Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 14Ã¥r  (läst 3199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Curt E

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Nu Bergvärme!!!
14Ã¥r
« skrivet: 07 april 2021, 16:34:47 »
Hej! VÃ¥ran Evi Heat split sun 7är nu inne pÃ¥ sitt 14 Ã¥r utan minsta problem hittills,  har nu sett att givarna PT100 nog gett upp vilket man haft bättre koll pÃ¥ om man loggat den. FrÃ¥gan är om man borde byta ut cirkulations pumparna eller inte?

Mvh Curt
Rockhammars 1pl hus-61 I Västerbottens inland Lycksele 90m2 + 53m2 = 143m2
Evi-heat Split Sun 7  10m2 Evi-heat SolfÃ¥ngare

Ventilation FTX / RDAA

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 14Ã¥r
« Svar #1 skrivet: 07 april 2021, 17:22:36 »
Låt dom gå och ta ställning för ev. byte till hösten, dom brukar hålla många är, mina har gått i 15 år nu, tysta och fina.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 14Ã¥r
« Svar #2 skrivet: 10 april 2021, 07:15:42 »
Svårt att tjäna in kostnaden för nya effektivare cirkpumpar så länge de gamla fungerar.
PT100-givare säljer jag i webshoppen, om du är säker på att de använder just pt100 (Ovanligt i värmepumpar).
https://www.energibutiken.se/sv/29-pt100
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Macos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: 14Ã¥r
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2022, 12:47:45 »
Hej! VÃ¥ran Evi Heat split sun 7är nu inne pÃ¥ sitt 14 Ã¥r utan minsta problem hittills,  har nu sett att givarna PT100 nog gett upp vilket man haft bättre koll pÃ¥ om man loggat den. FrÃ¥gan är om man borde byta ut cirkulations pumparna eller inte?

Mvh Curt

Låter lovande att den gått så bra utan problem då jag läst andra trådar att det varit problem med dessa, men de trådarna är typ 10 år gamla.
Vi är själva intresserade av att skaffa en Evi Heat Geosun 2 mad solfångare och en separat ackumulatortank på 500 liter då vi har ett massagebadkar på 420 liter.

Skulle vara intressant att veta lite mer ditt system, har tittat runt på forumet men inte hittat något.

Är det en bergvärmepump? Hittar ingen information om den på Evi Heat:s hemsidan?
Har du solfångare inkopplade?
Har du separat ackumulatortank eller Evi Heat:s egna varmvattenberedare?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!