? Vad för tillverknings år/månad? Begagnad som renoverats eller ny?

Vad var det för någon som utförde arbetet? Gjorde dem någon felsökning & återupplivning först?
Skrivet av: hakansson
« skrivet: 14 april 2007, 09:01:01 »

Hej!
Nu är pumpen bytad så visst funkar det att kontakta panasonic direkt.
Skrivet av: hakansson
« skrivet: 11 april 2007, 20:45:04 »

Hej!
Jag var i kontakt med Panasonic för 5 veckor sedan och idag ringde en reperatör och sa att han kommer och bytar den på fredag.
Stå på er med kontakten till supporten,jag skickade mail var tredje dag.
Dom har alltid svarat mig men jag har fått ligga på som en iller?
Mvh Magnus
Skrivet av: frav
« skrivet: 11 april 2007, 17:58:07 »

Jag mailade dom förut.... inge svar på över en vecka.
Mailade en påminnelse att dom inte svarat, fick då som först svar.
Dom skulle skicka en lokal reparatör.... nu har det gått två veckor, ingen har hört av sig, vare sig Pana eller reparatör.

*ironi* Väldigt förtroendeingivande Thumbsup *slut ironi*
Intressant, eller vad man nu skall säga......

Men rapportera gärna hur det går efterhand som något händer.
Skrivet av: messer
« skrivet: 10 april 2007, 22:52:20 »

Hej

Hittade detta:
Citera
Panasonic oppfordrer i første omgang forbrukere å henvende seg til sin selger eller installatør for å få hjelp til problemet. Dessuten har Panasonic opprettet en 24-timers support som kan nås på H16support@eu.panasonic.com

For mer informasjon
Andrea Gisle Joosen, VD for Panasonic Nordic

Tlf: +46 08 680 26 00

E-mail: andrea.gisle.joosen@eu.panasonic.com

Du kanske kan maila VD direkt  ;D

MVH
Messer
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 10 april 2007, 22:11:20 »

Jag mailade dom förut.... inge svar på över en vecka.
Mailade en påminnelse att dom inte svarat, fick då som först svar.
Dom skulle skicka en lokal reparatör.... nu har det gått två veckor, ingen har hört av sig, vare sig Pana eller reparatör.

*ironi* Väldigt förtroendeingivande Thumbsup *slut ironi*
Skrivet av: frav
« skrivet: 10 april 2007, 19:29:38 »

Hej!

Är det någon som varit i kontakt med  h16support@eu.panasonic.com  vid H16 problem?

Hur går de tillväga rent praktiskt med utbytena? Jag har fått reda på att ett utbyte kommer att kostnadsfritt utföras utav ett av deras servicebolag om man får problem inom den 5åriga kompressorgarantin. Men vad det innebär mer i detalj har jag ingen aning om. Någon som känner till detta?

Nu har jag ingen felkod H16, ännu. Men det är ju bra att informera sig i förväg.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!