Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!  (läst 8158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rogge71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« skrivet: 22 april 2010, 20:01:28 »
Hej!

Frugan & jag har byggt ett hus och köpte en Nibe Fighter 640 P av en leverantör i Stockholmsområdet. Dessvärre funkar den inte alls för oss och våra tre barn. VArmvattenmängden är alldeles för begränsad. Säljaren har gått med på att häva köpet om pumpen inte klararar av BBR-normen på 140 + 140 liter. Pumpen ska alltså med en förberedelsetid på 6 timmar från 10-gradigt vatten leverera två omgångar 140 liter 40-gradigt vatten under en timmes tid. Så nu har vi anlitat en VVS:are för att testa detta. Jag hoppas givetvis att den inte klarar normen så att vi får häva köpet.


Har själv oerhört dålig koll vad gäller sånt här, så nu ställer jag några frågor till er mer pålästa:

Vad påverkar pumpens varmvattenkapacitet? Egentligen kanske det är dumt att göra mätningen nu när det är varmare ute?

Finns det något sätt vi själva kan påverka mätningen vad gäller reglage av ventilation, inställningar på pumpen, dra upp radiatorerna och golvvärmen så att mer kapacitet går ut till det än till varmvatten (eller prioriterar pumpen alltid att värma varmvatten?) För tillfället har vi knappen "Förskjutning värmekurva" inställd på noll, påverkar den knappen nåt med varmvattnet? Skulle vi "tjäna" (för våra syften) på att höja eller sänka värmekurvan?

Hoppas på hjälp av de som är mer kunniga ute på forumet!

Tack! / Roger, Stockholm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 23 april 2010, 12:29:15 »
Hmmm...

Testet ska givetvis göras så rättvist som möjligt, att fippla med den för att resultatet ska bli sämre känns väl inte riktigt rätt tycker jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rogge71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #2 skrivet: 23 april 2010, 12:40:49 »
Ja, givetsvis ska det vara sÃ¥ rättvist som möjligt när vi testar! Om detta har uppfattats som fiffel har jag uttryckt mig klumpigt.  Men eftersom jag själv är dÃ¥ligt insatt i detta vill jag bara säkerställa att inte resultaten blir pÃ¥verkade Ã¥t andra hÃ¥llet, om du förstÃ¥r hur jag menar. Om det tex. är sÃ¥ att vi i framtiden eller under vintern/sommaren önskar öka ventilationen, höja temperaturkurvan inomhus etc. sÃ¥ vill jag veta att vi ändÃ¥ har tillräckligt med varmvatten.

Jag hoppas att jag nu lyckats förtydliga mig.


Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #3 skrivet: 23 april 2010, 12:49:25 »
Ska du inte börja med att kolla om det går att justera in pannan så att den klarar ditt varmvattenbehov istället för tvärtom?
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #4 skrivet: 23 april 2010, 16:08:42 »
OK, det som händer om du ökar värmeuttaget från den VP:n är att elpatron triggas igång för att hålla uppe temperaturen i pannan. Men om den är utrustad med effektvakt så kan den begränsa elpatronen. Så det du kan göra för att simulera värsta tänkbara situation är att köra tvättmaskin och torktumlare under den där timmen som VP:n ska kollas. Då kommer troligen effektvakten (om det är en sån inkopplad) att dra ner på elpatron.
« Senast ändrad: 23 april 2010, 16:18:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rogge71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #5 skrivet: 23 april 2010, 20:35:43 »
Tack för tipset! Bra att veta att det påverkar. Det visste jag inte.

Vi har för övrigt haft fackfolk här som har gjort diverse inställningar upprepade gånger för att försöka öka varmvattenmängden, men VP:en håller inte ändå.

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #6 skrivet: 24 april 2010, 17:47:00 »
Min gamla CTC 103R från 2000 klara fortfarande att försörja 2 vuxna och 1 grabb samt två flickor, samtliga barn i övre tonåren, med varmvatten även om vi duschar efter varandra. Tycker det verkar konstigt om inte nyare pumpar kan klar detta om de är rätt injusterade.

Tillförde väl inte så mycket men kände att jag måste kommentera iallfall. ;)
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Utloggad Rogge71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #7 skrivet: 24 april 2010, 22:35:47 »
Ja, rätt injusterad ska den vara nu. Vi har som sagt haft brancshfolk här som installerat och justerat och varit i kontakt med Nibe och allt SKA vara ok. Men när vi själva testat genom att låta pumpen ladda upp sig fullt och sedan tappa den på 40-gradigt varmvatten får vi ut knappt 160 liter 40-gradigt vatten. Hur kan det vara möjligt när själva beredaren är på 189 liter ca 50-gradigt vatten?! Sedan tar det över tre timmar innan vi når en acceptabel duschtemperatur igen.

