Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: EnergisnÃ¥la hus  (läst 22181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
Energisnåla hus
« skrivet: 03 september 2007, 22:18:34 »
Regeringens ide` om 340 milj till att effektivisera uppvärmningen bl.a
varför ge ut pengar när man istället kunde bestämma att alla nya hus
eller garage måste vara förbredda för solfångare på t.ex 5%
av bostadsytan eller solceller på visst antal kW skulle inte kosta något
att bestämma det.
När man då söker bygglov så måste placeringen av solfångaren eller solcellen
vara inritad på ett fungerande ställe och estetisk tilltalande.
Då skulle det komma fram mycket olika placeringar för dessa,
får ju inte se ut hur som helst.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Energisnåla hus
« Svar #1 skrivet: 03 september 2007, 22:45:39 »
hej
det vettigaste vore väl ändå att skärpa upp isolerings kraven + att det inte ges bygglov till hus utan solvärme,solceller ...i tyskland mfl länder är det så

skulle gärna se att man har 30cm isolerad vägg å min 40cm i trossen + min 60 cm isolering på trossen /vinden som krav

fast ett stort problemm e alla gammla hus med helt kass isolering ...men...

det med bidrag gillar jag inte speciellt mycket...det mesta blir helt snett om staten betalar ut en massa bidrag

eller varför ska man få betalt för att göra nått som du spar pengar på ???

räcker det inte med att du vet om att du spar in åtgärden på 15 år genom att du sänker din uppvärmnings kostnad,,typ...

ungefär samma som att ge storm pengar till skogs ägare i småland,,visst e det deras skog å dom delar knappast ut bonus till staten då dom säljer skogen som dom äger
visst ge dom pengar men se till att dpom får skänka bort 50% av vinsten till staten sen

en Skogsfastighet är ett företag å har man inte vilja eller förstånd att försäkra det så får man väl stå sitt kast
eller ska vi betala ut pengar till alla företagare som gör dåliga investeringar ?
« Senast ändrad: 03 september 2007, 22:51:25 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Energisnåla hus
« Svar #2 skrivet: 04 september 2007, 07:23:39 »
Helt riktigt, skärp kraven på isolering av husen. Problemet är väl som vanligt att husköparen med sin begränsade kunskap om energihushållning litar helt och fullt på hustillverkaren, medan hustillverkaren inte isolerar mer än absolut nödvändigt enligt byggnorm för att hålla nere tillverkningskostnaden. Om byggnormen ställer krav på bättre isolering vore husbyggarna tvungna att följa detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energisnåla hus
« Svar #3 skrivet: 04 september 2007, 07:47:02 »
Citera
ungefär samma som att ge storm pengar till skogs ägare i småland,,visst e det deras skog å dom delar knappast ut bonus till staten då dom säljer skogen som dom äger
visst ge dom pengar men se till att dpom får skänka bort 50% av vinsten till staten sen

en Skogsfastighet är ett företag å har man inte vilja eller förstånd att försäkra det så får man väl stå sitt kast
eller ska vi betala ut pengar till alla företagare som gör dåliga investeringar ?

 ;D

På försäljningssumman läggs 25% moms
PÃ¥ vinsten betalas 23% egenavgift och minst 30% inkomstskatt.

Om en skogsägare säljer skog för 1 miljon med en vinst på 500 000 kr så ger det ca (moms) 250 000 + Egenavgift ca 90 000 + inkomstskatt ca 131 000 kr.
Sammanlagt alltså i runda slängar 471 000 kr till staten.

Om vi skall sluta med bidragen skall vi sluta med skatterna också, skatterna skall sänkas först och sedan bidragen.

För övrigt tycker jag man kunde slopa ränteavdragen när man ändå håller på.

När det gäller energisnåla hus så vet jag inte om jag håller med om att man måste isolera mera eller sätta upp solfångare, det borde vara upp till var och en, vad man däremot borde kunna kräva var att hustillverkarna vore tvugna att bygga så ekonomiska hus som möjligtmed avseende på energibehov och kostnaden för densamma, man skall inte behöva isolera mer än att det omedelbart blir billigare, men om det blir det skall man vara tvungen!

Om ränteavdragen slopades skulle dessutom den typen av åtgärder bli mer lönsamma för de flesta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Energisnåla hus
« Svar #4 skrivet: 04 september 2007, 17:50:02 »
En del av problemet är att hustillverkarna inte är tvungna att energiklassa sina konstruktioner. Kunderna vet inte vad de köper.

