Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dags att fÃ¥ lite fart pÃ¥ debatten!!  (läst 12992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Dags att få lite fart på debatten!!
« skrivet: 13 augusti 2006, 18:10:09 »
Jag tycker det blivit lite väl mycket "ryggdunkande" ang värmepumpar, å jag vill se lite mer kritiskt tänkande. Varför klagar t.ex ingen på att en VP helt lägger av vid en viss temp. Jmf om elen försvinner, då blir det ett jävla liv. Ska man då acceptera att en VP för minst 50000 sek bara stannar, för att tempen understiger en viss minusgrad. Jag tycker inte det, kör mer till det absolut möjliga, det är ändå bättre än sönderfruset värmesystem. Eller varför sägs inget om den utveckling av av solceller som är på G? Vem fan vill ha en VP om det går att tillverka sin egen el? Eller har nån tänkt på skillnaden mellan borrhål/ytjordvärme å en luft/vattenpump, den skillnaden är ju numera marginell, men kostnade i inst enorm.... m.m m.m Kom igen nu, å ventilera era åsikter.

mvh humlan.

PS. Hacka inte pÃ¥ mig, jag har bara försökt att lyfta fram debattämnen, inget personligt alltsÃ¥. 

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2006, 18:26:30 »
Visst installationskostnaden mellan luft-vatten och bergvärme kan skilja 50000 och uppåt(beroende på vad man redan har) i driftkostnad sett är väl dock luft-vatten ungefär 2000 kr /år i snitt lite beroende av var man bor och den kräver väl lite mer skötsel än en bergvärmeanläggning.Skillnaden var större innan konverteringsbidraget kom så en del kostar nog på lite mer för att kunna få lite bidrag idag. Även att man inte kan ta ut ngn "frikyla" ur en luft-vatten har även betydelse för en del,men det går ju att komplettera med en luft-luft så får man en fin värmekomfort samt en bättre inomhusmiljö. Sen kommer säker solvärmen bli ett växande kompliment till uppvärmning när elpriserna stiger mot nya rekord, Men visst med ökande av borrhål så måste elkonsumtionen i landet öka och därmed också priserna. Behåll kärnkraften och klipp Polenkabeln istället, jag tror att den Svenska miljön trivs bäst då.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2006, 18:43:32 »
Jag väntar på nya och bättre solceller som helst också blir billigare än dagens svindyra "småwattare". Förhoppningsvis ligger inte de nya allt för långt bort i tiden... har inte sett något datum eller några effektangivelser på de än, har bara läst att de skulle vara effektivare och inte lika dyra i konstruktionskostnad..
Sen får vi se hur jag ställer mig i bergvärmepumpfrågan efter vintern här då vi hunnit testa våran L/L-pump, ska bli väldigt intressant att se vad den kan prestera i vårat hus. En granne till oss har en exakt sån vi ska ha och han har klarat sig nästan enbart med den i vintras så än så länge ligger en bergvärmeanläggning väldigt långt borta pga de priser man måste betala för att få det installerat. L/L-pumpen är bara ca10% av kostnaden mot en bergvärmeanläggning och dom resterande 90% som man spar kan man lägga på nå annat istället som lite mer isolering :)
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2006, 19:11:21 »
Se där, bra argument Ã¥ trevliga ideér  Thumbsup Kärnkraften tycker jag Ã¥xÃ¥ Vi ska bränna slut pÃ¥, innan det funderas pÃ¥ avveckling. Solceller Orcus, kan jag upplysa om, halveras i pris i Ã¥r. Tacka Kina för det. Ã… den delen ska bli riktigt inntressant att följa..., jag tror pÃ¥ lönsamhet inom 10 Ã¥r.

mvh humlan. 

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2006, 19:45:29 »
Hejsan "humlan57"

Vi som tidigare hade endast elvärme sparar nu in el så att de som går från olja till VP kan installera in sin anläggning. Elnotan ökar ju om alla som har olja går över till VP även om de är el besparande förhållande till att koppla in en ren elpanna.

Energi mässigt sparar man ej med VP utan istället ökar värme förbrukningen Oftast för man anser man har råd att ha lite varmare nu med VP.

