Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp - företaget trilskas!  (läst 39026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #60 skrivet: 29 januari 2007, 22:21:04 »
Tror inte riktigt på kortslutning när diffen på vb är 9 ºC i loggen dessutom borde den inte kunna stanna för hög retur om max framledning är 60 och max retur 55 ºC med en diff på 9 ºC verkar det omöjligt och vidd vv ladning begränsas ju returen till 58 grader om jag inte minns fel.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #61 skrivet: 29 januari 2007, 22:31:47 »
Håller med dig overlander om tempdiffen. Det var därför jag ställde frågan om hastigheten på cirkulationspumpen.
Det borde ju gå att höja den om den inte redan går på högsta.
Men isåfall kanske man kan få en kortslutning vid det högre trycket och flödet som då blir och då är inte frågan om kortslutning oberättigad.
Kan det vara så att man sänkt hastigheten för att inte få för hög returtemp?

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #62 skrivet: 29 januari 2007, 23:03:21 »
Citera
Vi har golvvärme i hallen + köket samt att det dessutom sitter element i dessa rum - fullt öppna. Ursprungliga dragningarna består av tjocka rör o gamla "hederliga" element, vi kompletterade med fler element för ca 2 år sedan, och rörkrökarn fick då skarva med "moderna" dimensioner för att få till anslutningarna till elementen.

Ställ rörfirman mot väggen. Hur kan ni vara så inihexxxxete dumma så ni blandar in nya klena ledningar med våra äldre jättegrova. Ni tom sa att det inte skulle gå nåt bra.
Dom måste justera in hela radiatorsystemet åt er.
Men bäst vora att riva ned det nya dom gjort och välja nya grova kopparrör!! 

Har man en äldre anläggning med grova rör ska man fortsätta med samma dimension!  huvuddunk det är lugnast sÃ¥ dÃ¥ blir det inga obalanser!


Men detta rörsystem byyggdes som jag förstår det ett år innan pumpbyttet och det har alltså funkat utan problem i ett år med gamml pumpen eller???
Och om man sedan bytt pump så är ju frågan vad som ingick i offerten typ "Anslutning av ny vp mot bef värmesystem instalation av ny mellanväxlare samt anslutning mot befintligt grundvattensystem driftagning" osv då är det väl knappast instalatören eller nibes fel att flödena på radkretsen är åt helvete???

Ta dit en oberoende vvs firma och gör en injustering av raddkretsen och se om inte det blir bättre av det.
Sen får du ta upp diskusionen med din vvs kille om betalning för injusteringen som han inte gjorde för 2 år sedan.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #63 skrivet: 30 januari 2007, 08:21:08 »
Tror inte riktigt på kortslutning när diffen på vb är 9 ºC i loggen ......

En kortslutning i radiatorsystemet påverkar inte differensen på värmebäraren så mycket (den beror ju på pumpens avgivna effekt, inte hur mycket värme radiatorerna avger), det är nivån på temperaturerna som kommer för högt.

Som har beskrivits är en del radiatorer mycket varma, andra rätt svala. Det är inte jämn fördelning av flödet från pumpen även om kortslutning kan vara att ta i.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #64 skrivet: 30 januari 2007, 08:34:51 »

Jag hävdade (igen) för rörisen att JAG tycker inte att elpatronen ska gå in o jobba över huvud taget förräns det börjar bli "vargavinter" - dvs ner mot 20 - 25 minusgrader...
...............

Jag frågade rörisen varför han inte valde 1250 åt oss då vid installationen för att slippa elpatron o höga elräkningar, men han sa att det (1250:an)
är en ny teknik och denna fanns inte då (2005 hösten)...


Det är inte orimligt att elpatronen skall gå in och arbeta vid några minusgrader, det beror på pumpens effekt i förhållande till husets värmebehov. Och husets värmebehov, hur mångs m3 olja eller kWh el som gick åt innan värmepumpen installerades vet vi inget om. Det som är fel i det här fallet är att pumpen uppenbarligen stannar ibland och går som elpanna i stället.

