Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra värmepump mot lÃ¥ga elpriser  (läst 1099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

wingholm

  • Gäst
wingholm
Styra värmepump mot låga elpriser
« skrivet: 08 november 2021, 23:06:15 »
Hej,
Jag har en IVT bergvärmepump som är installerad 2007. Jag kör rörligt eltimpris och vill kunna styra denna så att värmepumpen är i viloläge vissa tider på dygnet (t.ex. mellan 1700-2100) när elpriset är som högst. Detta funkar säkert på nyare värmepumpar men i menyn på min värmepump hittar jag inget val för detta. Kan jag helt enkelt slå ifrån värmepumpen några timmar per dygn, stänga av manuellt eller sätta en strömbrytare med timer, eller kommer det att göra skada för värmepumpen?
Tack för kloka svar!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra värmepump mot låga elpriser
« Svar #1 skrivet: 08 november 2021, 23:37:40 »
Du gör vad du vill med att stänga av VP eller pÃ¥ annat sätt stoppa den med timer, det brukar finnas nÃ¥gon funktion i VP, där man kan stoppa/starta VP med ett yttre relä. Kolla in manualen, brukar stÃ¥ där om det finns. Annars inget som kan hända, mer än den startar upp frÃ¥n noll igen och kanske nollställer nÃ¥got som gradminuter eller annat, det är en prom i dom sÃ¥ alla inställda värden finns kvar, blir som ett vanligt strömavbrott om du slÃ¥r av  strömbrytaren, hur den räknar pÃ¥ ett stopp via kontakt vet jag inte.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Styra värmepump mot låga elpriser
« Svar #2 skrivet: 09 november 2021, 05:15:07 »
det finns inte någon typ av schemaläggning i den ?

wingholm

  • Gäst
wingholm
SV: Styra värmepump mot låga elpriser
« Svar #3 skrivet: 09 november 2021, 12:30:52 »
Hej,
Jag läste in mig lite mer. Det finns en inställning som gör att jag kan sänka temperaturen och koppla bort varmvattenladdningen under vissa tider. Tack för era svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!