Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning XE12EKE  (läst 3193 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EL79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Avfrostning XE12EKE
« skrivet: 01 februari 2009, 22:36:30 »
Har suttit å läst på forumet om detta med avfrostnings problem men inte hittat riktigt samma problem som jag har (kanske är dålig på att leta?).

Har som sagt en XE12EKE och läste som någon annan i forumet hade gjort att kompressorn stängs av vid -15. För min pump orkar inte hålla temperaturen om det blir kallare än -10 så jag tänkte att det är väl normalt. Började titta på nätet och hittade detta forum så nu undrar jag vad som kan vara fel.

Min VP orkar som sagt inte med -10 eller kallare dÃ¥ börjar den avfrosta sÃ¥ ofta att den inte kan hÃ¥lla värmen inomhus, och när man bor i norrbotten sÃ¥ är det ju -10 eller kallare 300 dagar om Ã¥r  ::) FÃ¥r inga felmeddelanden eller sÃ¥ men power lampan börjar blinka och sÃ¥ börjar det droppa vatten i utomhusdelen. Kan väl tillägga att rören mellan inomhus delen och utomhus delen är längre än standard pga att jag ville ha utomhus delen pÃ¥ ett annat ställe men panasonic sa att det inte skulle vara nÃ¥gra problem. Men funderar ändÃ¥ pÃ¥ att det kanske är för lite kyl medium.
Vad tror ni?

Utloggad EL79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning XE12EKE
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2009, 21:20:44 »
Ingen som har nåt tips?

Utloggad Glock18

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning XE12EKE
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2009, 16:47:06 »
Jag har en NE9GKE och upplever ungefär samma sak. Någon minus går bra, men -10 är för mycket. Jag har ställt några element på 17-18 grader för att hålla efter när man inte eldar.

150 kvadrat 30-tals villa i Norrland, direktverkande el, järnspis, braskamin och vattenmantlad braskamin...Eldar ca fem kubik per år.

Sverigepumpen lvp IndoorNE9GKE-SPP

Vattenmantlad braskamin (Olymberyl Aidan 21kW ) + 500l acktank, laddomat 10 och 7st 21/22 element.

2007-2014: ca 13500kwh / år.
2014: 8kw Solceller installerades.
2015:

Utloggad Nordfrost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning XE12EKE
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2009, 09:19:40 »
Har en XE12EKE, bor i Norrbotten.

Pumpen stänger aldrig av. Uppgiften i manualen om avstängning vid -15 gäller om man kör den i läge kyla.
Men vid -15 och kallare så avfrostar den ca 10 minuter var 50:e minut ungefär. Den orkar inte hålla huset varmt då det är kallare än -15 hela dygnet.

Hur långa rör har du mellan enheterna, har en auktorserad installatör driftsatt pumpen ?

Utloggad symlah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning XE12EKE
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2009, 11:29:29 »
Jag har samma erfarenheter som Glock18. Har ställt in elementen på 18°C så man alldrig får riktigt kallt inne. Grafen nedan visar hur det har sett ut hemma med och utan stödvärme från elementen. Min stödvärme ger även minimalt med värme upp till +5°C för att ta bort lite kallras från fönstren därav skillnaden mellan röd och blå över -10°C.

Men det jag ville visa är att inomhustemperaturen minskar dramatiskt så fort det blir kallare än -10°C ute. Pumpen ger fortfarande värme men man känner att det inte är lika varmt som vid högre utomhustemperaturer. Mätpunkten ligger i rummet längst bort från VP.

Har hittat andra på forumet som påstår att de får bra med värme ned till -20°C men det har jag inte sett och har svårt att förstå då även COP drastiskt minskar. VP har ju en övre gräns för strömförbrukningen. Min HE9GKE drar max ca 1.6kW (1.72kW enl. spec men det verkar vara lika fel som andra specparametrar Panasonic lovar på pumpen)

Nästa graf visar när och hur mycket min pump avfrostar/startar om. Data är mätt sedan oktober 2008.
« Senast ändrad: 03 mars 2009, 11:31:42 av symlah »
Radhus, 128m2, 2 vån, byggt 70-talet, Tid. dir.el, Nu VP Panasonic HE9GKE vid trappen upp/hallen, barnfamilj...

Utloggad Mathias 80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning XE12EKE
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2010, 21:20:29 »
Hej. Jag har precis samma problem med min xe9eke. har inte koll pÃ¥ hur ofta den avfrostar men känns som det är rätt ofta och tid tar det ca 12-13min. Och blir det kallare än -10minus sÃ¥ stÃ¥r den ju och frostar av mer än den värmer känns det som.,och temeraturen i huset hÃ¥ller sig inte. Jag vet inte om dessa pumpar är gjorda för nordiskt klimat. Hittar inte modellbetäckningen pÃ¥ panasonics hemsida.  Jag har 1oo kvadrat delat pÃ¥ 2plan och pumpen inställd pÃ¥ 23grader (hastighet 1) och blir det ner mot -10-15 grader sÃ¥ har jag ca16-17 grader i de rum som ligger längst bort frÃ¥n vp. Har ganska öppen planlösning.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning XE12EKE
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2010, 14:34:21 »
Intressant, jag har en xe9eke och den trycker upp värmen i hela kåken utan att tveka när det är -12 -15 nu har vi det inte så ofta men precis när den var installerad var det just så kallt och den tvekade inte en sekund.

http://www.scanoffice.se/pdf/VTT/VTT-S-10468-06e_sve.pdf
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 1037
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!