Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viktig info angÃ¥ende ljud pÃ¥ Atrias utedel!  (läst 2660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad endor

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Diö
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Viktig info angående ljud på Atrias utedel!
« skrivet: 19 april 2006, 15:38:49 »
Jag startar en ny tråd ang detta eftersom det känns extra viktigt att informera.

Min utedel till Atria 10 lät mycket efter installation och framför allt med ett ojämt pulserande "obalansljud".
Nu har montören varit och inspekterat:
Utedelen har tre lägen på fläkten, låt oss kalla dom för Låg Mellan och Hög (HÖG=230V).
Atria 8 (och 6?) kör på Låg och Mellan
Atria 10 (och 12?) kör på Låg och Hög

Min 10:a var kopplad till 8:ans läge, dvs Låg & Mellan. Vilket var fel.
Men det viktigaste av allt är att på mellanläget dånar den ju för dig som har atria 8. Detta beror på att spolen i fläkten är lindad så att det inte funkar så jättebra i mellanläget, den är snarare optimerad för Hög.

Man byter då spolen eller fläktmotorn på något sätt för att åtgärda detta.
Kontrollera att det görs om du köper Atria 8 (och 6?)!
Köper du 10 (eller 12?) kontrollera att den verkligen är kopplad rätt, dvs Låg och Hög.

Detta är min fria tolkning och skrivet frÃ¥n mitt (ibland sviktande) närminne. Detaljer kanske inte stämmer, men heltheten och slutsatsen är det viktigaste!  Thumbsup

Jonas
« Senast ändrad: 19 april 2006, 21:17:40 av endor »
Thermia Atria 10. Värmer 146m2 + källare på 130m2 och garage. Tilläggsisolerad vind, tegelhus. Pumpen installerad 2006-04-10. Kurva 40, -5 = +2, 0 = +3, +5 = +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!