Spar energi görs bättre med att byta till 3glas fönster eller isolera sin bostad.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2006, 19:55:23 »
Se där, bra argument Ã¥ trevliga ideér  Thumbsup Kärnkraften tycker jag Ã¥xÃ¥ Vi ska bränna slut pÃ¥, innan det funderas pÃ¥ avveckling. Solceller Orcus, kan jag upplysa om, halveras i pris i Ã¥r. Tacka Kina för det. Ã… den delen ska bli riktigt inntressant att följa..., jag tror pÃ¥ lönsamhet inom 10 Ã¥r.
mvh humlan. 

Det låter fint det, finns nog många platser för en solcell.. eller rättare sagt några stycken solceller som är kopplade till ett batteri i rätt storlek, med en växelriktare(12vdc-->230vac) så borde man kunna koppla bort något/några rum från elcentralen och driva dom med solen istället. en elslinga i VVB för underhållsvärmning av varmvattnet på natten när solen gått och lagt sig.

HÃ¥ller förövrigt med om att behÃ¥lla kärnkraften tills vi har nÃ¥got vettigt alternativ att ersätta det med. mera och bättre solceller pÃ¥ husen tror jag pÃ¥, kanske inte fÃ¥r bygga hus om inte taket är i söderläge i framtiden?  ::)
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2006, 20:47:03 »
Ok, nu är Vi iaf några som funderar, å förhoppningsvis blir Vi fler. Jag är övertygad om att det finns "klurigt folk" som kan presenstera bra mycket bättre lösningar än de flesta etablerade märken kan. Varför alltid tro på allt som är sant, jag gör det iaf inte..., dela med er av tankarna, hur djävla idiotiska dom än kan verka. Det finns alltid nån det tänder en ide´hos, å som börjar snickra på en lösning. Tro mig, jag har gjort så många "fel" men ändå landat på fötterna, å fått allt å fungera. Å kan jag, då kan Ni det åxå..., tvärsäkert.

mvh humlan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #7 skrivet: 14 augusti 2006, 01:28:35 »
Jag installerar nätanslutna solceller när de sjunker i pris. 40000 kr för 600 W är åt pipan för mycket. Man kör in elen i en konverter, tillbaka på nätet via vägguttaget och får avdrag på elräkningen. Det är det senaste som diskuteras ute i Europa för att lösa bristen på el. Det vore väl härligt, tänk att ha 10 kvadrat solceller på taket som producerar 1,50 kr i timmen ??

Tycker precis som Janne Elenergi, allt fokus ligger på att få billigare kW-timmar, inte att förbruka mindre. Sedan jag isolerade och började använda lågenergilampor har jag sett mycket positiva saker hända med klimatet i vårt hus. Jämnare värme och inte så varmt på sommaren. Inget behov för AC.

MVH/Gano


Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #8 skrivet: 14 augusti 2006, 03:17:42 »
Jag installerar nätanslutna solceller när de sjunker i pris. 40000 kr för 600 W är åt pipan för mycket. Man kör in elen i en konverter, tillbaka på nätet via vägguttaget och får avdrag på elräkningen. Det är det senaste som diskuteras ute i Europa för att lösa bristen på el. Det vore väl härligt, tänk att ha 10 kvadrat solceller på taket som producerar 1,50 kr i timmen ??
Vad händer när nätägaren bryter strömmen för att utföra service pÃ¥ ledningsnätet?  FÃ¥r den stackars elektrikern sig en kyss dÃ¥?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #9 skrivet: 14 augusti 2006, 08:01:15 »
Som jag ser det är den enskilt största bromsklossen mot enskilda kreativa lösningar just elbolagens motstånd till "leverans" av småskalig el.

Det parti som garanterar att tvinga elbolagen att börja köpa tillbaks ev överskott som mina framtida solceller eller vindkraftverk kan leverera får min röst i valet!

Kostaden för att få leverera tillbaks el till sitt elbolag skall vara låg, typ max 5000 kr i installationskostnad för den utrustning som krävs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #10 skrivet: 14 augusti 2006, 08:27:24 »
Det vore väl härligt, tänk att ha 10 kvadrat solceller på taket som producerar 1,50 kr i timmen ??

