Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Undertrycksfläkt i krypgrunden  (läst 8665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Undertrycksfläkt i krypgrunden
« skrivet: 29 september 2015, 20:38:13 »
Krypgrunden på 120kvm avfuktas med en Woods DS-15 nu.
Jag tror FLVP:n drar in luft från krypgrunden utan krypgrundsundertryck.
Har börjat planera att fixa till undertrycksvent där nu.
Ska jag ha en Kanalfläkt EC125 (320m³/h) eller en EC100 (205m³/h) från soliduct eller en nån annan kanske? Corroventa som avfuktade förut hade nog "bara" runt 145m³/h.
Sen tänkte jag styra fläkten med nån typ av algoritm, typ undertrycksventilera mycket när det är optimalt annars mindre.
Jag vill byta ut potentiometern i EC125 (om det nu blir en sån) mot något annat, tips på det (tänkte mig typ arduino/rfxtrx433e grejer eller något liknande)??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #1 skrivet: 29 september 2015, 22:02:43 »
Nu fattar jag inte riktigt, ska du slänga ut din Woods avfuktare?
Ska du ha den kvar så ska du ventilera så lite som möjligt.
Annars blir det ju som att försöka avfukta hela atmosfären...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #2 skrivet: 30 september 2015, 07:33:43 »
Jag var lite otydlig. Vid inflytt skötte corroventa ctr300tt avfuktning + undertryck.
Den modellen vi har klarar inte av att endast undertrycksventilera. Den drog 5000kWh/år beroende på att hygrostaten är kass och rf låg på ca 47% året runt. Så jag stängde av den och kör en Woods ds-15 med en rf på lite drygt 60% nu. Elförbrukningen gick ner massor. Men nu har jag inget undertryck så tänkte ta tag i det.
DS-15 ska vara kvar. Tänkte ha en fläkt som blåser ut luft från krypgrunden, borde vara bra mot ev radon (och dofter som inte finns än iaf). Jag tror inte krypgrunden är 100% tät så man drar säkert in en del ny fukt utifrån. Tanken var att fläkta lite "default" och när det är gynnsamt fläktar man hårdare. När jag renoverade hallen förut märkte jag att FLVP drog in luft från krypgrunden.
« Senast ändrad: 30 september 2015, 07:47:21 av svmh906 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #3 skrivet: 30 september 2015, 07:57:59 »
Har du kollat radonhalten?
Om detta inte är nått problem så skulle jag undvika att ventilera grunden mer än nödvändigt, mindre undertryck = mindre fukt sugs in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #4 skrivet: 30 september 2015, 08:32:14 »
Det har jag inte. Kanske där jag borde börja.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #5 skrivet: 30 september 2015, 08:46:29 »
Jag skulle först täta underifrån och upp så gott det går (det har jag gjort i vår krypgrund), sedan ta loss alla lister och trösklar och täta med t.ex. latexfog eller annat som tål lite rörelser.
Inte heller jag skulle ventilerna mer än nödvändigt.
VÃ¥r Munters krygrundsavfuktare ventilerar med 30 m3/h.
Tveksamt om den bygger upp nåt undertryck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2015, 10:28:06 »
Ok. Hur tätar du underifrån och upp?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2015, 10:57:39 »
Jag har använt plywood där det var stora hål, och latexfog där det var glipor, men det kan säkert gå tejpa med sån där åldersbeständig tejp som används för att reparera undertaksplast som har hål också.
Vet inte vad du har för trossbotten, men vi har oljeimpregnerad masonit.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2015, 12:17:42 »
Tack för tipsen. Vi har masonitskivor. Får se om/när det blir av.
Men, 30 kubik/time verkar inte så mycket om det inte blir undertryck. Tänker närmast på att du sa (tror det var du iaf) en gång att man bör ha undertrycksventilation ifall man har lukter. Men det kanske du inte har heller och därmed behöver du inte undertryck i krypgrunden?

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2015, 13:14:45 »
Är det bara jag som tycker du bara ska byta rf givaren på Corroventan ?? Sorptionsavfuktaren i den är riktigt bra, behöver inget avlopp för kondens och fungerar även när det är kallt.
Men täta din botten också, då kommer du hålla ett litet undertryck.