Har vi helt enkelt ett måndagsexemplar till pump eller finns det någon som har en förklaring?

Roger


Utloggad Andy_hstad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-1
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #8 skrivet: 24 april 2010, 22:51:59 »
Så gör min 410 också.Vi är bara 2 vuxna men duschar vi efter varandra så tar varmvattnet slut och tar c:a 1,5 timme innan det är uppe i temp igen.
Vill också säga att vi ventilerar väldigt mycket om man jämnför med vad niben ville ha för att fungera.
Nibe fighter 410P flvp och en Sanyo 123 llvp.Hus från 67 i lätt betong
Föregånde ägare 23500 kw
Ã…r 1:17535 kw  21 grader inne
Ã…r 2:14400 kw 21 grader inne
Ã…r 3:12500kw  22 Grader inne

Utloggad Rogge71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #9 skrivet: 24 april 2010, 23:17:15 »
Ok, intressant! Vår ventilation har också ställts in av yrkesmän för att optimera pumpen, så jag tror inte att det hanldar om ventilation i vårt fall.

Vad jag inte förstår är hur vi kan få ut mindre 40 gradigt varmvatten än pumpens beredare är på (189 liter). Beredaren ska ju dessutom hålla en temp på ca 50 grader och jag tappar bara 40-gradigt vatten?

Kan det vara så att när man tappar vatten ur beredaren så fyller den på med kallt vatten varför temperaturen i pannan sjunker snabbt ju mer varmvatten jag tappar. Jag var tidigare under intryck att beredaren sas. tömmer sig på allt 50 gradigt varmvatten (dvs. 189 liter) för att sedan fylla på med kallvatten och börja uppvärmningsprocessen, men nu undrar jag hur det egentligen funkar. Någon som vet? Hoppas jag uttrycker mig så att det blir förståeligt... Hmmm...

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #10 skrivet: 24 april 2010, 23:39:30 »
Vad jag inte förstår är hur vi kan få ut mindre 40 gradigt varmvatten än pumpens beredare är på (189 liter). Beredaren ska ju dessutom hålla en temp på ca 50 grader och jag tappar bara 40-gradigt vatten?
Du svarade själv delvis på frågan i den följande meningen. Tänk också på att tanken inte är full med 50-gradigt vatten utan det är 50 grader där temperatursensorn sitter. Ovanför den är det varmare och nedanför är det kallare.

Jag antar att det går att höja börvärdet på varmvattnet till t ex 60 grader. Gör man det blir det mer badvatten tillgängligt, men det värms förmodligen med elpatron och inte med värmepump.

Egentligen borde man ha en visp inuti beredaren och låta den vispa runt om värmepumpen inte har något bättre för sig, så tar man tillvara lite extra energi och får mer varmvatten.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Rogge71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #11 skrivet: 25 april 2010, 00:27:45 »
Ok, tack för ditt svar! Enligt Nibe ska jag ju kunna få ut cirka 230 liter 40-gradigt vatten ur denna pump. Det är rätt stor skillnad på 160 och 230 och när jag har kollat har jag låtit pumpen ladda upp sig fullt innan, så bättre förutsättningar än så blir det ju aldrig.

Jag har en extra varmvatten knapp och då går ju elpatronen in, men då på bekostnad av värmen i huset vilket inte alltid är så kul vintertid...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #12 skrivet: 25 april 2010, 06:57:25 »
Jag funderar på om det är rätt kopplat, anslutningarna är på baksidan men VV-ut ska sitta i mitten medan KV-in ska sitta lite åt sidan (till höger framifrån sett).

Om det är rätt kopplat så kan det vara lite för högt tryck/flöde på varmvattnet så att skiktningen förstörs, jag har sett i några trådar att det då går att strypa på inkommande kallvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rogge71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #13 skrivet: 25 april 2010, 09:04:33 »
Åh, tack för tipset! Ska kolla under dagen. Återkommer.

Utloggad Khy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighetr 640 P? Varmvattenproblem - hjälp!
« Svar #14 skrivet: 30 april 2010, 10:19:23 »
En sak som jag tror kan påverka är tappflödet. Om du har ett väldigt högt tappflöde så får du cirkulation i tanken istället för en fik skiktning, och då blir givetvis vattnet i den övre delen av beredaren kallt. Känns konstigt om den inte klarar av BBRs VV-krav om den nu är installerad i ett nybyggt hus. Ska bli intressant och se hur det går i testet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!