Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM225 temperatur-spikar?  (läst 793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad affeee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
VVM225 temperatur-spikar?
« skrivet: 23 september 2020, 09:50:52 »
Hej,

Är nybliven ägare av en VVM225, och nybörjare på detta. Än så länge går den bara på patron, men kommer på sikt att kompletteras med F2120 eller liknande.
Den leverar just nu VV och värme till golvslingor (i träbjälklag) på totalt 60kvm. Som jag har förstått det bör man öppna ventilerna helt på ställdon för slingorna, och styra centralt via kurva(utegivare).
  • Kör utan rumsgivare.
  • Inställd värmekurva 9
  • Max framledningstemp till 40 °C

Nu till min fråga, har kollat lite på en historik i uplink, och är lite frågande till varför den spikar på framledningstemp och returtemp i intervaller (se bifogade bilder)?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VVM225 temperatur-spikar?
« Svar #1 skrivet: 23 september 2020, 10:29:21 »
Är det inte för varmvattnet?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad affeee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: VVM225 temperatur-spikar?
« Svar #2 skrivet: 23 september 2020, 10:43:55 »
Är det inte för varmvattnet?

You tell me... :)
Jag misstänker att det är så, då varmvattenprofil är inställd på normal, dvs ca 60 °C.
Tycker bara det blir ologiskt att dessa värden dyker upp under framledning och retur?
VV-temp ser man redan i BT6 och BT7

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VVM225 temperatur-spikar?
« Svar #3 skrivet: 23 september 2020, 11:08:33 »
Den växlar ju över till att göra varmvatten när det behövs. Därför finns en så kallad växelventil.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad affeee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: VVM225 temperatur-spikar?
« Svar #4 skrivet: 23 september 2020, 22:29:40 »
Ok, men är det någon fara på något sätt?
Tänker på att någon temperaturbegränsare slår ifrån vid för högt värde?
Eller att för hög framledningtemperatur ska få parketten att spricka i förtid...

Bör jag justera något?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!