Min egen är inställd på att hålla under 60% luftfuktighet och den går bara ibland på sommaren, inget som märks på elräkningen.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2015, 17:17:28 »
Har hört det argumentet många ggr, köp sorbtionsavfuktare för de klarar minusgrader men hur vanligt är det med hög rf vid minusgrader?
Jag har iaf aldrig hög rf i min krypgrund när tempen ligger på +5 och därunder.
Jag har också en DS15 och den är billig i drift och inköp och håller min rf under 64% året runt utan problem.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2015, 12:49:51 »
Min avfuktare går ibland på vintern om det blir plusgrader ute.
Men ytterst lite.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2015, 16:31:14 »
Min avfuktare går ibland på vintern om det blir plusgrader ute.
Men ytterst lite.
Vad har du för rf på vintern?
Om man bara avfuktar för att hålla microbiell påväxt borta, vilket oftast är anledningen till avfuktare i krypgrund, så kan man ha en högre rf vid låga temperaturer utan risk.
Vid +-0°C kan rf ligga nära 100% utan risk för mögel har jag för mig att jag läst nånstans och isf känns det ju onödigt att ödsla energi och pengar på att köra en sorbtionsavfuktare.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #13 skrivet: 03 oktober 2015, 17:14:55 »
Jag avfuktar till 70% året runt, och som sagt, på vintern rör det sig om kanske totalt ett par dygn den går, så kostnaden är försumbar.
Inget att engagera sig i helt enkelt, även om jag vet att det är rätt onödigt.
Dock blir det ju aldrig 0 grader under huset, +5-10 grader gissar jag om det är över 0 grader ute vintertid, som kallast har jag haft 0 grader och då var det minus 42°C ute.
DÃ¥ behövdes ingen avfuktning.  help
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2015, 08:43:08 »
Är det bara jag som tycker du bara ska byta rf givaren på Corroventan ?? Sorptionsavfuktaren i den är riktigt bra, behöver inget avlopp för kondens och fungerar även när det är kallt.
Men täta din botten också, då kommer du hålla ett litet undertryck.

Min egen är inställd på att hålla under 60% luftfuktighet och den går bara ibland på sommaren, inget som märks på elräkningen.
En tanke var att sätta dit en hygropro. Corroventan drar 1,1kW när den går. Corroventan som jag har saknar kontinuerlig undertrycksventilation (sker endast när avfuktning behövs). Corroventan är säkert en evighetsmaskin men har en hög förbrukning.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #15 skrivet: 14 oktober 2015, 11:04:35 »
Om du inte har en hygropro som styr, hur styr den till/frÃ¥nslag? 
De har en ny homevision nu som grafiskt visar rf, troligtvis inte värt pengarna men om man ändå ska lägga kulor..
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #16 skrivet: 01 april 2017, 00:07:31 »
Om du inte har en hygropro som styr, hur styr den till/frÃ¥nslag? 
De har en ny homevision nu som grafiskt visar rf, troligtvis inte värt pengarna men om man ändå ska lägga kulor..
hygrostaten ska normalt styra men den är kass o vill ha minst 45% eller kanske mindre oavsett vad man ställer in den på. Jag planerar att inte lägga kulor.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4700
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #17 skrivet: 01 april 2017, 12:09:52 »
Hej det här är en gammal trÃ¥d : har en sommarstuga med mycket fukt under ,droppar i taket , ingen krypgrund ,halv stÃ¥grund  satte in en s.k. rörfläkt i venthÃ¥let ( stängt alla andra det är ju i alla fall otät lite här och där )passar i ett 110 avloppsrör , snustort inga droppar i taket  , tidur i vägguttaget 6 tim till 6tim frÃ¥n o.s.v , varför inte en
badrumsfläkt med fuktstyrning , billig i drift går att ställa fart och fukt på

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #18 skrivet: 01 april 2017, 13:36:16 »
En av mina arbetskamrater gjorde som du gjort, 2 år senare var det fullt med svartmögel i hela krypgrunden.
Problemet visade sig bara under vissa förhållanden, på våren när krypgrunden var utkyld och det blev varmt ute så drogs en massa varm och fuktig luft in utifrån, kondenserade under trossbotten, och orsakade ett gigantiskt mögelangrepp som resulterade i sanering för 200 000 kr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4700
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #19 skrivet: 01 april 2017, 17:42:35 »
En av mina arbetskamrater gjorde som du gjort, 2 år senare var det fullt med svartmögel i hela krypgrunden.
Problemet visade sig bara under vissa förhållanden, på våren när krypgrunden var utkyld och det blev varmt ute så drogs en massa varm och fuktig luft in utifrån, kondenserade under trossbotten, och orsakade ett gigantiskt mögelangrepp som resulterade i sanering för 200 000 kr.
Det är i förhÃ¥llande till vad som finns och hur det ser ut pÃ¥ plats , det är inte frÃ¥gan om att blÃ¥sa ut 400  m3 
luft och tro att det blir bra , den jag har drar kanske  0,2 m3 och det räcker för mig andra kan behöva aggregat

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #20 skrivet: 02 april 2017, 08:47:21 »
En vanlig datafläkt med 120 mm diameter flyttar ca 50 - 100 m3/timme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4700
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Undertrycksfläkt i krypgrunden
« Svar #21 skrivet: 02 april 2017, 09:21:11 »
En vanlig datafläkt med 120 mm diameter flyttar ca 50 - 100 m3/timme.
Om man tar en rörfläkt 230v så går den att varvtalsregl med en motordimmer , har en som suger ut radon under
min platta mot mark med 2 rör nedhuggna undertryck ca 1 mm fungerar utmärkt enligt mätningar och kommunens gubbar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!