En 1250 är sÃ¥ mycket dyrare att det hade inte lönat sig med en sÃ¥dan även om den hade funnits pÃ¥ marknaden dÃ¥. Troligen hade den krÃ¥nglat ocksÃ¥ men pÃ¥ ett annat sätt dÃ¥ radiatorsystemet verkar vara snedbalanserat. Det enda problem som inte hade uppstÃ¥tt med en 1250 är nog det som berodde pÃ¥ temperaturgivaren pÃ¥ köldbärarkretsen. Men det verkar inte ha varit nÃ¥gra stopp pga larm frÃ¥n köldbärarkretsen efter justeringen.   

Den gamla pumpen fungerade den som den skulle eller var det under tidigare ägarens tid?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #65 skrivet: 30 januari 2007, 17:43:52 »
PÃ¥ eftermiddan kändes det kallt inne o gick ner o kollade pannan, jodÃ¥, den hade stannat - med larm MS... läste i manualen att det berodde pÃ¥ utlöst säkring eller fel pÃ¥ motorskyddet... tog för givet att eftersom säkringar gÃ¥tt under fm sÃ¥ hade vi förklaringen där... dock tänkte jag inte pÃ¥ att kolla klockslaget för exakt vid vilken tid pannan lagt av... men vv-temperaturen var nere pÃ¥ ca 43 grader, sÃ¥ det kan inte ha gÃ¥tt sÃ¥ där jättelÃ¥ng tid tycker jag...?  Sc:,h
Det kan ta en stund innan man märker det. Ett hus är ett tungt och trögt system och håller man t ex på i köket och alstrar värme så märks det ännu mindre.
Citera
Lördag - dÃ¥ gick en säkring pÃ¥ fm. (den som källaren o garaget belastar)... bytte den o "levde vidare", efter nÃ¥gra timmar gick en annan säkring, denna gÃ¥ng den som tvättstugan o köket belastar (hade tvättmaskinen + torktumlaren pÃ¥, men inget annat...och det SKA hÃ¥lla för det)...nÃ¥ja, bytte den säkringen, stängde av torktumlaren o fick hänga tvätten i stället  :(

JAG tyckte ju det vore mest logiskt att den larmade (la av) när FÖRSTA proppen gick, den som pannan bl.a belastar...

Ja -jag är skitförbannad nu - NIBE sa till rörisen idag att förklaringen till larmtyp 3 var att vi mÃ¥ste ha haft strömavbrott... Men det HAR vi INTE haft - för om/när det blir strömlöst sÃ¥ sätter kyl o frys igÃ¥ng o pipa när strömmen kommer tebax - oavsett om det är nÃ¥n fara för innehÃ¥llet i dom eller inte - rätt bra egentligen, för där kan man ju iaf hÃ¥ll koll att strömmen gÃ¥r kontinuerligt!  ^-^
Sc:,h Har för mig att om en säkring gÃ¥r sÃ¥ blir det strömavbrott nÃ¥gonstans  ;)
Som sagt tidigare så räcker det att en säkring på en fas går sönder så får man felkoden.

Fråga: Vad var det för storlek på säkringarna som gick?
Var det grupp eller huvudsäkring?



Citera
Sen fÃ¥r nÃ¥n gärna förklara - gärna med bilder osv (tänk pÃ¥ att jag inte är det minsta teknisk  Sc:,h ) HUR man gÃ¥r in o stryper, med vilka verktyg osv, och HUR man mäter att flödet är JÄMNT fördelat i systemet, för här verkar det som att jag fÃ¥r göra det själv - rörisen tror inte pÃ¥ resonemanget...
Och nÃ¥n annan röris finns inte att fÃ¥ tag pÃ¥ inom rimligt avstÃ¥nd  :'(

Enklaste sättet att testa är att helt enkelt vrida på elementvredet så det blir mindre flöde.

Fråga: Vilket läge står cirkulationspumpen till elementen på i för läge?
Brukar vara gradering från 1 till 3.






