Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volymförstorare?  (läst 2072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Volymförstorare?
« skrivet: 07 april 2006, 09:35:27 »
Asså, nu har jag börjat vela/fundera lite

Har beställt en 1230-8 och 600m slang som skall in ngn gång maj/juni. Men vatusan, jag har
nu en 220L gamma trähäck till vvb som jag tänkte koppla i serie med VP och på så sätt erhålla
MASSOR med VV, men kanske jag skulle ta och använda den som volymförstorare istället?
OM det skulle visa sig att VV inte riktigt räcker till så drämmer man in en ny och modern
en på 100L istället. Vad tror ni om det?

Har idag radiatorer enligt:

Sektionsradiatorer Duplex
4st 1350*590 á 18L
3st   900*590 á 12L
1st  630*990 á 11L(i källaren)
1st  630*590 á 8L(i källaren)

Sektionsradiatorer Duplex
1st   900*590 á 8L(i källaren)

Panelradiatorer MP3
1st  900*600 á 9L
1st 1400*600 á 15L

Panelradiatorer MP1
2st 600*590 á 2L

Totalt ca: 165L+rören

Känns som att det inte skulle vara fel att använda den som volymförstorare istället?


RÃ¥dfrÃ¥gar den samlade expertisen pÃ¥ detta forum     Sc:,h

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Volymförstorare?
« Svar #1 skrivet: 07 april 2006, 11:01:42 »
Vad skall du med så mycket varmvatten till?
Min erfarenhet är att man bara behöver mer volym om man har ett stort hörnbadkar, till vanliga badkar och duschning så räcker de inbyggda till bra.

I alla fall, oavsett hur du gör, se till att du KAN ansluta extra vv-beredare om/när det blir nödvändigt.
För min egen del skulle jag, om jag hade ett stort badkar, sätta en 50-100 liters elberedare som bara gick till det vatten som jag skulle fylla badkaret med.

Angående volymförstoring:
Jag tor inte att du kommer att behöva nån volymförstoring utifrån de radiatorer du har, du borde sälla få mer än 40 graders framledningstemp i ditt system, rätt intrimmat, så nyttan med en volymsförstorare blir inte speciellt stor, förmodligen inte större än de enregifrluster din gamla härk till beredare kommer att åsamka.

När det gäller värmepumpar gillar jag devisen, keep it simple, stupid!.

Inte för att du är dum, utan för att en enkel, "tight" anläggning med så lite som möjligt "påhängt" kommer att få en bättre årsmedelverkningsgrad.

Även i detta fall kan du ju förbreda för att enkelt kunna koppla in den om du skulle se någon nytta av en volymförstoring.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Volymförstorare?
« Svar #2 skrivet: 07 april 2006, 12:47:07 »
Hej Pricken

Jag tycker du ska använda den som volymförstorare.
 
Värmeförlusten från din volymförstorare kommer knappast att värma ditt pannrum, och kanske en extra radiator blir i alla fall ett måste.

Med volymförstorare blir det färre start/stopp som i sin tur ökar årsmedelverkningsgraden och förlänger livslängden på din pump.

Under kalla perioder då kanske pumpen går dygnet runt, är volymförstoraren varken en tillgång eller en belastning.

Vid snabba väderomslag kan man uppleva en tröghet i systemet. FrÃ¥n varm till kall utetemperatur, hoppas jag att du har lagrad energi i ditt hus som kompenserar den fördröjning som volymförstoraren orsakar. Väderomslag frÃ¥n kallt till varmt kan däremot orsaka övertemp i ditt hus. 

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Volymförstorare?
« Svar #3 skrivet: 07 april 2006, 17:35:30 »
Jag tror inte du har nån nytta av volymförstoraren. du har ju inte så kraftig pump att du kommer får problem med måna starter eller få minskad livslängd på kompressorn.

Det är inte bra att ha för trögt system heller.

angående vattnet så klarar ju din pump att göra 65 gradit vatten utan elpatron.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Volymförstorare?
« Svar #4 skrivet: 08 april 2006, 09:27:51 »
Hmm, är nästan övertygad om att jag inte behöver den någetdera. Får slänga ut den
i Laggårn på förvaring ngt år innan man kastar bort(OM den skulle behövas ändå)

 Thumbsup
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Gunder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Volymförstorare?
« Svar #5 skrivet: 08 april 2006, 10:15:58 »
När jag diskuterade volymförstorare med Nibe till min VP så var svaret att enda nyttan var att kunna köra ut värme i källaren på sommaren i ett fåtal element.Har du behov av en varmare och torrare källare på sommaren så har du nytta av tanken.
Nibe 1215-5 105m aktiv brunn, 300l ack som första radiator, startad Maj-04. 200 kvm suterräng -78 ,FTX ventilation, Blekinge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!