Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme med kolvkompressor, var  (läst 14684 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #30 skrivet: 18 mars 2015, 22:55:35 »
Vad är den principiella skillnaden. Är det inte en annan benämning för "tillfällig" temperatursänkning?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #31 skrivet: 18 mars 2015, 23:46:10 »
Vad är den principiella skillnaden. Är det inte en annan benämning för "tillfällig" temperatursänkning?
Det beror på vilken temperatur du menar? Dygnsregleringen stänger i princip av pumpen när man inte hemma eller sover, dvs temperaturen i den dubbelmamtlade tanken sänks till en valfri min. temp. Sätts sedan på med avseede på vad klockan är inställd på + beroende på temperatur på inne samt utegivare. Det sparade enormt mkt energi för oss. Systemet är gjord av en ingenjörsfirma i Värmland. Ringde dem för 10 år sedan sist och då fanns de inte kvar. Men jag fick tala vid en äldre herre som förklarade hur systemet skulle ställas in.
Nattsänkningen är bara en nedshuntning.
Till påsk skall jag besköka närmaste Nibe firma. Tack tack för alla bra tips. Loggar in igen efter påsk.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #32 skrivet: 19 mars 2015, 08:58:44 »
Då menar vi samma men har lite olika uppfattning om vad det kan kallas. Och nu när jag har hört vad du menar vidhåller jag att förtjänsten INTE blir så särskild stor om man värmer med en VP med flytande kondensering. Något större om man kör med fast kondensering, vilket man normalt aldrig gör med moderna VP.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #33 skrivet: 19 mars 2015, 17:29:28 »
Då menar vi samma men har lite olika uppfattning om vad det kan kallas. Och nu när jag har hört vad du menar vidhåller jag att förtjänsten INTE blir så särskild stor om man värmer med en VP med flytande kondensering. Något större om man kör med fast kondensering, vilket man normalt aldrig gör med moderna VP.
Det är långt ifrån samma sak. Med dygnsregeringen sänks inte rumstemperaturen, bara tanken. Sparar energi genom ojämn effektbelastning. Du får komma hit och kika istället!

Ps. Vet ni vem som har Nibe i Partille/Gbg? Hittar ingen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #34 skrivet: 19 mars 2015, 18:36:21 »
Har du en aning om hur ett modernt styrsystem för VP fungerar OCH vet du hur lite/mycket man spar genom att sänka och höja temperaturen i bostäder. Vet du även hur olika påverkan blir med olika värmesystem tex golvvärme eller radiatorer i träbjälklag, betongplatta samt i olika hustyper som lätta, tunga konstruktioner.
Ps
En VP har normalt ingen tank som man sänker temperatur i utan den produserar exakt den temperatur man för tillfället behöver. Har man en tank som man "laddar" (fast kondensering) har man ett olönsammare system.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #35 skrivet: 19 mars 2015, 19:16:42 »
Har du en aning om hur ett modernt styrsystem för VP fungerar OCH vet du hur lite/mycket man spar genom att sänka och höja temperaturen i bostäder. Vet du även hur olika påverkan blir med olika värmesystem tex golvvärme eller radiatorer i träbjälklag, betongplatta samt i olika hustyper som lätta, tunga konstruktioner.
Ps
En VP har normalt ingen tank som man sänker temperatur i utan den produserar exakt den temperatur man för tillfället behöver. Har man en tank som man "laddar" (fast kondensering) har man ett olönsammare system.
Förstår vad du menar. Dock funkar inte min på det sättet. Innetemperaturen sänks inte, bara tanken. Höga eleffektuttag kort tid bygger det på.
Kom hit och kolla istället.

Vet någon vem som säljer Nibe i Gbg? Hittar bara massor om Thermia.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #36 skrivet: 19 mars 2015, 19:40:30 »
En modern vp har ingen tank man kan sänka tempen i utan värmen går direkt ut på radiatorerna och vill man kan man sänka innetempen. Du kommer att spara mycket mera på en modern vp än vad du gör tack vare din din reglering i dag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hungrig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #37 skrivet: 19 mars 2015, 19:51:24 »
Vet någon vem som säljer Nibe i Gbg? Hittar bara massor om Thermia.

Du kan söka Ã¥terförsäljare pÃ¥ nibes hemsida.  Jag kan varmt rekommendera ETB i Mölndal,  som gjorde ett bra  jobb med vÃ¥rt system.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #38 skrivet: 19 mars 2015, 21:15:07 »
Freddan#1, man får tacka för inbjudan men ca 90 mil för att se en VP som jobbar med fast kondensering är lite i mesta laget även för en "nörd" som mig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #39 skrivet: 19 mars 2015, 23:23:02 »
Har också en Thermia från 1985 (DUO 12) som jag håller på att renovera och uppgradera.
Är väl lite galen, men tanken är att den ska fÃ¥ värma huset i mÃ¥nga Ã¥r till.  tummenupp

Denna raritet har trots allt flytande kondensering (jobbar direkt mot värmesystemet, reglerar på ute+returtemp) och är uppbyggd som vilken modern VP som helst.
Tanken används i huvudsak till varmvattnet, och i den sitter även eltillskottet.

Den långa livslängden kan nog förklaras med enkelheten, och att man ännu inte hade börjat designa sakerna för att gå sönder efter x antal år. ;)
Redan då beprövad kolvkompressor, äkta Freon (R502) och inget miljöskit, enkel styrning med kontaktorer utan mjukstart.
Den lilla elektronik som finns i styrningen är väldigt grundläggande och helt analog.

