Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NivÃ¥kärl alt. tryckexpansion, montering o placering  (läst 9291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blixt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ahaa...
Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« skrivet: 16 september 2009, 23:48:58 »
Hej,
Det dyker upp många funderingar då installatörer är på "offertbesök"..

Nu senast väcktes funderingar kring nivåkärl alternativt tryckexpansion på köldbärarsidan.

Jag har tänkt att ställa min bergvärmepump i källaren där jag har lite lägre takhöjd ca 220cm. Köldbärarrören har jag fått rekommendationer att ta in ovan mark för att undvika fuktproblem. Rören kommer då in som lägst 180cm från golv.

Om kölbäraren ska kopplas in med toppanslutning på t ex NIBE 1245 som är 1800mm hög får jag plats med nivåkärl eller måste jag ha tryckexpansion? Kan nivåkärlet lutas eller ska det monteras lodrätt?
Enplans med källare 112+112 kvm byggt -78, Linköping.
Ersatt Elpanna med bergvärme 0912. NIBE 1245-8, 2 parallellkopplade borror á 80m.
Förbrukning 2007
El (TOT): 19 TWh
Ved: 4kbm*1400 = 5600 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2008
El (TOT): 21 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2009
El (TOT): 26 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP:? (Kaputt 0903)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #1 skrivet: 17 september 2009, 09:23:23 »
Hos mig var det likadant, det blev ett nivåkärl. Det går att trycksätta detta lite grand och sen sitter det avluftningsventiler i taket på KB-rören.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Blixt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ahaa...
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #2 skrivet: 20 september 2009, 00:29:10 »
Igår var det dags för ett nytt offertbesök. Den installatören menade på att nivåkärlet inte måste sitta på högsta punkt eftersom vätskan och ev luft cirkulerar i systemet hittar luften åndå fram till nivåkärlet. Kan det stämma? Vad jag förstått måste man alltid ha möjlighet till avluftning på högsta punkt.

// Tomas
Enplans med källare 112+112 kvm byggt -78, Linköping.
Ersatt Elpanna med bergvärme 0912. NIBE 1245-8, 2 parallellkopplade borror á 80m.
Förbrukning 2007
El (TOT): 19 TWh
Ved: 4kbm*1400 = 5600 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2008
El (TOT): 21 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2009
El (TOT): 26 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP:? (Kaputt 0903)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #3 skrivet: 20 september 2009, 07:49:17 »
Jepp, man måste ha luftning på högpunkt. Hos mig började det skvala efter några månader, jag trycksatte nivåkärlet och pyste ut luften via luftningsventilerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #4 skrivet: 20 september 2009, 09:05:06 »
Nivåtank ska sitta på högsta punkten, annars sätter man dit ett tryckexpansionskärl.
Visst, det fungerar att trycksätta en nivåtank även om den inte sitter på hågsta punkten men då fungerar den ju som ett tryckexpansionskärl fast utan säkerheten att luftbubblan blir kvar....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Limbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #5 skrivet: 20 september 2009, 15:41:40 »
Blixt den installatör som du hade hemma har helt rätt, kärlet för KB behöver inte sitta på högsta punkten i systemet. det går aldeles utmärkt att sätta lägre. även om kärlet sitter flera meter under inkommande KB så fungerar det perfect.
viktigt är också att inte packa säkventilen som ska vara lätt åtskruvad så att kärlet kan andas.

jag vet för vi har installerat 1100 Nibe värmepumpar.
Thomas

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #6 skrivet: 20 september 2009, 17:11:53 »
Blixt den installatör som du hade hemma har helt rätt, kärlet för KB behöver inte sitta på högsta punkten i systemet. det går aldeles utmärkt att sätta lägre. även om kärlet sitter flera meter under inkommande KB så fungerar det perfect.
viktigt är också att inte packa säkventilen som ska vara lätt åtskruvad så att kärlet kan andas.

jag vet för vi har installerat 1100 Nibe värmepumpar.
Thomas

låter jättebra det där att sätta nivåtanken flera meter under inkommande köldbärare och ha säkerhetsventilen löst åtdragen för att kärlet ska "andas".

Det kan nog lätt bli så att kärlet "andas" ut en del köldbärare i källaren då.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #7 skrivet: 20 september 2009, 18:48:11 »
Men man mÃ¥ste kunna avlufta högpunkterna.  knUp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Limbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #8 skrivet: 20 september 2009, 19:07:46 »
cougar, jag lovar det kommer inte att läcka en droppe, förutsatt att KB systemet är helt tätt.

Thomas

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #9 skrivet: 20 september 2009, 19:41:38 »
cougar, jag lovar det kommer inte att läcka en droppe, förutsatt att KB systemet är helt tätt.