Tänk om alla hustillverkare var tvungna att klassa sina hus enligt klass A-G som brukligt är på alla andra produkter som förbrukar energi. Det borde vara en smal sak för energimyndigheten att upprätta gränser, t ex baserat på W/K-värde per kvadratmeter boyta:

A:0,5-0,6 W/Km2
B:0,6-0,7 W/Km2
C:0,7-0,8 W/Km2
D:0,8-0,9 W/Km2
E:0,9-1,0 W/Km2

Sedan håller jag med Carl N, nytillverkade hus drar för mycket energi. Den bästa besparingen består i att minska energiförbrukningen i grunden...

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Energisnåla hus
« Svar #5 skrivet: 04 september 2007, 19:26:44 »
hej
rickard du menar allsÃ¥ att för att det är skatt pÃ¥ en ev försäljnings vinst kvalar skogsägaren in för att fÃ¥  statliga bidrag bidrag ...som täcker upp en ev förlust

samma sak med skogsägare som går å väntar på röjnings bidrag från staten
varför ska dom ha det ???
dom tjänar xxxx tusen i slutändan på att röja i sin skoj ,,,,,,så den lilla kostnaden dom har för det tjänas igen mångfallt
fast gratis e gott å mycke vill ha mer......

hoppas vid gud i stället det kommer röjnings plikt,så folk är tvungen att sköta sin skog
ser liksom ingen orsak till varför mina skatte pengar ska gå till att öka värdet på enskillda perssoners egendom....

har dom inte förstånd eller förstår att det lönar sig ekonomiskt att sköta om skogen så
tycker jag dom kan ha sin skog oröjd...skogs ägare som bryr sig röjer redan Ã¥ har fattat att det lönar sig ...utan bidrag 

som du resonerar så
innebär det ju att alla företag och privat perssoner ochså ska ha rätt till statligt stöd,,,iomed dom ochså betalar skatt

känns bra om jag skulle gå i perssonlig kk eller om röjnings firman jag jobbar åt skulle gå dåligt
det kvittar ju om vinsten inte e på topp ...om vi får 500 000 i gå dåligt bidrag av staten

tycker det e en underlig inställning ...vid en ev vinst så får företagaren hela vinsten men går det dåligt så räknar man givet att staten går in med deg

nää avskaffa bidrag
« Senast ändrad: 04 september 2007, 19:39:01 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Energisnåla hus
« Svar #6 skrivet: 05 september 2007, 07:16:13 »
En del av problemet är att hustillverkarna inte är tvungna att energiklassa sina konstruktioner. Kunderna vet inte vad de köper.

Tänk om alla hustillverkare var tvungna att klassa sina hus enligt klass A-G som brukligt är på alla andra produkter som förbrukar energi. Det borde vara en smal sak för energimyndigheten att upprätta gränser, t ex baserat på W/K-värde per kvadratmeter boyta:

A:0,5-0,6 W/Km2
B:0,6-0,7 W/Km2
C:0,7-0,8 W/Km2
D:0,8-0,9 W/Km2
E:0,9-1,0 W/Km2


Det där var en djäkligt smart idé, energiklassade hus vore ju kanon. Minsta lilla kyl som drar rätt fjuttigt med energi jämfört med ett hus är ju energiklassat, så givetvis borde även hus energiklassas. Och vem betalar inte en tusing extra bara för att det ska stå A på kylen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Energisnåla hus
« Svar #7 skrivet: 05 september 2007, 08:41:42 »

På försäljningssumman läggs 25% moms
PÃ¥ vinsten betalas 23% egenavgift och minst 30% inkomstskatt.

Om en skogsägare säljer skog för 1 miljon med en vinst på 500 000 kr så ger det ca (moms) 250 000 + Egenavgift ca 90 000 + inkomstskatt ca 131 000 kr.
Sammanlagt alltså i runda slängar 471 000 kr till staten.


Det är inte skogsägaren som betalar momsen. Den betalas i slutändan av privatpersonerna som köper brädorna eller vad det nu blir av skogen. Företagen i mellanleden betalar bara in mellanskillnaden mellan utgående och ingående moms. Teoretiskt skulle privatpersonen i slutet av kedjan kunna betala in ett belopp motsvarande momsen till skattemyndigheten direkt. Skogsägaren skulle då inte alls behöva vara inblandad i skatteuppbörden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energisnåla hus
« Svar #8 skrivet: 05 september 2007, 08:51:54 »

På försäljningssumman läggs 25% moms
PÃ¥ vinsten betalas 23% egenavgift och minst 30% inkomstskatt.

Om en skogsägare säljer skog för 1 miljon med en vinst på 500 000 kr så ger det ca (moms) 250 000 + Egenavgift ca 90 000 + inkomstskatt ca 131 000 kr.
Sammanlagt alltså i runda slängar 471 000 kr till staten.


