Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderingar på utbyte av bergvärmepump  (läst 2786 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stekfett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« skrivet: 28 juli 2021, 19:10:56 »
Hej!
Flyttade in i ett hus i höstas och nu behöver bergvärmepumpen bytas ut. Har idag en ivt greenline HT plus c7 7 kw, 16 år gammal.


1 och 1/2 plans villa i Karlstad 132 m2 radiatorer + 70 m2 tillbyggt garage + tvättstuga. golvvärme.

övervåningen är tillbyggd för ca 17 år sen.
1-rörsystem på bottenvåning, 2-rörsystem på övervåning.
Tillbyggt garage för 17 år sen ca 70 m2 med golvvärme.
Tilläggsisolerad platta och nyare fönster.

150 m borrhål. Berg 0,5 m under marknivå. Mer än så vet jag inte om borrhålet.

Jag har tittat på Bosch compress 5000 lvm 7 kw.

- Utfrysning av borrhål. Finns det risk att man fryser ut borrhålet och bör satsa på en annan bvp som har koll på temperaturerna i borrhålet?

- Kommer jag behöva volymtank/arbetstank? Idag är det inte det. Idag är det extern circpump för värmesystemet som går över endast en bypass  när inte den interna värmebärarpumpen går mot värmesystemet.

- Tror ni det blir bra drift om man tar bort den externa circpumpen och kopplar in den nya bvp utan bypass? Det är väl så man normalt gör.

- Eller bör man satsa på en bvp med inverterteknik??

- något annat jag bör tänka på?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 28 juli 2021, 19:29:16 »
Hej! När är bottenvåningen byggd? Dimensionerande vinterutetemperatur är -18,9 °C i Karlstad. Frågan är vilken framledningstemperatur som behövs på bottenvåningen för att hålla 20-21 °C inne vid DVUT? Bottenvåningen värmer delvis också övervåningen genom att värmen stiger. Olika värmepumpar har olika max framledningstemperaturer så man kan behöva undersöka det. Hur menar du att plattan är tilläggsisolerad? Vad är det för total årsförbrukning kWh som det är nu? Även om värmepumpen tycks underdimensionerad gör den ett bra jobb om den fungerar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Stekfett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 28 juli 2021, 20:16:49 »
Hej! När är bottenvåningen byggd? Dimensionerande vinterutetemperatur är -18,9 °C i Karlstad. Frågan är vilken framledningstemperatur som behövs på bottenvåningen för att hålla 20-21 °C inne vid DVUT? Bottenvåningen värmer delvis också övervåningen genom att värmen stiger. Olika värmepumpar har olika max framledningstemperaturer så man kan behöva undersöka det. Hur menar du att plattan är tilläggsisolerad? Vad är det för total årsförbrukning kWh som det är nu? Även om värmepumpen tycks underdimensionerad gör den ett bra jobb om den fungerar.

Bottenvåning (villan) är byggd 1960.
Kurvlutning 3,5 vilket ger en styrning av returtemp (enl instr.bok) till ca 43 grader vid -20. Vet inte vad framledningstemp är men tror jag klarar mig på 50 grader då dT har legat lågt då jag slängt ett öga i pannrummet vintertid.

Förra ägaren har sprutat in skumisolering eller vad det heter mellan reglerna på bottenplattan.

Vet inte vad total årsförbrukning kWh ligger på. Skulle säga att det är ett generellt välisolerat hus då hela takkonstruktionen är gjord för 17 år sen samt delar av tillbyggnaden (garaget) som ansluter till ”befintlig” fasad
Vet inte hur jag får reda på årsförbrukning kWh heller, dra bort antagen energi för hushållsel och anta ett cop och räkna på varje månads elförbrukning?

Tycker du nuvarande pump verkar underdimensionerad?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 28 juli 2021, 21:02:24 »
Din nuvarande värmepump "behöver bytas ut"... Varför då?
Om den fungerar så är det det absolut billigaste värmesystem du kan ha.
Att byta ut kostar mycket, men gör väldigt liten skillnad på den årliga energiförbrukningen, om den gamla värmepumpen fungerar.