Beträffande propparna = 20 A, det var en fas (av tre).
Cirkulationspumpen str på 1...
Med elementvredet - menar du dÃ¥ termostaten (graderad 1 - 5  tex)?  ::)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #66 skrivet: 30 januari 2007, 22:04:16 »
testar ett svar...

20A ok..  dÃ¥ löser motorskyddet... tror inte man ser om det är strömavbrott ute pÃ¥ nätet eller att en säkring gÃ¥r!?
Cirkpump läge 1.... ser att ni har ca 9 graders tempdiff pÃ¥ varma sidan... det tycker jag är lite för mycket. Det gäller att värmepumpen "hinner" fÃ¥ iväg värmen innan den blir för het (vÃ¥rdslöst uttryckt). Jag skulle absolut prova med läge 2. Med reservation för att ni redan provat det....  Men jag tycker 6-7 grader är bättre!!!
Framledn.  58,2
Retur        49,3


Ang vred... jo det menar han nog. Dom ska va fullt öppna, blir det sen för varmt nånstans då kan man fixa det senare!!!
Radiatorerna kan ha 2 vanliga fel som ställer till spratt! Men det har vi väl avhandlat...
Kortslutning eller
Kärvande (stängda eller nästan stängda radiatorventiler)

Är det lagom tempskillnad pÃ¥ alla radiatorer??  alla ungefär lika mycket svalare i botten, när värmepumpen gÃ¥tt ett bra tag sÃ¥ allt stabiliseras??

Du hade golvvärme också!? Är den ny eller gammal?? Ytan var liten?? Är det flera slingor??
Jag hittade ett tokfel för några veckor sen... en golvvärme med en shunt (äldre golvvärme) som på en oljepanna som man kan vrida på.
Har du nåt sånt kan det bli riktigt tok... isåfall vill vi ha en bild på golvvärmen!

Sen hade dom en äldre del med grooova rör och en nyare tillbyggd med idiotiskt moderna dimensioner på rören. I början fick dom ingen värme på det nya ( det går mycket trögt att driva moderna klena rör) Då satte dom idiotiskt nog in en cirkpump extra, på den nya delen. Det gjorde att det blev kalla element på den äldre delen!!
detta istället för att justera flödena (strypa den äldre delen)... Det var väl inte alldeles lätt eftersom ventiler var av uråldrig typ...

Känner du igen dig på någon punkt så försök utveckla det. Osså kan du kanske ta nån bild också....

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #67 skrivet: 30 januari 2007, 23:40:30 »
Hej igen,
Bertil har ju redan avhandlat en del så jag ska bara kommentera lite.

Är det 20 A säkring och annat än pumpen som drabbades på samma gång som den gick sönder så gissar jag att det är en av huvudsäkringarna som gick. Troligtvis även då torktumlaren fick en säkring att överbelastas. Är värmepatronerna i pumpen igång samtidigt så blir det en del ström.
Det kan vara en förklaring till din felkod, inget strömavbrott alltså.

Testa med cirkpumpen i läge 2 som Bertil föreslog och se vad det blir för skillnader som ett första steg.

Ändra bara en sak i taget så man ser vad som påverkas av den åtgärden innnan man tar nästa steg. Det är lättare att komma vidare i felsökningen då.

Och jo, det var termostaten jag menade. Antingen är det en termostat eller ett enkelt vred.
Du har förhoppningsvis alla vred eller termostater helt öppna redan och elementen avluftade.

Steg två är att se till att elementen är så jämnvarma som vi tidigare sagt. Då provar du med att stänga termostaterna på de varmaste elementen. Termostater är lite lurigare än vanliga vred eftersom så länge som det är kallare i rummet än de är inställd för så är de öppna. Men stäng dem tills det märks en tydlig skillnad på elementen. Förhoppningsvis har även tryckhöjningen med cirkulationspumpen i läge 2 fått lite mer flöde även i de kalla elementen.

Sen får vi se vad som behöver göras som steg 3, fortsättning följer...

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #68 skrivet: 31 januari 2007, 11:06:15 »
testar ett svar...

20A ok..  dÃ¥ löser motorskyddet... tror inte man ser om det är strömavbrott ute pÃ¥ nätet eller att en säkring gÃ¥r!?