Reglercentralen har ett kopplingsur som sköter om dygnsstyrningen.
Ett litet NiCd-batteri hÃ¥ller klockan tickandes i flera dygn utan yttre spänningsmatning, trots 30 Ã¥r pÃ¥ nacken. Rätt imponerande ändÃ¥.. 
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #40 skrivet: 20 mars 2015, 07:37:14 »
En liten flik till det hela.....Jag har bytt vääääldigt många utav Nibes kolvkompressorer (Bristol)...
skulle föredra att köpa en med en Copeland scroll istället...Kolla märket pÃ¥  den kompressor du har istället för att kolla märket pÃ¥ bergvärmepumpen om det är den man gÃ¥r efter

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #41 skrivet: 20 mars 2015, 08:05:37 »
Förstår vad du menar. Dock funkar inte min på det sättet. Innetemperaturen sänks inte, bara tanken. Höga eleffektuttag kort tid bygger det på.

Nackdelen med ditt system är att VP'n måste värma tanken till en betydligt högre temperatur än vad värmesystemet för tillfället kräver. Eftersom COP blir sämre ju högre temp VP'n jobbar med så har du alltid sämre verkningsgrad än om du hade varit utan tanken. Enda gången en sån lösning möjligen kan löna sig är om man har tariffstyrt elpris med stor prisskillnad över dygnet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #42 skrivet: 20 mars 2015, 13:18:48 »
Har också en Thermia från 1985 (DUO 12) som jag håller på att renovera och uppgradera.
Är väl lite galen, men tanken är att den ska fÃ¥ värma huset i mÃ¥nga Ã¥r till.  tummenupp

Denna raritet har trots allt flytande kondensering (jobbar direkt mot värmesystemet, reglerar på ute+returtemp) och är uppbyggd som vilken modern VP som helst.
Tanken används i huvudsak till varmvattnet, och i den sitter även eltillskottet.

Den långa livslängden kan nog förklaras med enkelheten, och att man ännu inte hade börjat designa sakerna för att gå sönder efter x antal år. ;)
Redan då beprövad kolvkompressor, äkta Freon (R502) och inget miljöskit, enkel styrning med kontaktorer utan mjukstart.
Den lilla elektronik som finns i styrningen är väldigt grundläggande och helt analog.

Reglercentralen har ett kopplingsur som sköter om dygnsstyrningen.
Ett litet NiCd-batteri håller klockan tickandes i flera dygn utan yttre spänningsmatning, trots 30 år på nacken. Rätt imponerande ändå..
Trevligt med en likasinnad.
Håller med, tror inte alls (det kan man göra i kyrkan) på alla dessa nya finesser som mjukstart och bla bla bla. Ju mer attiraljer desto mer problem brukar det bli. Jämför med bilar.
Nu börjar jag bli kluven. Om allt skall ut och in igen så kanske det inte kommer igång igen?
Min pump, Dygnsstyrningen regleras av ute- och innergivare, ej returvattnet. Innetemperaturen sänks inte, men skulle nÃ¥gon duscha sent pÃ¥ kvällen gÃ¥r det hela Ã¥t skogen eftersom temperaturen dÃ¥ gÃ¥r ner för mycket.  DÃ¥ kan man koppla ur till normal automatik och dÃ¥ jobbar den pÃ¥ shunt. Har nu begripit att detta är ett mkt ovanligt system. Den jobbar med el-effekttoppar med dygnsregleringen till skillnad frÃ¥n dagens pumpar som konstant är igÃ¥ng genom variabla scrollkompressorer.  Min pump är därför sällan igÃ¥ng. Kanske är det därför den hÃ¥llit sÃ¥ länge? Grejorna skall vara rejäla och hÃ¥lla anser jag. IgÃ¥r var jag hos en granne som har en nyare Thermia, 20 Ã¥r gammalt hus, enplan, 75% sÃ¥ stort som vÃ¥rt. Förbrukning 9500 kWh/Ã¥r + hushÃ¥llsel, 160 m brunn. Dvs samma som vi förbrukar, vi har 100 m brunn . Är inte imponerad.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #43 skrivet: 20 mars 2015, 15:15:29 »
En absolut majoritet av dagens pumpar är av on-/off-typ precis som din. Det är bara de sista åren som ett par varvtalssstyrda modeller har börjat säljas (med några få undantag).

Du får gärna förklara på vilket sätt du sparar pengar genom att värma en tank och låta den svalna jämfört med att värma värmesystemet direkt till den temperatur som behövs. Du skrev att innetempen inte påverkas, så då borde huset 'förbruka' lika mycket energi oavsett.
« Senast ändrad: 20 mars 2015, 15:19:58 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #44 skrivet: 20 mars 2015, 17:42:54 »
En absolut majoritet av dagens pumpar är av on-/off-typ precis som din. Det är bara de sista åren som ett par varvtalssstyrda modeller har börjat säljas (med några få undantag).

Du får gärna förklara på vilket sätt du sparar pengar genom att värma en tank och låta den svalna jämfört med att värma värmesystemet direkt till den temperatur som behövs. Du skrev att innetempen inte påverkas, så då borde huset 'förbruka' lika mycket energi oavsett.
Kan tänka mig att det drar onödigt mkt energi ju varmare man håller något x längre tid. Att hålla det mindre varmt borde dra mindre energi.
När jag var ung sommarjobbade jag i USA med VVS. Där hade många hus ingen varmvattenberedare. Vattnet värmdes direkt vid dushblandaren med en effekt på 10-15 kW tror jag det var. Tvättställ och diskho med något mindre kW. Det måste spara mänder med energi istället för att hålla 300 liter i 55 C i tid och otid. De har å andra sidan gott om effekt, vilket vid inte har i Sverige. Liknande tänk förmodar jag gäller för min pump. Den är mkt sällan igång!
Någon som undrar nåt mer är välkomna hit på kaffe och pumpsafari. Hinner i te svara på fler frågor tack. Vet bara att jag har ett väldigt effektivt system.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!