Om den verkligen behöver bytas ut skulle jag nog titta på en Nibe 1245-8 eller 10 (Eller motsvarande från annan tillverkare), utan inverter, och dessutom plocka bort bypassledningen.

Med tanke på ett hus i flera plan, och ett fristående garage så kan en arbetstank kanske vara en god ide, då kan du använda befintlig extern cirkpump till den externa kretsen. Arbetstanken ger dig möjlighet att ha termostater aktiva i delar av fastigheten som från tid till annan blir "för varm" jämfört med andra delar av fastigheten.
« Senast ändrad: 28 juli 2021, 21:05:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stekfett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2021, 08:36:08 »
Din nuvarande värmepump "behöver bytas ut"... Varför då?
Om den fungerar så är det det absolut billigaste värmesystem du kan ha.
Att byta ut kostar mycket, men gör väldigt liten skillnad på den årliga energiförbrukningen, om den gamla värmepumpen fungerar.

Om den verkligen behöver bytas ut skulle jag nog titta på en Nibe 1245-8 eller 10 (Eller motsvarande från annan tillverkare), utan inverter, och dessutom plocka bort bypassledningen.

Med tanke på ett hus i flera plan, och ett fristående garage så kan en arbetstank kanske vara en god ide, då kan du använda befintlig extern cirkpump till den externa kretsen. Arbetstanken ger dig möjlighet att ha termostater aktiva i delar av fastigheten som från tid till annan blir "för varm" jämfört med andra delar av fastigheten.

Expansionsventilen är trasig så får LP-larm, känns mer värt med en ny bvp än att lägga pengar på laga.

Varför just nibe 1245?

Ursäkta om jag var otydlig men garaget är inte fristående. Det är dock golvvärme med egen shuntning och circpump.

Tänker du en 4-vägskopplad arbetstank då? Alltså med båda sidor helt oberoende av varann.
Hur stor volym bör i så fall denna tank ha?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2021, 11:13:08 »
Bottenvåning (villan) är byggd 1960.
Kurvlutning 3,5 vilket ger en styrning av returtemp (enl instr.bok) till ca 43 grader vid -20. Vet inte vad framledningstemp är men tror jag klarar mig på 50 grader då dT har legat lågt då jag slängt ett öga i pannrummet vintertid.

Förra ägaren har sprutat in skumisolering eller vad det heter mellan reglerna på bottenplattan.

Vet inte vad total årsförbrukning kWh ligger på. Skulle säga att det är ett generellt välisolerat hus då hela takkonstruktionen är gjord för 17 år sen samt delar av tillbyggnaden (garaget) som ansluter till ”befintlig” fasad
Vet inte hur jag får reda på årsförbrukning kWh heller, dra bort antagen energi för hushållsel och anta ett cop och räkna på varje månads elförbrukning?

Tycker du nuvarande pump verkar underdimensionerad?

Ok, det var bra att värmesystemet klarar sig med ca 53°C framledningstemperatur vid DVUT trots det är äldre ettrörssystem. Då fungerar det med de flesta värmepumpar och fabrikat. Värmepumpen på 7 kW låter lite underdimensionerad för 202 kvm men är det bara lite så gör det också bara lite på totalen. Elnätsleverantören bör kunna ta fram er årsförbrukning av kWh. Brukar ofta stå på el-fakturan vad årstotalen prognosticeras till även om man bara betalar månadsvis. Från årstotalen brukar man dra bort 5000 kWh som hushålls-el och resten går till värme och varmvatten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Stekfett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2021, 13:07:24 »
Ok, det var bra att värmesystemet klarar sig med ca 53°C framledningstemperatur vid DVUT trots det är äldre ettrörssystem. Då fungerar det med de flesta värmepumpar och fabrikat. Värmepumpen på 7 kW låter lite underdimensionerad för 202 kvm men är det bara lite så gör det också bara lite på totalen. Elnätsleverantören bör kunna ta fram er årsförbrukning av kWh. Brukar ofta stå på el-fakturan vad årstotalen prognosticeras till även om man bara betalar månadsvis. Från årstotalen brukar man dra bort 5000 kWh som hushålls-el och resten går till värme och varmvatten.

