Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5  (läst 10842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« skrivet: 20 november 2005, 10:56:59 »
Hjälp
Jag och min gubbe ska köpa en värmepump. Valet stÃ¥r nu mellan HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5. Behöver därför rÃ¥d snarast frÃ¥n er alla . Himla bra forum  Sc:,h
Jag har lovat att lämna besked senast måndag. Jag vill nämligen ha den installerad snarast möjligt. Vår villa har en öppen planlösning. Mitt i köket installerade vi en murspis 2001 och den fungerar väldigt bra. Vi har haft takvärme som nu har pajat totalt. Den uppvärmning vi har i dag är murspisen och vi behöver därför en värmepump Sc:,h tror vi i alla fall.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #1 skrivet: 20 november 2005, 11:07:17 »
Ngn slags tillsatsvärme behöver ni nog ha ändå beroende på storlek på ert hus om ni inte helt vill klara er med att elda de kallaste dagarna på året (beror ju på var ni bor förstås).

Eftersom inget av alternativen du nämner är testade är det omöjligt att säga om de räcker.

Välj en pump som ger mycket värme när det är kallt är väl enda rådet, dvs om ert hus är relativt stort så klarar nog ingen av de du har angivit av uppgiften utan du behöver en större pump.

Jag hade nog tittat på Mitsubishi Q HEAT 6,0 I-SEE istället.

« Senast ändrad: 20 november 2005, 11:11:44 av Mike »

Utloggad Ewa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #2 skrivet: 20 november 2005, 11:16:15 »
Vi bor 3 mil norr om Uppsala. Jag ska genast gå in och titta/läsa om Mitsubishi Q Heat 6,0.

Utloggad Ewa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #3 skrivet: 20 november 2005, 11:20:36 »
Nu har jag kollat och den hade firman vi har varit i kontakt med haft problem med. Nu kommer jag inte ihÃ¥g vad han sa, för när han nämnde "problem" slog jag igen öronen.  *grina* Dumt gjort.
Han rekommenderade Panasonicen på grund av deras "superscroll" vad det nu är. 23.500 kr med installation dock är då elen inte inräknad för det måste någon annan göra.
De andra två ville han ha 19.700 kr för med installation. Eljobben görs av en elfirma.

Utloggad Ego

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #4 skrivet: 20 november 2005, 11:22:00 »
Har en HE9DKE instalerad för c:a en månad sedan. Fungerar oklandrigt hitills. Den har ju ännu inte fått visa framfötterna eftersom vi inte haft kallare än -6 grader. Rådet är att välj en välkänd modell med god kapacitet för Ditt hus samt se till att Du har en instalatör som har gott renomé samt att Duf år totalentreprenad på Din instalation. Lycka till med Ditt val.

Mvh
Ego

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #5 skrivet: 20 november 2005, 11:41:37 »
Hjälp
Jag och min gubbe ska köpa en värmepump. Valet står nu mellan HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5. Behöver därför råd snarast från er alla . Himla bra forum  Sc:,h
Jag har lovat att lämna besked senast måndag. Jag vill nämligen ha den installerad snarast möjligt. Vår villa har en öppen planlösning. Mitt i köket installerade vi en murspis 2001 och den fungerar väldigt bra. Vi har haft takvärme som nu har pajat totalt. Den uppvärmning vi har i dag är murspisen och vi behöver därför en värmepump Sc:,h tror vi i alla fall.

Jag bara undrar vad fÃ¥r er att välja mellan HE9 6,5kW mot Q.heat 4,5kW  Sc:,h Det är väldigt stor skillnad 2kW effekt. Jag skulle aldrig ta en 4,5kW mer än till en liten sommarstuga eller garage.

Hur stort är ditt hus?
En av felen man kan göra med luft/luft är att ta en förliten maskin.

Sen tänk på priset o stirra dig inte blind på COP värden. Som jag alltid säger "En tusenlapp dyrare måste spara en tusenlapp mer" För det är ingen prydnads sak ni ska köpa.

mvh Rickard
VÄRMEPUMPSGRUPPEN


Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #6 skrivet: 20 november 2005, 11:49:02 »
Nu har jag kollat och den hade firman vi har varit i kontakt med haft problem med. Nu kommer jag inte ihåg vad han sa, för när han nämnde "problem" slog jag igen öronen.  *grina* Dumt gjort.
Han rekommenderade Panasonicen på grund av deras "superscroll" vad det nu är. 23.500 kr med installation dock är då elen inte inräknad för det måste någon annan göra.
De andra två ville han ha 19.700 kr för med installation. Eljobben görs av en elfirma.