Hur menar du "inte ser" ?

Cirkpump läge 1.... ser att ni har ca 9 graders tempdiff på varma sidan...

?Varma sidan - menar du framledning o retur för elementen eller...?

det tycker jag är lite för mycket. Det gäller att värmepumpen "hinner" fÃ¥ iväg värmen innan den blir för het (vÃ¥rdslöst uttryckt). Jag skulle absolut prova med läge 2. Med reservation för att ni redan provat det....  Men jag tycker 6-7 grader är bättre!!!
Framledn.  58,2
Retur        49,3


Ang vred... jo det menar han nog. Dom ska va fullt öppna, blir det sen för varmt nånstans då kan man fixa det senare!!!
Radiatorerna kan ha 2 vanliga fel som ställer till spratt! Men det har vi väl avhandlat...
Kortslutning eller
Kärvande (stängda eller nästan stängda radiatorventiler)

Är det lagom tempskillnad pÃ¥ alla radiatorer??  alla ungefär lika mycket svalare i botten, när värmepumpen gÃ¥tt ett bra tag sÃ¥ allt stabiliseras??

Nej det är ingen likhet pÃ¥ elementen för vissa element nästan bränner man sig pÃ¥ medans nÃ¥gra är s.a.s. "lagom"  :o (vad JAG tror är lagom menar jag alltsÃ¥) och andra är halvljumma i övre halvan o kalla eller helt "iskalla" i nedre halvan... Jag vet att det lÃ¥ter helknäppt...suck!   Sc:,h

Du hade golvvärme också!? Är den ny eller gammal??

Golvvärmen i köket fanns när vi flyttade in, gjord nån gång runt 1990, och ytan i köket är ungefär 24 kvm. Hallen gjordes för 2 eller 3 år sedan, det är en liten yta innanför ytterdörren på ca 3 kvm.

Ytan var liten?? Är det flera slingor??
Jag hittade ett tokfel för några veckor sen... en golvvärme med en shunt (äldre golvvärme) som på en oljepanna som man kan vrida på.
Har du nåt sånt kan det bli riktigt tok... isåfall vill vi ha en bild på golvvärmen!

Jag vet inget om "shunt" eller sÃ¥, men kan frÃ¥ga rörisen om detta (om det kan var till nÃ¥n hjälp). Bilden - du menar anslutningarna dÃ¥, eller ska vi riva upp golven o fota själva slingorna (hoppas verkligen inte att du menar detta  ;) ).

Sen hade dom en äldre del med grooova rör och en nyare tillbyggd med idiotiskt moderna dimensioner på rören. I början fick dom ingen värme på det nya
(det går mycket trögt att driva moderna klena rör) Då satte dom idiotiskt nog in en cirkpump extra, på den nya delen. Det gjorde att det blev kalla element på den äldre delen!!
detta istället för att justera flödena (strypa den äldre delen)... Det var väl inte alldeles lätt eftersom ventiler var av uråldrig typ...

Känner du igen dig på någon punkt så försök utveckla det. Osså kan du kanske ta nån bild också....

Japp - rördimensionerna känner jag mig igen i och kan ta lite bilder så ni får se "övergångarna" mellan grova o vekare rör...
Jag återkommer...
   *vinkar*


Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #69 skrivet: 31 januari 2007, 11:35:34 »
Det är inte orimligt att elpatronen skall gå in och arbeta vid några minusgrader, det beror på pumpens effekt i förhållande till husets värmebehov.

Men när man stÃ¥r i valet att installera ny panna och rörisen säger att denna modell ska klara att värma upp huset!? Dom har väl iaf nÃ¥n sorts "formel" för räkna ut hur mycket som behövs just pga husens olika behov/förhÃ¥llanden...? VÃ¥r elförbrukning har som jag nämnt tidigare inte gÃ¥tt ner ett dugg och det innebär väl att vi fortfarande förbrukar samma mängd kWh nu som innan pannbytet  (32 000 kWh per Ã¥r)?


