Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dax att bygga hus  (läst 7889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Taiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dax att bygga hus
« skrivet: 02 mars 2013, 12:32:24 »
Hej alla experter,

Vi hade tänkt bygga hus nu till sommaren och har tagit in lite offerter från egna ritningar.
Vi har nu kommit så långt att vi har en byggfirma som skall bygga det mesta av huset samt leverera allt material.

Som värmepump har de en Nibe Fighter 1245-8
Kommer att ha vattenburen golv värme i huset(254m2, 207m2) och garaget(105m2, kommer att försöka hålla en temp på 10-12C där vintertid) (kulvert mellan hus och garage)
De kommer även att sköta borrning av de två hålen för pumpen (någon annan gör beräkningarna) men dessa har jag ingen direkt uppgift om för tillfället.
Som ventilations system levererar de en Enervent Pandion eco ECE.

Produkterna borde ju vara helt ok enligt vad jag har läst mig till, men vilket djup borde det vara på energibrunnarna?
Vill ju inte att de snålar på detta så att värmen inte börjar räcka till. Vi befinner oss ungefär i linje med Umeå.
Annat jag borde fråga/kräv av detta system?

h
Peter
« Senast ändrad: 02 mars 2013, 12:34:24 av Taiger »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dax att bygga hus
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2013, 18:14:32 »
Är det bottenvåning 254 m2 och övervåning 207 m2?
i så fall är nog en 8 kW Värmepump lite för liten, även om det är välisolerat + att du har FTX.
Jag skulle nog ta minst en 12-15 kW värmepump och 300-350 m borra.
Den lägre siffran om du isolerar betydligt mer än byggnormen, den högre för "normalisolering".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Taiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dax att bygga hus
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2013, 12:48:57 »
Är det bottenvåning 254 m2 och övervåning 207 m2?
i så fall är nog en 8 kW Värmepump lite för liten, även om det är välisolerat + att du har FTX.
Jag skulle nog ta minst en 12-15 kW värmepump och 300-350 m borra.
Den lägre siffran om du isolerar betydligt mer än byggnormen, den högre för "normalisolering".

Ursäkt var lite otydlig där, 254m2 är totala golvytan på 1.5 plans hus. 207 är antal kvadrat som har full takhöjd. Garaget är på ca 105 så totala m2 är ca 360.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Dax att bygga hus
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2013, 22:05:14 »
Jag har en 1245-8 och FLM (kan kvittas mot din FTX) med ca 170-175 metar aktivt borra som värmer 200 kvadrat med mycket luftvolym/högt i tak på Gotland. Ca 160 kvadrat platta på mark med 30 cm cellplast, 365 mm lättbetongvägar och ca 55 cm takisolering.

DUT här är endast -12 °C (men kanske blåsigare) och det klarar jag utan eltillskott med 22 °C inne då det bara är kortare perioder, skulle det hålla i sig i veckor hade nog spets behövts.

Du kommer visserligen ha mer värme att plocka upp med dina dubbla borror/mer berg att ta ifrån, men som Carl N skriver så är det sannolikt på håret om du dessutom skall ha garaget med på samma pump.

Hade jag varit dig hade jag gjort som en bekant till mig här pÃ¥ ön som har ungefär lika mycket boyta och garage (20 °C). Han kör modellen större frÃ¥n Nibe med scroll, dvs 1250. Tror den skulle sitta som handen i handsken pÃ¥ din kÃ¥k och i sammanhanget är de extra tusenlapparna nog försumbara och frÃ¥gan är om du inte har igen det med rÃ¥ge pÃ¥ elräkningen jämfört med en 1245-8.  tummenupp

1250:
http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-FIGHTER-1250/
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Dax att bygga hus
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2013, 22:43:10 »
Glömde nämna det jag själv glömde förbereda för pÃ¥ ett vettigt sätt: Frikyla!  tummenupp

Nytt hus med relativt mycket fönster tenderar att suga i sig solvärme pÃ¥ sommarhalvÃ¥ret men det fint välisolerade huset vill inte gärna släppa ut värmen, blir gärna ett par grader för varmt pÃ¥ sommaren. Kyla frÃ¥n ngn diskret plats pÃ¥ övervÃ¥ningen som sedan letar sig ned även pÃ¥ nedervÃ¥ningen hade ju inte varit helt fel, iaf inte hos mig. Kanske finns ngn smutt lösning till FTX för frikyla men jag har dÃ¥lig koll pÃ¥ FTX förutom vikten av ljudfällor/dämpare mellan rummen för ventilationen.  dontknow

/Pucko
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dax att bygga hus
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2013, 07:23:58 »
Mmm, att gå upp till i vart fall en 10 kW värmepump kan aldrig skada, det kostar så lite, och ger dig lite färre timmars behov av eltillskott.
Köper du en 1250 behöver du aldrig tillskott, men det är inte lika säkert att det lönar sig under anläggningens livslängd, den pumpen är väl rätt mycket dyrare.