Thomas

inte? med säkerhetsventilen löst åtdragen och övertryck i köldbäraren -för utan övertryck kan du väl inte säkerställa att köldbärarpumpen inte kaviterar.
 Jag har för mig att de flesta pumptillverkare kräver ett övertryck pÃ¥ minst 0,2 bar pÃ¥ sugsidan vid drift. Eller har jag fel?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #10 skrivet: 20 september 2009, 19:56:48 »
inte? med säkerhetsventilen löst åtdragen och övertryck i köldbäraren -för utan övertryck kan du väl inte säkerställa att köldbärarpumpen inte kaviterar.
 Jag har för mig att de flesta pumptillverkare kräver ett övertryck pÃ¥ minst 0,2 bar pÃ¥ sugsidan vid drift. Eller har jag fel?

Kavitation blir det väl först när trycket på sugsidan blir mindre än ångtrycket. Syftar inte 0,2 bar på marginalen till ångtrycket?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Limbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #11 skrivet: 20 september 2009, 20:13:32 »
Naturligtvis så är det 0 tryck vi pratar om, och KB pumpen kaviterar aldrig.
jag har sett dom mest hysteriska installationer av KB kärlet, för att få detta på högsta punkten, till och med liggande med 0 chans att fylla på om det saknas sprit utan att använda pump, och det är inte speciells servicevänligt för kunden att behöva ringa installatör när det ska fylla på, eller hur.
Om du eller ni har kärlet lågt monterat med tryck, prova att lätta på trycket ta sedan bort säkventilen så får ni se att jag har rätt.

Vi trycksätter bara om vi installerat FLM återvinning eller naturkyla, och då
med tryckkärl.
Thomas

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #12 skrivet: 22 september 2009, 19:27:04 »
Naturligtvis så är det 0 tryck vi pratar om, och KB pumpen kaviterar aldrig.
jag har sett dom mest hysteriska installationer av KB kärlet, för att få detta på högsta punkten, till och med liggande med 0 chans att fylla på om det saknas sprit utan att använda pump, och det är inte speciells servicevänligt för kunden att behöva ringa installatör när det ska fylla på, eller hur.
Om du eller ni har kärlet lågt monterat med tryck, prova att lätta på trycket ta sedan bort säkventilen så får ni se att jag har rätt.

Vi trycksätter bara om vi installerat FLM återvinning eller naturkyla, och då
med tryckkärl.
Thomas


Jag förbehåller mig rätten att vara oenig.
Jag har svårt att se att en pump utan något tryck på sugsidan någonsin kan komma innanför gränsvärdet för att undvika kavitation i en pump kurva.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #13 skrivet: 22 september 2009, 20:32:34 »
Jag vet inte om jag är dum, men om pumpen inte är absolut högsta punkten så har den väl alltid mer eller mindre tryck. Sitter pumpen två meter under högsta punkten så blir ju trycket 0,2 bar vid pumpen. Och KB-pumpen sitter väl oftast längst ner i VP:n och sitter då nivåkärl eller inkommande brine i taknivå så har du ju med automatik ungefär 0,2bar i golvnivå...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nivåkärl alt. tryckexpansion, montering o placering
« Svar #14 skrivet: 22 september 2009, 21:04:29 »

Jag förbehåller mig rätten att vara oenig.
Jag har svårt att se att en pump utan något tryck på sugsidan någonsin kan komma innanför gränsvärdet för att undvika kavitation i en pump kurva.


Tror det är lite förbistring vad gäller definitionen på trycket, om det är övertryck relativt atmosfären eller absoluttryck. Det är rätt att om absoluttrycket på sugsidan är noll blir det kavitation men i en köldbärarkrets med ett expansionskärl där trycket inte avviker alltför mycket från atmosfärtrycket kan det gärna inte vara annat än övertryck (absolut) på sugsidan även om en ansluten manometer av vanlig typ (som visar tryck relativt lufttrycket) visar värden under noll.

Jag vet inte om jag är dum, men om pumpen inte är absolut högsta punkten så har den väl alltid mer eller mindre tryck. Sitter pumpen två meter under högsta punkten så blir ju trycket 0,2 bar vid pumpen. Och KB-pumpen sitter väl oftast längst ner i VP:n och sitter då nivåkärl eller inkommande brine i taknivå så har du ju med automatik ungefär 0,2bar i golvnivå...

Det behöver inte vara så att trycket i rörledningen vid högsta punkten är lika med atmosfärtrycket, det kan vara lägre. Har man ingen öppen vätskeyta i kontakt med luften kan trycket i systemet vara i princip vad som helst. När pumpen går blir kan dessutom trycket på sugsidan ändras beroende på tryckfall i ledningarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!