Skrivet av: vpgr
« skrivet: 12 november 2006, 19:11:02 »Vi jobbar på en teori ang H16.
i korta drag är det en överbelastning i kretskortet orsakad av vätskeslag?
Denna överbelastning skadar alltid korten, men i vissa fall även kompressorn.
Skadan slår ut avfrostningen på maskinen, så länge det är + grader och maskinen inte behöver avfrosta så är det inga problem.
Vid avfrostningsbehov så går maskinen inte in i avfrostning och då detekteras H16 fel.
Denna detektering nollställs efter 26 timmar utan spänning, och maskinen fungerar bra så länge den inte behöver avfrosta.
De maskiner som har fått havererad kompressor kommer inte upp i nämnvärt tryck, och kan därmed inte heller producera hög temp på utblåset.
En E9DKE vid 0-gradigt ute bör ha ca 38-42 grader på utblåsluften vid högsta fläkthastighet, en E12 ligger på 48-52 grader.
De maskiner som kan prestera dessa temperaturer kanske har hel kompressor, och bör klara sig med kretskortsbyte.
Den lilla brända komponenten är ett motstånd och den bruna färgen är inte ett tecken på brott utan på att en hög temperatur har alstrats i den p.g.a. hög effekt.
Vad som slår ut kompressorn vet vi ej ännu.
Fukt tror jag inte på för 5 öre då kortet är helt silikonklätt på sidan där kopparbanorna finns.
Sharp har t.ex. ingen silikon alls utan bara kretskortslack.
Tomas
i korta drag är det en överbelastning i kretskortet orsakad av vätskeslag?
Denna överbelastning skadar alltid korten, men i vissa fall även kompressorn.
Skadan slår ut avfrostningen på maskinen, så länge det är + grader och maskinen inte behöver avfrosta så är det inga problem.
Vid avfrostningsbehov så går maskinen inte in i avfrostning och då detekteras H16 fel.
Denna detektering nollställs efter 26 timmar utan spänning, och maskinen fungerar bra så länge den inte behöver avfrosta.
De maskiner som har fått havererad kompressor kommer inte upp i nämnvärt tryck, och kan därmed inte heller producera hög temp på utblåset.
En E9DKE vid 0-gradigt ute bör ha ca 38-42 grader på utblåsluften vid högsta fläkthastighet, en E12 ligger på 48-52 grader.
De maskiner som kan prestera dessa temperaturer kanske har hel kompressor, och bör klara sig med kretskortsbyte.
Den lilla brända komponenten är ett motstånd och den bruna färgen är inte ett tecken på brott utan på att en hög temperatur har alstrats i den p.g.a. hög effekt.
Vad som slår ut kompressorn vet vi ej ännu.
Fukt tror jag inte på för 5 öre då kortet är helt silikonklätt på sidan där kopparbanorna finns.
Sharp har t.ex. ingen silikon alls utan bara kretskortslack.
Tomas