Idag är det termostater på alla radiatorer, funderar på att endast ha kvar termostater på övervåning där det är 2-rörsystem. Golvvärme har inga termostater/ställdon.

Ok, behöver man vara orolig för att man fryser ned borrhålet för mycket?

Är det Rimligt att börja utan arbetstank, om det sedan blir för många start/stopp så kompletterar man i efterhand med arbetstank?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3529
  • Karma +2/-0
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 29 juli 2021, 13:55:04 »
Kollade du vad du hade för temperatur ur borrhålet i slutet av vintern? Det säger om borrhålet räcker eller inte.
Är borrhålet klent kan du välja en mindre pump så skyddar du hålet. Det som fattas kompletteras med elpatron av sig självt. Eller en inverter som ställbart skyddar hålet så mycket du vill.

Om du har ett ventilationssystem så kan du montera en avluftskylare som värmer inkommande köldbärare och du får borrhålet att kanske räcka till rätt värmepump, om det är på håret.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2021, 14:04:56 »
Anledningen att man ofta nämner NIBE F1245 som exempel är nog för att den är en välbeprövad modell och NIBE säljs via så många kanaler så det är lätt att få en prisuppgift. NIBE är också frikostiga med möjligheten att ladda ner specifikationer och övrig produktdokumentation. Temperaturerna för när effekten anges har ändrats så F1245-8 motsvarar en äldre -7 om det hade funnits. En -8 skulle ta ungefär lika mycket energi från borrhålet. Går man upp till -10 får man ha hyfsat noga koll på köldbärartemperaturen särskilt i slutet av vintern och se om det krävs någon åtgärd.

Arbetstank skulle passa bra om man t.ex. vill ha värme i bara badrum och tvättstuga på sommarhalvåret, resten avstängt. Tar man bort de flesta termostaterna och bara värmer hela värmesystemet under vinterhalvåret borde det klara sig utan arbetstank.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Stekfett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 29 juli 2021, 16:56:07 »
Kollade du vad du hade för temperatur ur borrhålet i slutet av vintern? Det säger om borrhålet räcker eller inte.
Är borrhålet klent kan du välja en mindre pump så skyddar du hålet. Det som fattas kompletteras med elpatron av sig självt. Eller en inverter som ställbart skyddar hålet så mycket du vill.

Om du har ett ventilationssystem så kan du montera en avluftskylare som värmer inkommande köldbärare och du får borrhålet att kanske räcka till rätt värmepump, om det är på håret.

Nej kollade tyvärr inte tempen 😢

Försök till förbrukade kWh på ett år:
Förbrukade kWh från elleverantör
November t o m maj = 8000 kWh (flyttade in i slutet av okt )
Antaget september oktober 750+550 kWh = 1300 kWh
Totalt 9300 kWh sept-maj

5000 kWh hushållsel / 12 mån = 416 kWh / månad.
416 kWh * 9 mån= 3744 kWh
9300 kWh - 3744 kWh hushållsel = köpt energi 5556 kWh VV och värme.

Hur räknar man sen? Cop 3 ger 5556 kWh * 3 = 16668 kWh använd energi för vv och värme ??


Är det rimligt för sept - maj för varmvatten och värme?

Utloggad Stekfett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #10 skrivet: 29 juli 2021, 16:59:05 »
Anledningen att man ofta nämner NIBE F1245 som exempel är nog för att den är en välbeprövad modell och NIBE säljs via så många kanaler så det är lätt att få en prisuppgift. NIBE är också frikostiga med möjligheten att ladda ner specifikationer och övrig produktdokumentation. Temperaturerna för när effekten anges har ändrats så F1245-8 motsvarar en äldre -7 om det hade funnits. En -8 skulle ta ungefär lika mycket energi från borrhålet. Går man upp till -10 får man ha hyfsat noga koll på köldbärartemperaturen särskilt i slutet av vintern och se om det krävs någon åtgärd.

Arbetstank skulle passa bra om man t.ex. vill ha värme i bara badrum och tvättstuga på sommarhalvåret, resten avstängt. Tar man bort de flesta termostaterna och bara värmer hela värmesystemet under vinterhalvåret borde det klara sig utan arbetstank.