Det är inte skogsägaren som betalar momsen. Den betalas i slutändan av privatpersonerna som köper brädorna eller vad det nu blir av skogen. Företagen i mellanleden betalar bara in mellanskillnaden mellan utgående och ingående moms. Teoretiskt skulle privatpersonen i slutet av kedjan kunna betala in ett belopp motsvarande momsen till skattemyndigheten direkt. Skogsägaren skulle då inte alls behöva vara inblandad i skatteuppbörden.

Klart det är privatpersonerna som betalar momsen, dom betalar allt och skiter väl i vad som går vart.
Att skogsägaren inte skulle vara inblandad i momsen är väl snarast en filosofisk disskussion, betalar privatpersonen 1 miljon för stockarna så går enligt ovanstående uträkning 471 000 till staten.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energisnåla hus
« Svar #9 skrivet: 05 september 2007, 09:24:32 »
Nja, inte riktigt, försäljningen var på 1 000 000 kr + moms, vinsten (utan moms) var 500 000 kr.
Med det scenariot så går 471 000 kr till staten, slutkunden har då betalt 1 250 000 kr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energisnåla hus
« Svar #10 skrivet: 05 september 2007, 09:32:57 »
Nja, inte riktigt, försäljningen var på 1 000 000 kr + moms, vinsten (utan moms) var 500 000 kr.
Med det scenariot så går 471 000 kr till staten, slutkunden har då betalt 1 250 000 kr.
Missade första raden "På försäljningssumman läggs 25% moms", skulle jag dessutom tolkat summorna lite så är det ju solklart :-[
Ja,ja staten ska mycket i vilket fall.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energisnåla hus
« Svar #11 skrivet: 05 september 2007, 09:51:44 »
Tjänar företagaren över brytpunkten pÃ¥ 328 000 kr/ Ã¥r tillkommer ytterligare 82 000 kr till staten, totalt 553 000 kr alltsÃ¥.  ::)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Energisnåla hus
« Svar #12 skrivet: 05 september 2007, 10:31:03 »

Klart det är privatpersonerna som betalar momsen, dom betalar allt och skiter väl i vad som går vart.

Det är lite skillnad mellan momsen och de övriga skatterna när det gäller produkter där importalternativet finns. I de fallen finns det ett pris som inte bestäms av kostnaderna (skatter t.ex) i Sverige. Skogägaren kan inte få mer betalt än vad importvirke skulle kosta. Ökar man skattebelastningen på honom minskar vinsten. Konsumenten betalar momsen även på importerat virke men behöver inte drabbas av en ökad skattebelastning på skogsägaren. Förenklat resonemang men jag hoppas principen är klar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Energisnåla hus
« Svar #13 skrivet: 05 september 2007, 17:08:04 »
hej

tjaa jag fattar ändå inte varför man ska gnälla.skatter å moms betalas med %
dvs liten vinst låg skatt hög vinst mer skatt ...mycket rättvist

rickard sen att du får tok skatta då du tar ut en rejäl lön e väl normalt,det får jag ochså göra om jag lyfter ut 35 000 i månaden i lön
det e just därför företagare brukar ligga lågt i lön å justera till det med andra förmåner som tex billigt bilägande,låga soppa räkningar mm mm som vi diskuterat i nån annan tråd

vitsen e ju att försöka få avdrag i firman så det knappt går runt,,dvs att du investerat i grejer eller utrustning så du slipper att ligga med flera miljoner kr i firman
känner dÃ¥ folk som investerat i skotrar,4-hjulingar  ny bil mm mm för att vinsten ska försvinna

har du problem med att du har för hög inkomst så ge frugan en lön för att hon städar eller fixar lite med pappers jobb...det e inte olagligt
så får du ner din egen skatt lite.......
« Senast ändrad: 05 september 2007, 18:32:57 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energisnåla hus
« Svar #14 skrivet: 05 september 2007, 17:18:48 »
hej

vitsen e ju att försöka få avdrag i firman så det knappt går runt,,dvs att du investerat i grejer eller utrustning så du slipper att ligga med flera miljoner kr i firman
känner dÃ¥ folk som investerat i skotrar,4-hjulingar  ny bil mm mm för att vinsten ska försvinna


Eftersom man ändå inte får använda dessa grejer privat utan att betala skatt för detta så är det väl bortkastat om nu inte firman verkligen behöver prylarna, men om anledningen är att bli av med vinsten så..hmm... du menar väl inte att det kanske begås skattebrott, så får man inte göra. ;D
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!