Inte kommer man att kunna få 1- 1,50 kr/kWh för den el man leverar till nätet (10 m2 solceller ger väl 1 - 1,5 kW?). Det är rimligt att räkna med priset för den effekt man skulle ha förbrukat om solcellerna inte fanns. Det elbolagen är villiga att betala för elen som matas in i nätet är marknadspriset minus ev. rörlig nätavgift om distributören vill ha betalt för elen som går "bakåt" också. Blir det många som installerar solceller kommer priset dagtid på sommaren att sjunka till rörlig kostnad för kärnkraften. Fast då lär det inte bli så många som installerar solceller.
« Senast ändrad: 14 augusti 2006, 11:01:27 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #11 skrivet: 14 augusti 2006, 10:56:17 »
Solceller kommer att rasa i pris, så den kostnaden blir inte längre nåt hinder. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad, om priset om nåt år, endast är en tiondel av i dag. Att både Kina å Indien visar stort intresse för solceller, borgar för det. Dessutom finns massor av andra länder, där elförbrukningen per person, inte är så hög, å värmebehovet så gott som obefintligt. I dessa länder ser jag solceller + solfångare för tappvarmvattnet, som det mest troliga i framtiden. Framförallt för att installationen inte kräver nån kringutrustning, utan kan fungera direkt. Inga dyra kraftverk behöver byggas, ingen dyra kraftnät att bygga eller underhålla, ingen risk att terrorattacker, oväder eller liknande, slår ut elförsörningen m.m m.m.

mvh humlan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #12 skrivet: 14 augusti 2006, 12:23:35 »
Det vore väl härligt, tänk att ha 10 kvadrat solceller på taket som producerar 1,50 kr i timmen ??

Inte kommer man att kunna få 1- 1,50 kr/kWh för den el man leverar till nätet (10 m2 solceller ger väl 1 - 1,5 kW?). Det är rimligt att räkna med priset för den effekt man skulle ha förbrukat om solcellerna inte fanns. Det elbolagen är villiga att betala för elen som matas in i nätet är marknadspriset minus ev. rörlig nätavgift om distributören vill ha betalt för elen som går "bakåt" också. Blir det många som installerar solceller kommer priset dagtid på sommaren att sjunka till rörlig kostnad för kärnkraften. Fast då lär det inte bli så många som installerar solceller.

Om konvertern kopplas så att elmätaren snurrar saktare så blir det 1-1,50 kr/kWh. Om någon optimist tror att det kommer att ligga kvar på den prisnivån vill säga. Det är inte helt ointressant för elbolagen heller. I vissa länder ligger elförbrukningen som högst när det är som varmast (AC-aggregat) och detta skulle lösa en del problem med start av olönsamma kraftverk för att lösa förbrukningstoppar. Det är väl mest i Sverige vi har elöverskott på sommaren.




 

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #13 skrivet: 14 augusti 2006, 12:49:56 »
Som jag ser det är den enskilt största bromsklossen mot enskilda kreativa lösningar just elbolagens motstånd till "leverans" av småskalig el.
Ett problem är väl energiskatt och moms. Om man levererar el tillbaka så måste ju någon annan köpa den och då tillkommer skatterna. Om man förbrukar den själv så kan väl staten aldrig kräva in skatten på den... Om inte denna miljövänliga energi blir skattebefriad...

Men vi har ju en ganska bra välfärd i landet och någonstans måste pengarna tas. Om all energi blir "miljövänlig" och skattebefriad så måste pengarna drivas in någon annanstans ifån. Varifrån?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Dags att få lite fart på debatten!!
« Svar #14 skrivet: 14 augusti 2006, 13:35:42 »
Ja skatterna är det stora problemet, å som Du säger Olle61, så måste dom in. Å som jag ser det, så har miljömupparna verkligen målat in sig i ett hörn. En effekt av deras tramsande, ser Vi nu på etanolen. Den är just nu en bristvara, då 10000-tals blandtankar, vilket gjort att priset gått upp med ca 2 sek. Följden av det, är att de med flexifuel bilar, hellre tankar bensin, då det många gånger, kostnadsmässigt är bättre. Man kan ju ana, vad som skulle hända, om man som i Brasilien fritt tillät omtypning å konvertering av bensinbilarna till etanol. Troligen skulle det börja fattas enorma mängder skattepengar, då vår inhemska produktion av etanol, snart kommer att öka stort, å priset går ner igen. Vilket självklart kommer få många fler att pytsa i E85 i tanken. Å skattebefrielsen gäller numera till år 2012, så det ska bli intressant att se hur man ska lösa det skattebortfallet..

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!