Alltså, även om man räknar lågt, med ett effektbehov på 30 W/m2 så kommer du att behöva ca 10.8 kW i uteffekt vid DUT.

Har du inte någon energiberäkning utförd på byggnaderna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dax att bygga hus
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2013, 15:43:39 »
Nibe F1250: Rek ca-pris: 107.769 kr
Nibe F1245-8: Rek ca-pris 72.321 kr

Man får mycket eltillskott för mellanskillnaden...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dax att bygga hus
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2013, 16:21:03 »
1245 känns som en bättre lösning beredare cp meny loggning samt pris är bättre på 1245 Jag skulle hellre valt en 1245 och en tank om det behövs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Dax att bygga hus
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2013, 16:23:28 »
Minst en 10 kw pump behöver du. Skulle väl inte heller bli problem med en 12:a.  2 st hÃ¥l  total längd ca 300, men det är en gissning. Detta är inte i överkant iallafall.
« Senast ändrad: 05 mars 2013, 16:28:15 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Dax att bygga hus
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2013, 16:30:23 »
Nibe F1250: Rek ca-pris: 107.769 kr
Nibe F1245-8: Rek ca-pris 72.321 kr

Man får mycket eltillskott för mellanskillnaden...

Jo visst tusan får man det. :(
Lever pumpen problemfritt i 10-15 Ã¥r räcker det till hela 3550-2360 kWh per Ã¥r om elpriset är ca 1kr och inte gÃ¥r upp en endaste procent under dessa Ã¥r. Skulle pumpen leva 20 Ã¥r eller om elpriset gÃ¥r upp under tiden blir ju kalkylen ngt annat, samma sak om energikalkylen/gissningen om 1245-8 visar sig inkorrekt pÃ¥ ett par procent eller om tempen i garaget höjs en smula.  Sc:,h
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dax att bygga hus
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2013, 16:38:03 »
1245an har troligen bättre cop än 1250 troligen mycket beroende på lågenergi cp men behövs eltillskott kan ju års cop bli sämre på 1245.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Taiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dax att bygga hus
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2013, 18:56:53 »
Väldans mycket tack till alla för Er input.

Angående energi beräkning så har de en uppskattning på att det skall hålla sig i A klass ( <150kWh/brm2/år)
Men ingenting som säger endast uppvärmning. Jag kommer nog som ni säger att kräva en större pump typ 10 eller 12.
Tror inte att detta har någon nämnvärd skillnad på totala summa, de kan säkert byta till en större pump utan att ändra totala priset.

h
Peter

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dax att bygga hus
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2013, 21:26:57 »
När du bygger nytt hus kan (bör tycker jag!) du förstås också se till att du får tjock isolering väggar, tak och under platta. Så att du får ner effektbehovet en gång för alla. Isoleringen byter du inte ut lika ofta som en VP!

Och apropÃ¥ frikyla; i UmeÃ¥-trakten är det inte mÃ¥nga dagar per Ã¥r som det behövs (tyvärr  :'( ); För mig var det ifjol aldrig sÃ¥ varmt, Ã¥ret innan typ 2 dagar. SÃ¥ personligen lider jag hellre av värmen nÃ¥n dag vartannat Ã¥r än att lägga pengar pÃ¥ frikyla! :) (Fast det beror pÃ¥ huset; med oskuggade jättefönster mot söder sÃ¥ behövs det säkert oavsett var man bor, men om man planerar sitt hus lite sÃ¥ gÃ¥r det nog bra...)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Taiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dax att bygga hus
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2013, 21:48:46 »
När du bygger nytt hus kan (bör tycker jag!) du förstås också se till att du får tjock isolering väggar, tak och under platta. Så att du får ner effektbehovet en gång för alla. Isoleringen byter du inte ut lika ofta som en VP!

Och apropÃ¥ frikyla; i UmeÃ¥-trakten är det inte mÃ¥nga dagar per Ã¥r som det behövs (tyvärr  :'( ); För mig var det ifjol aldrig sÃ¥ varmt, Ã¥ret innan typ 2 dagar. SÃ¥ personligen lider jag hellre av värmen nÃ¥n dag vartannat Ã¥r än att lägga pengar pÃ¥ frikyla! :) (Fast det beror pÃ¥ huset; med oskuggade jättefönster mot söder sÃ¥ behövs det säkert oavsett var man bor, men om man planerar sitt hus lite sÃ¥ gÃ¥r det nog bra...)

Angående isoleringen, jag har försökt räknat lite på det där och frågat offert angående extra isolering i förhållande till det som de nu erbjuder (U-värden Väggar 0.16 , Övre bjälklag 0.08, Golv 0,12). Kan ju vara att mina beräkningar inte helt håller måttet men kom iallafall till att avbetalning tiden på detta blev någonting i stil med 55år. Ifall man hade haft direkt el hade det ju blivit betydligt kortare. Okay räknade inte med någon pris ökning på elen så lite kortare blir det väl men iallafall.