Mitt stående råd är att titta på Råd&Röns luftpumpsvärmetest utfört av SP, välj en maskin som ger bra med kw i minusgrader och med bra COP (verkningsgrad) att köpa en maskin som inte är testad är lite som att köpa "grisen i säcken" dvs. man vet inte riktigt vad man får
Lycka till
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Shovelhead

  • Gäst
Shovelhead
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #7 skrivet: 20 november 2005, 11:58:37 »
Hej Ewa

Du måste ta hänsyn till ytan på ditt hus.
Det är bättre att han en pump med överkapacitet för den rår även värma ditt hus när det blir kallt.
Det myckna gnället i det här forumet på vissa pumpar som inte värmer tillräckligt är säkert av den orsaken att de valt
för små pumpar.
Har du ex. en yta på 140 kvm skall du välja en pump som klarar att värma över 200kvm. Jag har haft en LVP installerad
i drygt ett år och är mycket nöjd. Har spart över 14 000 kWh. Jag bor 25 km norr om Uppsala.
Låt inte snålheten bedra visheten.
Skulle ni som läser detta vilja se ett års fullständig uppföljning av elförbrukningen med LVP installerad så kanske jag kan tänka mig att lägga ut denna i forumet.

Utloggad Ewa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #8 skrivet: 20 november 2005, 12:08:07 »
Jag har varit inne på Mitsubishi ända sedan jag ville att vi skulle satsa på en värmepump. Förra veckan var jag till två stycken som nyligen satt in värmepump och det var Panasonic. Den ena av de hade haft sin i ett år och den andra i två veckor.
B som hade haft sin i två veckor har en bror som arbetar på försäkringsbolag och han rekommenderade Panasonicen - det var tydligen minst fel på det märket. Då kändes det som om det var riktigare att ta den. Företaget vi frågade har Panasonic, Mitsubishi Q Heat 4,5 och Mitsubishi Maximan PAM DC-inverter.
Min gubbe jobbar ihop med en person som också skaffat en värmepump som lev vecka 47 - Panasonic HE9DKE_SPE
Tydligen den senaste modellen. Priset för den är 16.000 kronor.
Bostadsytan är 140 kvm.
PS Tack alla ni som svarar, ni är till stor hjälp
« Senast ändrad: 20 november 2005, 12:16:06 av Ewa »

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #9 skrivet: 20 november 2005, 12:50:56 »
Tjenis !
Jag tror en 5kw kan bli för lite !!!!
Iaf om du ska värma huset huvudsakligen med pumpen !! Sc:,h
Ett alternativ är ju alltid att man köper 2 ex 5kw , men då bör man kunna installera själv eller ha lite händiga vänner för annars blir det för dyrt !!
Men man kan ju få 2st 5kw pumpar för mindre än dom summor du pratar om för en ,men då måste man som sagt fixa installationen själv !!!
Men jag tror ju att 1 pump i varje ände av huset ger jämnare temp, nästan dubbla effekten, och dom behöver inte lika snabbt gå upp på full effekt när det blir kallt vilket medför att dom jobbar lugnare o med högre cop  ;)
Givetvis tjänar man också in pengarna snabbare ju billigare man köper, men då bör pumpen(arna) klara av att värma  vid så låg temp ute som möjligt annars måste ju dyra alternativ användas för att stödvärma för ofta!!!!
Så ska du ha EN st pump köp en över 6 kw !!!
O vilken sort ska man ha då a:gl ,ja ska man ha en som värmer hela huset så vilken som helst av dom kända stora fabrikaten ( den du får bäst pris på o ev garantier mm)men en kraftig modell 6kw eller mer hade jag valt  :)
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Shovelhead

  • Gäst
Shovelhead
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #10 skrivet: 20 november 2005, 13:08:37 »
Hej igen EWA

Om du har ett hus på 140kvm och byggt på 70-talet så gå upp en storlek i pump.
Är det nybyggt och bra isolerat kan du klara dig med E9. Om pumpen har överkapacitet gör det inget, för
förbrukningens skull, då ineffekten styrs av värmebehovet!
Jag har 144 kvm och huset byggt på 70-talet. Min pump klarar att värma huset till 22 grader (LVP inställd på 22 grader) till dess utetemperaruren sjunker under -15 grader. Återigen! Tänk dig för ang. storlek på pump.

