0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad jag förstått som lekman är att med ett shuntat system som CTC Ecoheat minimerar du risken för stora temperaturväxlingar i radiatorsystem. Anar att det inte är helt 100% säkert system mot knäppningar.I en on/off pump behöver du oftast ett utjämningskärl för att minimera temperaturskillnaderna genom större vattenmängd. Utjämningskärlet gör att du får mer litrar i ditt system, precis som du beskrev.Någon expertis här på forumet kanske kan förklara i detalj./Frega
När det gäller CTC och du kör tillsammans med EcoEl, så har du ju en tank i pannan på 150 + 80 liter (nedre och övre panna), dessa volymer ingår ju i radiatorkretsen. Det är nedre tanken som värms av pumpen, och sedan kör cirkulationspumpen ut vatten via shunten mot radiatorerna.Därför behöver du ingen extra tank för radiatorsystemet, däremot kan vissa storförbrukare av varmvatten behöva en liten extra VVB.
CiteraNär det gäller CTC och du kör tillsammans med EcoEl, så har du ju en tank i pannan på 150 + 80 liter (nedre och övre panna), dessa volymer ingår ju i radiatorkretsen. Det är nedre tanken som värms av pumpen, och sedan kör cirkulationspumpen ut vatten via shunten mot radiatorerna.Därför behöver du ingen extra tank för radiatorsystemet, däremot kan vissa storförbrukare av varmvatten behöva en liten extra VVB.Om du dockar CTC:s största Ecopart på 12kW på detta vis så borde 180liter vara lite lite. I alla fall om man skall räkna med 25-30l/kW(=300-360l). Och då borde det bli många start och stopp även i det fallet. För du kan väl inte räkna med radiatorernas volym i detta fall eftersom VP:n inte arbetar direkt mot dessa.
I ett shuntat system så är acktanken inte i serie med radiatorerna, utan shunten pytsar bara ut den mängd varmvatten som behövs från acktanken ut på radiatorsystemet. Så vid litet/inget behov av värme så är shunten stängd och då är radiatorsystemet bortkopplad från ack-tanken. Och VP:n har då bara ack-tanken att jobba mot.Vid mycket stort behov av värme så kan man anse att ack-tanken är i serie med radiatorsystemet för då styr shunten det mesta av radiatorvattnet genom tanken. Och då har VP:n ack-tank och radiatorer att jobba mot. Men vid slutet av laddningen när ack-tankens temp börjar bli hög så stänger shunten och VP:n får i princip bara ack-tanken att jobb mot.
Om jag har rätt, så är det acktanks volymen som måste förstoras om det skall göra störst nytta. Att förstora radiatorvolymen gör mindre nytta eftersom shunten stryper bort denna volym när VP:n/acktanken kommer över beräknad framledningstemp.Om jag minns rätt så laddar CTC:s styrning acktanken 5 grader över beräknad framledningstemp. Någon mer insatt kanske kan bekräfta eller dementera detta.