Såg även nu när jag grävde lite till i deras broschyrer att E värdet borde bli 113 med upplägget som jag har.
« Senast ändrad: 05 mars 2013, 21:53:31 av Taiger »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dax att bygga hus
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2013, 08:45:54 »
Ja, det är ju alltid en avvägningsfråga; men jag tänker så här; väggtjockleken kommer du inte ändra på 55 år (och kan inte heller göra det utan att modifiera fönster, takfot kanske, osv), så därför kan pengar lagda där ändå betala sig. MEN å andra sidan behöver man ju inte hur tjocka väggar som helst heller!

Och så behöver man inte heller räkna på avskrivningstid; man kan också välja att fokusera på låg energiförbrukning på samma sätt som man kan vilja ha en fin ny lyxig bil, jättestort garagage, snyggt klinker, jättestor tv osv. Dvs för att man vill, inte för att det på något sätt "betalar sig".

Jag tycker det känns logiskt att tänka så här: Man lägger pengar på det man inte kan ändra på ett praktiskt sätt när huset står där (väggar, tak, fönster, ventilation, rördragning), och sparar pengar på sånt som man lätt kan ändra, eller ändå byter ut på kort tid (som inredning, vägg/tak/golv-beläggning).

Men nog om detta, det är inte jag som bygger hus nu, nu hÃ¥ller jag tyst!  :-X :)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Taiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dax att bygga hus
« Svar #15 skrivet: 06 mars 2013, 17:52:50 »
Ja, det är ju alltid en avvägningsfråga; men jag tänker så här; väggtjockleken kommer du inte ändra på 55 år (och kan inte heller göra det utan att modifiera fönster, takfot kanske, osv), så därför kan pengar lagda där ändå betala sig. MEN å andra sidan behöver man ju inte hur tjocka väggar som helst heller!

Och så behöver man inte heller räkna på avskrivningstid; man kan också välja att fokusera på låg energiförbrukning på samma sätt som man kan vilja ha en fin ny lyxig bil, jättestort garagage, snyggt klinker, jättestor tv osv. Dvs för att man vill, inte för att det på något sätt "betalar sig".

Jag tycker det känns logiskt att tänka så här: Man lägger pengar på det man inte kan ändra på ett praktiskt sätt när huset står där (väggar, tak, fönster, ventilation, rördragning), och sparar pengar på sånt som man lätt kan ändra, eller ändå byter ut på kort tid (som inredning, vägg/tak/golv-beläggning).

Men nog om detta, det är inte jag som bygger hus nu, nu hÃ¥ller jag tyst!  :-X :)

Håller helt med dig i ditt resonemang, och skulle vilja kunna säga att såhär gör jag också, det var lite så jag tänkte från början att det får kosta eftersom jag skall bygga riktigt energi effektivt. Men eftersom att projektet framskred och jag började få klart vad hela projektet skulle gå loss på så började jag bromsa in lite. Fast jag inte tycker att vi på något vis har det dåligt ekonomiskt ställt, så har ju alla en gräns för vad man kan tänka sig att betala och vad man klarar av att betala ...

Eller så måste resten av livet gå på en väldigt liten sparlåga de kommande 20 -30 åren tills lånet är avbetalat. Och det låter inte heller så lockande ...
« Senast ändrad: 06 mars 2013, 20:48:25 av Taiger »

Utloggad Taiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dax att bygga hus
« Svar #16 skrivet: 12 mars 2013, 21:38:51 »
Ännu en fråga jag kom att tänka på när jag satt och läste en annan tråd här på forumet.
Jag hade ju tänkt mig lägre temperatur i garaget(typ 10-12C) och i huset(~21C). Behöver jag få ha en värmeväxlare då? eller går det att ställa in när det inte är för stor skillnad mellan temperaturerna? Ifall man har radiatorer och golvvärme så lär det väl behövas, så egentliga frågan är väl, vad är gränstemperatur för att en värmeväxlare skall behövas(när det gäller bergvärme pumpar)?

Frågar eftersom jag inte hittar någon värmeväxlare i offerten jag fått från hustillverkaren.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dax att bygga hus
« Svar #17 skrivet: 12 mars 2013, 23:37:15 »
Du kan antingen köra med lägre fast instrypta flöden i garaget, eller termostater, eller så kan du sätta in en shuntgrupp och shunta ned värmen, det är vanligt i anläggningar med golvvärme (för att kunna hålla höga flöden, vilket ger jämnvarma golv) Googla PUSH + golvvärme så hittar du nog lite upplysningar.

Men rent generellt skulle jag vilja rekommendera fast instrypta låga flöden om du tänkt hålla en jämn temp där.
Om du ibland vill höja temperaturen, kör med termostater, eller sätt in en elektrisk värmefläkt som du startar om du vill ha varmare några timmar, att värma upp ett garage med betonggolv med golvvärmeslingor som värms av en värmepump kan ta ett dygn eller mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!