Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation  (läst 11537 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« skrivet: 13 februari 2017, 09:22:03 »
Hej!

Vi har nyligen installerat en Nibe f370 i hemmet efter att vår 14 år gamla Ivt 490 började säcka ihop. Känslan så här långt är lite blandad. Det första vi noterade var att vi tyckte att ljudnivån från pumpen var hög, något vi inte tidigare sett som något problem. Vår installatör tyckte att ljudnivån låg i övre spannet men att det förmodligen var inom gränsvärdena, vad det nu innebär. Vet inte hur tillförlitlig iphone-appen ”Buller” är men mäter jag med den kommer jag upp i ca 48-49 db om jag mäter i öronhöjd en meter framför pumpen. Upplever dock inte att det är ljudnivån som är värst utan ett pulserande, vibrerande ljud som hela tiden hörs när kompressorn är igång. Ljudet hörs som mest längst upp till vänster på framsidan; vet inte om det har att göra med att avluftsröret sitter där. Ljudet/vibreringen/pulseringen, eller vad man ska kalla det, går med ungefär 3-4 slag i sek. Det är inte högre än det övriga brummandet men mycket mera markant, och det är framförallt det ljudet jag stör mig på när jag står i närliggande köket eller vardagsrummet.  Är detta något ljud ni andra känner igen? Hoppas jag lyckades förklara så det blev begripligt. Vår pump kommer för övrigt att bytas ut så förhoppningsvis var detta ett måndagsexemplar. Anledningen till utbytet är dock en tydlig buckla längst upp till höger. Verkar inte påverka ljudet för tas luckan bort blir det ingen skillnad. Dock vet man ju inte om något annat tagit stryk inne i pumpen.

Nästa grej jag funderar över är ventilationen. Vi bor i ett radhus med två våningar, ca 100 kvm. Ventilationen i pumpen är inställd på 50 %. Dels tycker vi att det fortfarande känns lite kallt, trots att innegivare pendlar mellan 21.5-22 grader. Dels känner vi oss lite skrovliga i halsen och torra i ögonen. Det skulle ju kunna röra sig om en begynnande förkylning så här i feb men en annan förklaring skulle ju kunna vara att ventilationen i huset helt enkelt är för hög och luften för torr. Dessutom; när min fru satte på fläkten i köket på nedervåningen så drog det som en dammsugare från tilluftsventilen i sovrummet på övervåningen. Inte kan jag minnas att det varit så innan. Jag är novis på ämnet men har det att göra med att pumpen redan ventilerar så pass mycket att huset måste trycka in extra mycket luft när köksfläkten sätts på?

Jag har pratat med installatören ifall jag kan sänka ventilationen. Han sa att han ställt in värdet utifrån vad pumpen kräver för vårt hus. Dock måste väl detta värde vara utifrån vad som krävs under det varmare halvåret då ventilationen behövs i större omfattning? Med andra ord borde det väl finnas utrymme för att sänka en del? Frågan i så fall är hur mycket...

Sen kommer vi ju då utsökt till nästa fråga då angående hur en sänkning av fläkten påverkar elförbrukningen och pumpen i övrigt. Jag har sett lite diskussioner om detta här på forumet. Pumpen får ju frosta av oftare vid lägre fläkttal, dock byts ju inomhusluften inte ut lika fort. Att vi upplever att det fortfarande är lite kallt vid 21.5-2 grader är kanske ett tecken på att luftomsättningen är för hög.



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2017, 10:12:33 »
Enligt produktspecen för F370 är "Ljudtrycksnivå i uppställningsrum (LP(A))4 dB(A) 42,5-44,0". Verkar som ert exemplar låter mer än det ska. Ljudnivån beror också på dämpningen i rummet men de flesta har nog en mängd saker på hyllorna och kläder upphängda att ljuddämpningen blir ganska hög. Framför min 310P på ett avstånd av ca 60 cm och 1,5 m över golvet mäter jag 38 dB(A) men den är då tilläggsisolerad med ljuddämpningsmattor för bilar.

Drar man på köksfläkten kommer betydligt mer luft att sugas genom huset via köksfläkten och imkanalen och ut. Luften är oftast väldigt torr på vintern. Beror också på hur långt norrut man bor. Man bör inte sänka fläkten i F370 på vintern mer än att den går med en avfluftstemperatur som ligger över 0 °C. Den modellen är inte tänkt gå med regelbunden avfrostning och man förlorar gångtid för kompressor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2017, 11:21:24 »
Ställ ner varmvattenläget till Ekonomi. Då stoppar vv-laddning vid 51° istf. 55° och kompressorn behöver inte jobba lika hårt. Detta gör en del för ljudnivån faktiskt.