Utloggad Ewa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #11 skrivet: 20 november 2005, 13:12:06 »
Tack tack för all information jag får. Ni ska veta att vi är totalt inkompetenta när det gäller LVP  Sc:,h

Har även varit inne och läst hos andra och där hitta jag någon som rekommenderade Mitsubishi Q HEAT I-SEE 5,0 OCH 6,0.  Den rekommenderas till hus 150 kvm - 200 kvm. Den skulle nog passa hos oss eller...  :-\

Som sagt vårt hus är en helt öppen planlösning . Mitt i huset har vi vår murspis Keddy Maxette. Den värmer faktiskt hela huset. Vårt problem ligger i att när vi åker höst/vinter så är det kallt när vi kommer hem.
Vi eldar två braser på morgonen och då är det ca 18 gr när vi kommer kl 16.00. Vi eldar då i ca 2.5 - 3 timmar och då är det 17gr när vi går upp. (Vintertid)

Tanken är att vi ska fortsätta att elda i vår murspis men ha lvp på ändå. Vi tror och hoppas att när lvp är på så sprider sig värmen från keddyn också. När vi är borta så sköter LVP:n att vi har det hyfsat skönt när vi kommer hem.

Tänk om man ändå hade vetat år 1978 att man inte skulle köpa ett hus med takvärme. Ni alla som har annat elsystem än takvärme har i alla fall värme. Vårt system har helt kollapsat.

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #12 skrivet: 20 november 2005, 13:24:38 »
..Skulle ni som läser detta vilja se ett års fullständig uppföljning av elförbrukningen med LVP installerad så kanske jag kan tänka mig att lägga ut denna i forumet.

Det finns massor av förbrukningstrådar under loggningsdelen av forumet. Där kan du läsa om förbrukning efter/före installation av luft/luftvärmepumpar på både korsen och tvärsen :)
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #13 skrivet: 20 november 2005, 14:54:56 »
Om ditt nuvarande värmesystem helt gett upp behöver du mer att värma med än en luftvärmepump.

Ingen luftvärmepump klarar av att hålla ert hus (om det inte är litet) varmt om det blir -20 grader i några dagar.

En normal luftvärmepump på 5 kW ger inte mer än ca 2-3 kW vid -20º.

Ett par billiga fläktkonvektorer på 2000 W vardera (400 kr/st) från OK eller liknande skulle kunna vara er "värmegaranti" om det blir så kallt att även en rejält dimensionerad luftvärmepump inte räcker till, eller stannar när ni är borta. Ställ dessa radiatorer på 17º eller liknande när ni åker bort, så behöver ni inte oroa er för att huset kyls ut.

När det gäller val av vilket fabrikat du skall ha så har jag inga speciella rekomendationer, men titta på t.ex. Sanyo, Toshiba, Sharp, Panasonic, Mitshubishi.

Som alla andra råder jag dig att köpa en 6 kW maskin.

Som jag förstår har ni inte tänkt installera själva, två värmepumpar lär då bli dyrt för er, annars hade det kunnat vara ett alternativ.

Luftvärmepumpen lär nog hjälpa till att sprida värmen från er braskamin på ett bra sätt, men för egen del tror jag nog att ni kommer att elda betydligt mindre så länge värmepumpen klarar av att värma huset på egen hand.

Räkna med att ert hus kan kräva runt 7 kW för att hålla värmen de kallaste dagarna, och tänk på att en luftvärmepump på "6 kW" de dagarna inte ger mer än kanske 3 kW.
Detta faktum är det som gör de flesta missnöjda, missnöjet beror inte på att värmepumpen är dålig utan på att kunnandet och informationen är dålig.


Man skall ha rimliga förväntningar på en luftvärmepump, och som jag skrev i början av mitt inlägg kan man inte lita till den som enda uppvärmningskälla i ett hus.

Lycka till!

m.v.h.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micke Ö

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vad svÃ¥rt det är att välja....
SV: CS HE9DKE eller Mitsubishi Q heat 4,5
« Svar #14 skrivet: 20 november 2005, 15:30:40 »
Helt ny i forumet, har gått i köpa tankar - inte lätt att bli klok på vad man skall köpa. Kan dock dra slutsatsen att Panasonics maskiner är populära och det är ju bra ut ett service och reservdelsperspektiv (skall förhoppningsvis inte behövas... ). Har stirrat på COP och trots vad alla säger tror jag att Panasonicmaskinerna har bra värden, frågan är dock om man får igen investeringen i förhållande till andra maskiner.....

Hur som haver, har funderat på någon av Panasonics "nya" superscrollmaskiner CS HE9/12DKE-SPK, läst lite om att vissa rekommenderar att man köper en modell större för då behöver pumpen inte jobba så hårt vilket sänker ljudnivån, låter logiskt.

Jag har läst diverse inlägg med priser mm med väldigt varierande spann, hur får jag tips om bra och prisvärda installationer. Bästa priset jag fått hittills på CS HE9DKE-SPK med standardinstallation exkl el är 24995 kr, jag antar att det går att få bättre priser, någon som vet? Läste om TS Fastighetsservice som verkade duktig och hade prylarna till bra priser. :-\

// M

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!