Och husets värmebehov, hur mångs m3 olja eller kWh el som gick åt innan värmepumpen installerades vet vi inget om. Det som är fel i det här fallet är att pumpen uppenbarligen stannar ibland och går som elpanna i stället.

Exakt! Och det är ju märkligt VARFÖR den gör det tycker jag...  Sc:,h  Det är därför jag tjatar, o tjatar om detta att kunna ställa in nÃ¥nstans att elpatronen inte ska gÃ¥ in o hjälpa till förräns vid tex - 20  ºC ute!  :'(

En 1250 är sÃ¥ mycket dyrare att det hade inte lönat sig med en sÃ¥dan även om den hade funnits pÃ¥ marknaden dÃ¥. Troligen hade den krÃ¥nglat ocksÃ¥ men pÃ¥ ett annat sätt dÃ¥ radiatorsystemet verkar vara snedbalanserat. Det enda problem som inte hade uppstÃ¥tt med en 1250 är nog det som berodde pÃ¥ temperaturgivaren pÃ¥ köldbärarkretsen. Men det verkar inte ha varit nÃ¥gra stopp pga larm frÃ¥n köldbärarkretsen efter justeringen.   

Den gamla pumpen fungerade den som den skulle eller var det under tidigare ägarens tid?

Den gamla pumpen krånglade ända sedan vi flyttade in (år 2000). Innan dess stod huset tomt i ungefär 4-5 år och före det så har huset varit bebott. Sista ägaren var faktiskt "rörisen" och det var tydligen aldrig problem med värmen då... Sc:,h

Vi tröttnade till sist pÃ¥ allt elände med gamla pumpen o bad alltsÃ¥ rörisen att sätta in en ny - och att det skulle vara enkelt o logiskt sÃ¥ att t.o.m JAG ska kunna förstÃ¥ o "sköta" pannan utan att behöva ringa om hjälp hela tiden... Vi var först inne pÃ¥ att renoverar skorstenen o sätta in pelletsbrännare tex men eftersom vi hade "hÃ¥let"  och att pelletseldning kräver mer tillsyn + viss (liten men ändÃ¥) risk för brand, sÃ¥ föll valet till sist ändÃ¥ pÃ¥ Värmepump. Och rörisen lovade att detta skulle bli sÃ¥ bra o enkelt o sköta sig självt osv osv....
Ja och här sitter vi nu, efter 1 1/2 år snart av bekymmer o diskussioner, ilska o gråt och väntar på att det NÅN gång kanske ska kunna gå att få iordning på anläggningen...
   :'(

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #70 skrivet: 31 januari 2007, 12:11:17 »
Du bör nog på alvar börja fundera på att dra in nån "myndighet", när inte varan Ni köpt inte fungerar som säljaren påstått. Tror det är två år från inköpstillfället, för att den lagen ska gälla, så dra inte ut för länge på tiden....

mvh humlan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #71 skrivet: 31 januari 2007, 13:14:51 »
Sista ägaren var faktiskt "rörisen" och det var tydligen aldrig problem med värmen då... Sc:,h
   :'(

Dagens överraskning. Antingen ett fall av "Bagarbarn får inga bullar" eller så fick han aldrig systemet att fungera. Om det är det senare fallet, en röris som inte kan få sin egen anläggning att fungera ........

Det finns formler att dimensionera pumpen efter som utgÃ¥r frÃ¥n tidigare el- eller oljeförbrukning. I norra Uppland bör en pump utan tillsatsel gissningsvis klara en sÃ¥ där -7 grader utan att behöva ta till tillsatselen. Den tid pÃ¥ Ã¥ret det är kallare än sÃ¥ är inte sÃ¥ lÃ¥ng. FrÃ¥gan är vad det är värt att frÃ¥ga rörisen om det.   

Det finns ingen möjlighet att ställa in den temperatur där tillsatselen går in. En normalt fungerande pump behöver inte det. Det enda man kan ställa in är fördröjningen från det att reglersystemet upptäckt att tillsatsel behövs till det att elpatronen startar. Det går också att välja inkopplad tillsatseffekt där noll är en möjlighet.

