Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 200m borrhÃ¥l varav 130m utan vatten?  (läst 1144 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kyrkoherde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
200m borrhål varav 130m utan vatten?
« skrivet: 30 november 2020, 21:37:54 »
Hej,

Jag fick nyligen borrprotokoll skickade till mig efter att ha borrat bergvärme för ca ett år sedan. Reagerade på att den största delen av mina två borrhål verkar vara "torra" vilket kändes oroväckande det är dessutom ganska lågt flöde.


fakta om anläggningen

Thermia Diplomat 16 inverter

Borra 1 - 200m totaldjup - vatten 130m - flöde 200l/h
Borra 2 - 200m totaldjup - vatten 110m - flöde 500l/h

avstånd till berg 0.5m

Är detta någonting att bry sig om eller funderar jag i onödan?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 200m borrhål varav 130m utan vatten?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2020, 22:10:09 »
Flöde är tillrinningen och det säger inget om flödet "tvärs" hålen och det är det som kan vara bra men ej avgörande. Man behöver inte ha nått flöde alls utöver det vatten som helst ska fylla hålet. Vattenpelaren i hålet var det dom anger i protokollet när hålen var nyborrade och kan i dag vara betydligt högre. för att veta det så måste du loda i borrhålet.
Har man skiffer i berget så är det mycket vanligt att hålet har dålig tillrinning när dom är nya, det beror på att borraggregatet trycker ut borrkax i sprickorna och tätar dom.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Kyrkoherde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 200m borrhål varav 130m utan vatten?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2020, 22:28:39 »
lite för sent nu när de gjutit igen och slängt i slang antar jag :(

Grått berg står angivet som bergart i protokollet.

Förutsatt att detta fortfarande stämmer, betyder det att mitt aktiva djup bara är 70 & 90 meter?

När jag spanar på SGUs karta över borrhål så har de flesta i mitt område grundvatten på 2-6m, Nu är min fastighetet belägen lite avsides på en höjd, kan det verkligen vara sån extrem skillnad?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 200m borrhål varav 130m utan vatten?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2020, 22:42:26 »
Jag TROR att om grundvattennivån runt omkring där du bor ligger på 2-6 meter så ligger det nog på det djupet även hos dig.
Dom har väl inte gjutit igen hålet men möjligen fyllt det med bentonitlera skulle det vara så så kan du räkna med nästan samma effekt på hela hålet. Det är bergets värmeledande förmåga som är avgörande och att slangarna har "kontakt" med berget. Endera genom vattnet eller genom leran eller var dom har fyllt hålet med.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: 200m borrhål varav 130m utan vatten?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2020, 22:58:16 »

Gissar att de angivit vilket djup det började rinna till vatten d.v.s. det har inget med grundvattennivån att göra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 200m borrhål varav 130m utan vatten?
« Svar #5 skrivet: 30 november 2020, 23:01:32 »
Funkar anläggningen bra och temperaturen in från hålen inte är minusgrader redan så är det säkert okay. Är det redan nu -5 in från hålen bör det undersökas. Jag gissar att det är okay och hålen är vattenfyllda till största delen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!