Ok tack för svar! Tror jag kör på en on/off utan arbetstank, tar bort bypassen och kör endast med den interna värmebärarpumpen som du skriver

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #11 skrivet: 29 juli 2021, 17:24:02 »
Ganska svårt när man räknar energiförbrukning per månad eftersom förbrukningen varierar mycket under året. Om värme och varmvatten drar ca 5556 kW från sept till maj så kanske man kan lägga till 350 kWh per sommarmånad så det blir totalt 5556 + 3×350 = 6606 kWh per år för värme och varmvatten. Total köpt elförbrukning per år borde då vara ca 6606 + 5000 = 11606 kWh. Det är mycket lågt för 202 kvm och möjligheten att sänka förbrukningen med en kraftigare värmepump är begränsade. Nu har det dock varit några milda år så gör man en normalårskorrigering om vi får en normal-kall vinter igen så kanske man får lägga till ca +1500 kWh/år.
« Senast ändrad: 29 juli 2021, 17:29:10 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Stekfett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #12 skrivet: 29 juli 2021, 18:23:44 »
Ganska svårt när man räknar energiförbrukning per månad eftersom förbrukningen varierar mycket under året. Om värme och varmvatten drar ca 5556 kW från sept till maj så kanske man kan lägga till 350 kWh per sommarmånad så det blir totalt 5556 + 3×350 = 6606 kWh per år för värme och varmvatten. Total köpt elförbrukning per år borde då vara ca 6606 + 5000 = 11606 kWh. Det är mycket lågt för 202 kvm och möjligheten att sänka förbrukningen med en kraftigare värmepump är begränsade. Nu har det dock varit några milda år så gör man en normalårskorrigering om vi får en normal-kall vinter igen så kanske man får lägga till ca +1500 kWh/år.

Ok! Jag är egentligen inte ute efter att sänka förbrukningen utan mer att få en driftsäker anläggning med så lång livslängd som möjligt.

Men med ett uttag idag på köpt energi för vv och värme på 6606 kWh + normalårskorrigering 1500 = 8 106 kWh / år, behöver man vara orolig för nedfrysning av borrhålet på 150 m ?
« Senast ändrad: 29 juli 2021, 18:44:05 av Stekfett »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #13 skrivet: 29 juli 2021, 19:01:10 »
Enligt NIBE´s äldre dimensioneringsprogram som jag har finns det ingen risk för nedfrysning av borrhålet då det räcker väl med ett aktivt borrdjup på under 150 m (typ 145 m enligt programmet och Karlstad samt ±0 °C inkommande genomsnittlig köldbärartemperatur). Räknade då på en NIBE F1245-8. I verkligheten beror det också på vattentillströmningen i borrhålet som avgör hur många meter aktivt djup det är men det brukar inte vara något problem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Stekfett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar på utbyte av bergvärmepump
« Svar #14 skrivet: 29 juli 2021, 20:19:57 »
Enligt NIBE´s äldre dimensioneringsprogram som jag har finns det ingen risk för nedfrysning av borrhålet då det räcker väl med ett aktivt borrdjup på under 150 m (typ 145 m enligt programmet och Karlstad samt ±0 °C inkommande genomsnittlig köldbärartemperatur). Räknade då på en NIBE F1245-8. I verkligheten beror det också på vattentillströmningen i borrhålet som avgör hur många meter aktivt djup det är men det brukar inte vara något problem.

Ok!
Jag googlade lite
Om man räknar med att jag har ett behov ca 21 000 kWh per år så tas 2/3 ur borrhålet, dessa uppgifter var gamla så värmepumparna har väl blivit effektivare idag, låt säga 3/4 tas ur borrhålet. Då tas 15 750 kWh ur borrhålet.

Man verkar enl internetuppgifter kunna få ut ca 140 kWh / m aktivt borrhål.

Jag borde plocka ut 15 750 kWh vilket blir om man räknar 145 m aktivt borrhål 108 kWh / m borrhål.

Blir en del antagen men det känns precis som du skriver att det inte finns risk för nedfrysning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!