För att anknyta till Humlans inlägg, funderade ett tag på om man inte skulle kunna hävda dolt fel på huset men värmesystemet är ju kompletterat efter köpet så det lär inte gå.

Pelletsbrännare hade nog ocksÃ¥ gett problem, en del radiatorer fÃ¥r ju inget vattenflöde. Problemet är ju inte att pumpen inte värmer radiatorvattnet. Problemet är att en del radiatorer inte fÃ¥r nÃ¥got vatten plus att det gÃ¥r Ã¥t alldeles för mycket tillsatsel. Det senare troligen en följd av det förra. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #72 skrivet: 31 januari 2007, 13:23:15 »
Som jag sagt tidigare ta dit en annan firma och få en genomgång av radiatorsystemet så kommer nog pumpen fungera bra.
Ta sen upp diskusion med rörisen angående betalning osv när ni fått någon oberende firma att konstatera i vad felet ligger.
Dessutom så kommer ni att må bättre när allt fungerar som det ska och elräkningen sjunker.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #73 skrivet: 31 januari 2007, 13:26:30 »
Du bör nog på alvar börja fundera på att dra in nån "myndighet", när inte varan Ni köpt inte fungerar som säljaren påstått. Tror det är två år från inköpstillfället, för att den lagen ska gälla, så dra inte ut för länge på tiden....

Jo, Humlan har nog en poäng här.
Det kan vara två år eller tre år, beroende på när den installerades eftersom både konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen ändrades den 15 april 2005. Före det datumet är det alltså två år som gäller och efter är det tre år.

Nyckelorden i ditt fall är:
• Vilka utfästelser har rörisen gjort?
• Vad kan du rimligen förvänta dig?

Har rörisen gjort någon utfästelse att värmen ska fungera bättre eller att du ska få lägre kostnad för uppvärmningen?
Även om han inte gjort någon specifik utfästelse så kan du oftast ta hem saken med vad du rimligen borde kunna förvänta dig.
Det är knappast rimligt att du lägger ut X antal pengar på något som inte ger någon förbättring alls. Dessutom har rörisen en skyldighet att avråda om åtgärden inte kan ha rimlig nytta (6 § KtjL).

Tänk också på att om du behöver sätta hotelser i verket och dra rörisen till domstol så täcker rättsskyddet i hemförsäkringen det mesta.

Dessutom finns det en annan sak i det hela, nämligen att du skulle kunna åberopa avvikelse från vad ni avtalat i husköpet. Även om det finns en generell friskrivningsklausul i köpeavtalet så räknas den oftast som ogiltig. I det här fallet har säljaren också gjort en specifik utfästelse om att värmesystemet fungerade som var osann, vilket i sig är grund för skadeståndstalan.
Hur som helst så kan du kräva återbetalning av del av köpeskilling motsvarande värdet av felet. Skadestånd blir lite annorlunda eftersom det ska täcka din ekonomiska skada utöver det minskade värdet av huset. Sen tillkommer ränta på allt det här och den är ganska hög.
« Senast ändrad: 31 januari 2007, 13:33:48 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #74 skrivet: 31 januari 2007, 13:36:08 »
Som jag sagt tidigare ta dit en annan firma och få en genomgång av radiatorsystemet så kommer nog pumpen fungera bra.
Ta sen upp diskusion med rörisen angående betalning osv när ni fått någon oberende firma att konstatera i vad felet ligger.
Dessutom så kommer ni att må bättre när allt fungerar som det ska och elräkningen sjunker.

Tänkte just skriva detta när du hann svara!

Finns det verkligen ingen utav oss VP-kunniga boende i närheten som kan åka till Tingelpinne och konstatera felet/hjälpa, och sedan ställa ett kostnadskrav gentemot installatören senare. Hade jag inte haft 200mil ToR, utan kanske 20mil hade jag säkert försökt hjälpa till.

För nog är det väl så, att det med störska sannorlikhet är flödet som måste justeras, och rad-ventiler som måste sättas igång. Fesljummet element här, stekhet där, iskallt där borta åsså golvvärme oxå......
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!