Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Just fÃ¥tt bergvärme  (läst 21198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Just fått bergvärme
« skrivet: 21 februari 2014, 09:48:39 »
Håller på och bygger hus (i Finland) och denna vecka kopplades bergvärmen in för första gången. Det är en Nibe F1245, pumpen och borrningen (via Ks Geoenergi) ingick i huspaketet vi tog från husföretaget Hartman Koti.

Det står att brine in är -0.6 grader, det låter i kallaste laget, och det -5.7 grader då det åker ut. Är detta normalt eller tyder det på något fel nånstans? Kollektorslangarna är inte helt nergrävda utanför huset och det är kallt ute, kan det vara orsaken att vätskan som kommer in blivit så kallt? Den första dagen var brine-in 1.6 grader och då var det plusgrader, nu är det cirka 4-5 minus ute.

Lite datadump om mina förhållanden följer...

Hålet är 130m och det blev borrat nån gång i oktober/november, berget är framme vid markytan (fick spränga när vi gjorde grunden). Sen dess har det bara legat där orört. I januari och början av februari hade vi -10 till -25 grader i 2-3 veckor också. Sen dess har vi haft 0-5 grader och myckt regn, denna vecka blev det lite kallare igen, mot -5.

Området borde ha rikligt med vatten, vi är i mitten av en backe som når sin topp nån kilometer längre norrut, när vi sprängde så rann det en massa vatten hela tiden, svårt att få ner avlopp m.m. p.g.a. av allt vatten som måste ösas bort. Grannen fick borra 2ggr på sin tomt då det första hålet hade för mycket vattentryck för att få ner kollektorslangarna.

Slangarna ligger ganska nära varandra där dom kommer upp kanske bara 15cm. Avståndet från borrhålet till huset är cirka 5-6 meter utanför huset och slangarna kommer in under grunden. Jag har satt isoleringsskivor mellan slangarna och även ovanpå dom. Slängde sen lite jord över det så att det inte ksulle blåsa bort. Sen har det snöat rikligt och all snö jag skottade tippade jag i gropen/diket som rören låg i. Har nästan smält bort helt nu.

Kollektorslangarna är även isolerade förresten, längst inne är själva slangen, sen ett lager isolering och ett yttre plastlager.

Huset har inte värmts upp förut förutom med en värmeblåsare som hållit det vid 10-15 grader.

Vattentemperaturen står det är 23 grader, är detta normal temperatur? Den värmer endast golvet nu och inget annat vatten (ej inkopplat). Finns det nån bra tråd för var jag kan lära mig om bergvärme och vad som är vad. När jag söker och läser igenom trådarna blir jag mest förvirrad då jag inte alls kan grunderna så jag vet inte vad folk snackar om.


En tilläggsfråga jag just kom på.
Vore det möjligt att kombinera jordvärme och bergvärme? Jag tänker att vi håller på och gräver ännu vid gården och matjordslagret m.m. har inte kommit. Vore inte svårt att gräva ner en massa slang runt gården till ett djup av 1m eller mera. Vore det lönt kostnaden för att få lite extra effekt?

Jag tänker det vore väl inte så svårt att koppla in det på den ingående slangen och få lite extra effekt. Eller på den utgående slangen så får man ladda borrhålet med värme (kanske inte lika användbart ifall flödet tar bort )




Verifieringen är ju annars i det grövsta laget. Vid varje post? Och den sista frågan fattar jag inte alls.

Jag rullar, vilken bil tänker du på, volvo, saab eller audi?: öh va?
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Just fått bergvärme
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2014, 10:02:44 »
Hej, en bra start att lära sig mer är att läsa manualerna och i synnerhet Installatörsmanualen (som är mycket mer detaljerad, men tyvärr inte så lättläst vid första genomläsningarna). Sedan finns det klistrade postningar i olika mappar som du kan börja läsa.

Du skriver inte hur stor pump (hur många kW) du har och inte heller något om ditt hus (dessa saker kan du med fördel skriva i din forumprofil!).

-0.6 - -5.7 grader ger ett delta (skillnad på 5.1 grader). Det tyder på att du bör höja hastigheten på cirkulationspumpen för köldbäraren så att deltat minskar till 3 som är det som rekommenderas i installatörsmanualen där det också står exakt hur du höjer hastigheten.

-0.6 grader är inte nödvändigtvis en dålig temperatur. Jag gissar att din VP går mycket nu om den värmer upp en tidigare iskall betongplatta.

23 grader på värmebäraren är väl vad din VP orkar med just nu (plattan kall). Den tempen kommer stiga (enligt den inställda värmekurvan) och beroende på utetemperatur för att hålla huset så varmt som kurvan säger.

Isolera slangarna på något speciellt sätt behöver du inte göra i marken. Och det går att kombinera med jordvärme, men det behövs nog inte (gissar jag).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2014, 10:18:00 »
Nä jag saknar info på hur kraftig pumpen är, vet bara att allt borde vara dimensionerat för huset. Ska åka och kolla sen. Fick inga manualer med pumpen, isåfall har byggarna gömt dom nånstans. Kollade igenom användamanualen i PDF format på Nibes hemsida igår kväll innan jag gick och lade mig men ganska mycket att ta in då.