50% fläkt är nog i underkant och du får troligen regelbundna avfrostningar. Kanske behöver du egentligen öka fläkten till minimum 60% för en bättre drift då.
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad fvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2017, 11:33:17 »
Ställ ner varmvattenläget till Ekonomi. Då stoppar vv-laddning vid 51° istf. 55° och kompressorn behöver inte jobba lika hårt. Detta gör en del för ljudnivån faktiskt.

50% fläkt är nog i underkant och du får troligen regelbundna avfrostningar. Kanske behöver du egentligen öka fläkten till minimum 60% för en bättre drift då.

Hmm, öka känns som fel väg att gå med tanke på hur inomhusklimatet känns. Den är inställd på ekonomi från dag 1 och till en början hade vi även något lägre innetemperatur. Har inte märkt att den frostat av något förutom när jag tillfälligt sänkte till 30 % ventilation.

Utloggad fvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2017, 12:10:47 »
Enligt produktspecen för F370 är "Ljudtrycksnivå i uppställningsrum (LP(A))4 dB(A) 42,5-44,0". Verkar som ert exemplar låter mer än det ska. Ljudnivån beror också på dämpningen i rummet men de flesta har nog en mängd saker på hyllorna och kläder upphängda att ljuddämpningen blir ganska hög. Framför min 310P på ett avstånd av ca 60 cm och 1,5 m över golvet mäter jag 38 dB(A) men den är då tilläggsisolerad med ljuddämpningsmattor för bilar.

Drar man på köksfläkten kommer betydligt mer luft att sugas genom huset via köksfläkten och imkanalen och ut. Luften är oftast väldigt torr på vintern. Beror också på hur långt norrut man bor. Man bör inte sänka fläkten i F370 på vintern mer än att den går med en avfluftstemperatur som ligger över 0 °C. Den modellen är inte tänkt gå med regelbunden avfrostning och man förlorar gångtid för kompressor.

Då tolkar jag det som att det extra draget när köksfläktem är på är normalt. :)

Avluften har hållt sig runt 0-strecket när kompressorn varit ingång, ibland något under vilket installatören sa var normalt.

Angående db så verkar den mycket riktigt ligga över gränsvärdet, spännande att se hur den nya pumpen låter. Har du satt dämpplattorna på insidan eller utsidan av vänster resp höger plåt och är det ok enligt nibes villkor för garanti? Förstod du vad jag menade angående det pulserande ljudet? Är det något du eller ni andra känner igen?
« Senast ändrad: 13 februari 2017, 12:35:57 av fvpumpen »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2017, 13:19:45 »
Ja det skall bli intressant att få veta hur mycket det nya exemplaret låter. På 310P limmade jag 30 mm ljuddämpningsmattor på ovansidan samt insidan frontluckan som täcker kompressorlådan. Utmed hela baksidan på väggen tryckte jag in samma sorts mattor. På den inre plåtluckan man skruvar bort till kompressorutrymmet satte jag självhäftande bitumenpapp. Övriga frontplåtars insida klädde jag först med bitumenpapp och sedan ett lager elementreflektorfolie som reflekterar tillbaka värmen mot tanken (istället för den svarta bitumenpappen som suger åt sig värmen). Innanför övre sidoplåtarna på sidan av kompressorutrymmet lyckades jag få ner en del bitumenpapp men det var svårt där. Sedan tog jag bort de stela/hårda spirorören mellan ovansidan och kanalanslutningarna i innertaket. Satte flexibel 125 mm aluminiumslang istället. Garantin reflekterade jag inte över men den var nog bara kort då. Första kompressorn havererade efter drygt 4 år och då fanns det definitivt ingen garanti kvar. Efter andra kompressorbytet efter 12 år minskade ljudet tydligt, säkert hade bättre kompressorfötter del i detta. När det gäller olika ljud är det enda jag reagerat på att det kan låta som kompressorbuller med bas-resonans när man ligger på golvet i grovköket och ska ta upp något. Ljud kan spridas på konstiga sätt.
« Senast ändrad: 13 februari 2017, 14:29:10 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2017, 13:55:17 »
Jag vet att det finns en massa olika uppfattningar om detta med ventilation. Boverkets rekommendation passar nog väldigt bra under den varma årstiden men inte nu på vintern, i alla fall inte hos oss. Det blir då alldeles för hög luftomsättning vilket leder till kalldrag och knastertorrt inomhusklimat. Jag har tidigare skrivit inlägg om detta med länkar till forskningsrapporter där detta problem påtalas. Där rekommenderar man att ventilation bör halveras pga hälsoskäl. Vilket vi alltså gör.

Om nu inte värmepumpen klarar detta driftläge, tja, är det pumpen eller oss människor det är fel på?

Oavsett så verkar det som att minskad ventilation kan ge problem med långa avfrostningar för vissa pumpar (läs Nibe F750). I ditt fall lär det väl inte bli några större problem med långa avfrostningar, avluften blir inte lika extremt kall i din pump som i F750 och i Comfortzone modellerna där dom typiskt kan gå ner till 15-20 minusgrader. Det är väl värt att pröva att minska fläkthastigheten så här års?

