Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare pÃ¥ gammal C5 utan display.  (läst 2320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Innegivare på gammal C5 utan display.
« skrivet: 22 maj 2015, 09:02:42 »
Har en IVT greenline c5 från -99 utan display. Som jag tolkar manualen får man välja antingen ute eller innegivare på CL300, stämmer det eller kan man få dom att lira ihop? Kanske lika bra att köra ren innegivare?
Så jävla less på den här gamla pumpen.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innegivare på gammal C5 utan display.
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2015, 10:26:15 »
Hej,
Manualen stämmer, det är antingen eller, ingen samkörning.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivare på gammal C5 utan display.
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2015, 20:00:26 »
Misstänkte det, då får jag hitta på nån egen lösning för att inte värmen ska slå av helt när jag eldar i kamin, blir kallt i källaren då.
Kanske köra dubbla seriekopplade innegivare, en på varje våning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Innegivare på gammal C5 utan display.
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2015, 09:36:07 »
Enklaste lösningen är att hitta en vettig placering för innegivaren.
Jag flyttade min egna till souterrängvåningen för att den inte ska påverkas för mycket när det eldas i kamin (som står uppe).
Jag förstår att du inte vill ha innegivaren i källaren, men i ett rum långt bort från kamin kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivare på gammal C5 utan display.
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2015, 10:56:58 »
Ja det går ju att prova sig fram på det viset. Förresten hur gör jag på sommaren när jag vill ha värme på badrumsgolvet? Kommer att köra med arbetstank, men jag vill ju få värme i tanken trots att det är 27° på innegivaren.

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivare på gammal C5 utan display.
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2015, 11:10:33 »
Vid drift med endast innegivare, vad går vp på för värden då? Känns som den får producera onödigt varmt vatten då den bara försöker nå börvärdet på innegivare. Det är väl därför man kör med både inne och utegivare tillsammans idag. Utegivaren styr, och innegivaren finjusterar typ.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Innegivare på gammal C5 utan display.
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2015, 12:32:05 »
Ja det går ju att prova sig fram på det viset. Förresten hur gör jag på sommaren när jag vill ha värme på badrumsgolvet? Kommer att köra med arbetstank, men jag vill ju få värme i tanken trots att det är 27° på innegivaren.

Det där låter lite svårt, på en BVP med display kan man ställa min framledningstemp, men vet inte om det går på din?

Vid drift med endast innegivare, vad går vp på för värden då?

Tror att det är enklast möjliga reglering, ärvärde<börvärde ON, ärvärde>börvärde OFF.
Den kanske finns nÃ¥n grad hysteres ocksÃ¥.  :-\

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivare på gammal C5 utan display.
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2015, 14:15:55 »
Ja det är hysteres. Men vilken oekonomisk drift det borde bli, eller tänker jag fel? Måste lösa det där med minbegränsning. Annars får jag köra fast kondensering och termostater överallt men det blir både dyrt i material och i drift.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innegivare på gammal C5 utan display.
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2015, 11:44:53 »
Vid drift med endast innegivare, vad går vp på för värden då? Känns som den får producera onödigt varmt vatten då den bara försöker nå börvärdet på innegivare.

Varför? Om den producerar onödigt varmt vatten så blir det onödigt varmt inne.

Måste lösa det där med minbegränsning.

Du skulle kunna ha ett manuellt sommarläge där du med en omkopplare väljer ett fast motstånd i stället för utegivaren. Motståndet väljs så det blir lämplig temperatur för sommargolvvärmen. Stäng dessutom av alla radiatorer. Men en ganska stor tank måste till annars blir det många start och stopp.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!