Huset har en boyta på 121m2 och våningsyta på 137m. Vill nån ha löjligt många detaljer om huset har jag en fotojournal över bygget här.

(redigerat: stavfel)
« Senast ändrad: 21 februari 2014, 10:57:34 av DennisCA »
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Just fått bergvärme
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2014, 10:36:11 »
Värmepumpens effekt ska synas på en dekal någonstans, kolla på ovansidan?
Det kan även sitta en dekal på kylmodulen bakom frontpanelen.

(Och Volvo betyder "Jag rullar" på latin).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2014, 12:36:46 »
Om vp är ny borde den ha automatisk hastighet på cp om det är inställt på det läget det kollar man i installatörs menyn och dit kommer man om man håller inne bakåt knappen i ca 10 sekunder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Just fått bergvärme
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2014, 12:59:34 »
Nej men se en Viitaniemibo pÃ¥ forumet  tummenupp

Det brukar ta någon dag innan plattan blir varm. Men dundra nu inte på för mycket värme så att den spricker.

Det följer med en väska/låda med manualer på de flesta europeiska språk eller så blir det att ta hem från nätet och börja studera.

Om du nu vill jämföra så har jag ca 4 grader in nu och lika stort hus. Men djupare hål betydligt!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2014, 13:42:00 »
Talade med KS geoenergi som sade jag skulle avvakta ännu men att han personligen tyckte borrhålet var lite smått. Dom avsade sig ansvaret och sade det är Hartman som säger hur djupt dom ska borra och räcker det inte till får dom borra pånytt från Hartman tycker jag.

Förstår inte varför det ska snålas på sånthär, går det fel blir det ju dyrt att göra om och göra rätt.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2014, 20:37:30 »
Var dit och kollade idag och brine-in låg på 1,4 grader nu så en förbättring, brine-out var -3,7 grader.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Just fått bergvärme
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2014, 21:23:56 »
Hittat nån dekal med värmepumpens effekt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2014, 21:36:54 »
Ja just ja, kollade inte dekalen, hittade i menyerna att det var en 6kw modell.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2014, 09:03:47 »
Har du inte auto läge får du öka cp manuellt ett delta på 3 grader borde inte vara några problem med kort borra och en 6 kw vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2014, 15:26:44 »
Den är pÃ¥ auto-läge nu och jag har inte vÃ¥gat röra nÃ¥gra inställningar ännu. Har mycket att läsa igenom. Finurliga värden dÃ¥ jag kom dit, in-temp pÃ¥ 3.2 grader och ut-temp pÃ¥ 3.8 grader?! Vattnet var varmare alltsÃ¥. Efter en stund stod det  normala värden igen pÃ¥ 1-2 plus grader in och cirka 3-4 minusgrader ut.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Just fått bergvärme
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2014, 19:18:52 »
130 m borra borde funka bra till denna värmepump, kan det vara sÃ¥ att smältvatten pÃ¥ nÃ¥tt sätt tränger in i borran?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Just fått bergvärme
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2014, 19:39:02 »
Den är pÃ¥ auto-läge nu och jag har inte vÃ¥gat röra nÃ¥gra inställningar ännu. Har mycket att läsa igenom. Finurliga värden dÃ¥ jag kom dit, in-temp pÃ¥ 3.2 grader och ut-temp pÃ¥ 3.8 grader?! Vattnet var varmare alltsÃ¥. Efter en stund stod det  normala värden igen pÃ¥ 1-2 plus grader in och cirka 3-4 minusgrader ut.
Konstiga värden kan det bli när kompressorn står still. I auto läge bör diffen ligga runt 3,5 grader på kalla sidan gissar jag för det gör min i alla fall. Kolla så installatören ställ in golvvärme eller radiator den lägger deltat olika på varma sidan efter det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Just fått bergvärme
« Svar #14 skrivet: 23 februari 2014, 19:31:52 »
Låg på det samma idag, ca +2 grader in och ca -3 ut. Hann inte ge den en så grundlig kontroll, kom till byggplatsen och all snö hade smält och jag såg hur jävligt allt såg ut. Städade i 4 timmar och fick omplacerat allt byggmaterial som var lätt nog för mig att lyfta. Ser ganska acceptabelt ut nu.

Vad gäller pumpen så låg varmvattnet på 48 grader idag enligt displayen, istället för 23 som det var igår, det enda jag gjort var att byta från tillfällig lyx till standardläge. Tidigare stod det 0 på inomhus temperaturmätaren och nu står det 20 grader, vilket det iofs. är. Kanske jag gått och rört nånting och rubbat nån inställning dom har lagt dit.

Har annars runt 90 starter än så länge på den, kommer inte ihåg hur längde det stod den hade kört längre, vet bara det var mera starter än antalet timmar den har varit igång. Men kanske det är normalt i början.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!