Trots att vi har reducerad ventilation är det ändå väldigt torrt inne, RH runt 20 % och det är alldeles för torrt
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad fvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2017, 08:01:45 »
Jag vet att det finns en massa olika uppfattningar om detta med ventilation. Boverkets rekommendation passar nog väldigt bra under den varma årstiden men inte nu på vintern, i alla fall inte hos oss. Det blir då alldeles för hög luftomsättning vilket leder till kalldrag och knastertorrt inomhusklimat. Jag har tidigare skrivit inlägg om detta med länkar till forskningsrapporter där detta problem påtalas. Där rekommenderar man att ventilation bör halveras pga hälsoskäl. Vilket vi alltså gör.

Om nu inte värmepumpen klarar detta driftläge, tja, är det pumpen eller oss människor det är fel på?

Oavsett så verkar det som att minskad ventilation kan ge problem med långa avfrostningar för vissa pumpar (läs Nibe F750). I ditt fall lär det väl inte bli några större problem med långa avfrostningar, avluften blir inte lika extremt kall i din pump som i F750 och i Comfortzone modellerna där dom typiskt kan gå ner till 15-20 minusgrader. Det är väl värt att pröva att minska fläkthastigheten så här års?

Trots att vi har reducerad ventilation är det ändå väldigt torrt inne, RH runt 20 % och det är alldeles för torrt

Ja hälsan borde ju egentligen gå före en optimalt fungerande pump. Som det är nu så drar det och känns kallt trots att innetemperaturen visar nästan 22 grader. Vid nuvarande fläkthastighet ligger jag runt nollan på avluft +- någon grad. Får väl helt enkelt prova att sänka till kanske 40 %; visst blir det säkerligen en och annan avfrostning då men det kanske det är värt. Garantin gäller dessutom i 6 år så har väl inte så mycket att förlora.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2017, 09:43:54 »
Ni kan också prova att skaffa 2-3 luftfuktare av bra modell. Finns både de modeller som värmer/kokar vattnet och de som använder piezo-elektriska element för att skapa vattenånga. Inomhusluften blir väldigt torr om vintern men med några luftfuktare går det att få upp RF% så det faktiskt märks. Det blir en del pyssel med att fylla på vattentankarna ett par gånger per dygn. Stor tank är en fördel. Eftersom frånluften blir fuktigare kommer avluftstemperaturen också att stiga lite grann, oftast kring ett par grader. (Märks även en stund efter att man duschat och den fuktiga luften vädras ut.)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2017, 14:06:53 »
Citera
Ni kan också prova att skaffa 2-3 luftfuktare av bra modell
Jag köpte en sådan där på jula (piezo) för ett par år sedan för att ha i mitt arbetsrum (14 kvm) och visst, den sprutar ånga, det syns tydligt, och det blev lite skönare i dess närhet, %RH steg någon procent i omedelbara närheten men på det stora hela, i huset som sådant, blev det ingen märkbar skillnad
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2017, 23:11:37 »
Får man fråga vad ni har för utetemp samt relativ luftfuktighet när du känner obehag av drag och torr luft?
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad fvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2017, 07:13:02 »
Får man fråga vad ni har för utetemp samt relativ luftfuktighet när du känner obehag av drag och torr luft?

Utetemperaturen har pendlat mellan 0 och minus fem grader den senaste tiden. RF har jag inte kunnat mäta då jag saknar lämpligt instrument. Sänkte temporärt fläkthastigheten till 30 % igår och upplevde att det blev bättre.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2017, 10:14:46 »
Skaffa något liknande detta för att kunna mäta och se temperatur och luftfuktighet; https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/termometrar-vaderstationer/inom-utomhus-termometrar/rubicson-digital-hygrometer-p48713  Noggrannheten är inte 100% men tillräckligt för att få en bra indikation.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2017, 17:02:23 »
För den som har Verisure larm med rökdetektorer, så har dom inbyggd RH mätare. Man kan då läsa av värdena med appen
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Strala

  • Gäst
Strala
SV: Nibe f370 - Högljudd + fråga om ventilation
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2017, 07:29:13 »
Hej,
Jag har egentligen samma fråga som trådskaparen.
Flyttade in i ett hus igår med en Nibe 370 installerad .
Pumpen är sedan 2014 och är kopplad till ett lågtempererat golvvärmesystem (2-plan, 198 kvm).

Jag upplever värmepumpen som mycket högljudd och känner väl igen det pulserande ljudet. Med samma bullerapp som trådskaparen mäter jag 45-46 dB framför pumpen. Detta gör att värmepumpen hörs tydligt i samtliga angränsande rum. Även i angränsande sovrum trots en murad bärande vägg emellan.

Nyfiken på vad ni andra har för värden samt om det finns något man kan göra åt detta?

Mvh
Krister

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!