Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT GSM modul, IR, HR för KHR-N - blir förbannad snart....  (läst 7563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TonyT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Har nu ett par gånger försökt att ställa in skiten så att man kan fjärrstyra pumpen. Manualen är ju under all kritik, man nämner andra moduler hur man skall koppla in men inte direkt en bild på hur man kopplar in deras egna skit.

Varje gång som jag skickar ett sms för att gå till normalläge...så börjar den blåsa max och spretar ut luckan...ingen värme alls....

skickar jag kommando för underhållsvärme..så händer inte ett skit. Det piper alltid så jag hör att den försöker ställa om läget...men i läget då det blåser fullt så återgården aldrig till underhållsläge.

Skulle jag trycka på normalläge på fjärren...så går luckan ner lite granna..och efter en stund kommer värmen. Så något fel är det då man vill köra fjärrstyrning.


Jag skickar nu bilder på hur fanskapet är kopplat. Likväl manualerna som kom med..så får vi hoppas att jag är blåst som inte fattar istället för att de säljer skitsaker och sen inte kan göra en manual så att folk fattar.

Hoppas något vänlig själv kan kolla detta för att se om jag gjort något fel i kopplingen.

 
IR-delen


GSM-delen


Fuktsensordelen


Här är manualerna...
sidan 18...
http://www.dtx.se/3600_Bruksanvisning_IVT_GSM_Varmepumpestyring.doc

Sidan 6 och 8
http://www.dtx.se/Manual_IR_Adapter_Nordic_Inv_sv_1.0.pdf



Snälla..kolla om detta är felkopplat...jag ser inga fel alls...

mvh

Lägger till bilderna som länkar om de inte kommer upp direkt..
http://www.dtx.se/images/DSC00003_resize.jpg
http://www.dtx.se/images/DSC00004_resize.jpg
http://www.dtx.se/images/DSC00005_resize.jpg
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 22:26:12 av TonyT »

Utloggad TonyT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: IVT GSM modul, IR, HR för KHR-N - blir förbannad snart....
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2010, 07:03:41 »
 :'(
ingen som vet någe? eller som försökt att titta igenom och konstaterat något?

Utloggad TonyT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: IVT GSM modul, IR, HR för KHR-N - blir förbannad snart....
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2010, 11:55:04 »
Har nu testat ytterligare. Ser ut som att pumpen går över mellan fuktläge aktiv och icke aktiv. Grön diod på eller av på IR delen.

Så om fuktigheten är under värdet så körs 10 grader. Om det är fuktigt så körs +18 läget.

Dock så är det inte en övergång mellan normal läge i den bemärkelsen att den återgår till ..säg 21 grader....från att ha varit på underhållsvärme 10grader.

Känns som att fuktdelen tar över helt funktionaliteten som man är ute efter?

Dvs man skulle kunna säga att om fuktigheten är under gränsvärdet så befinner man sig alltid på underhållsvärme.

Måste säga att det är rena grekiskan i den manualen. Under all kritik. Skall nämna att två elektroingenjörer studerat detta och inte kommit fram till att jag kopplat fel...än mindre fattar de vad felet kan vara.

hmmm

Utloggad TonyT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: IVT GSM modul, IR, HR för KHR-N - blir förbannad snart....
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2010, 21:33:05 »
Tycker fortfarande att den beter sig konstigt. Finns inte någon knapp på fjärrkontrollen som får pumpen att ställa sig i mellanläge mellan läge snett neråt och rakt fram. Men när jag skickar ON via sms..så öppnas luckan ytterligare och krämar på för fullt ifrån snett neråt läge.

Det finns ju tre lägen. rakt ner..snett nedÃ¥t...och sÃ¥ rakt fram.  Men dÃ¥ jag skickar via sms..sÃ¥ öppnas den än mer än normala snett nerÃ¥t läge.  Känner att den blÃ¥ser lite värme dock.

När man trycker på en grad upp vid detta läge på fjärrkontrollen...så återgår den 2-3 centimeter tillbaka till normala snett neråt..och varvar ner fläkten och vad jag tycker blåser mer värme..men det är säkert för att det blåser mindre.

Jag trodde att den skulle skifta mellan underhållsvärme..och normalläge som det fungerar med fjärrkontrollen...men den har ju YTTERLIGARE ett läge som inte går att nå via fjärren.

Skall man trampa sönder skiten och lämna tillbaka eller finns det någon som kan förklara?

mvh

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: IVT GSM modul, IR, HR för KHR-N - blir förbannad snart....
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2010, 22:48:43 »
Allt ser ut att vara rätt kopplat enligt bruksanvisningen.
Vad händer om du ställer fuktgivarens ratt i ändlägena, (förbikopplad funktion).

Utloggad TonyT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: IVT GSM modul, IR, HR för KHR-N - blir förbannad snart....
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2010, 20:16:49 »
Ahh..trevligt att någon tog sig tid :-)

Om fuktgivaren är aktiverad..dvs grön diod lyser på ir modulen.

Så reagerar den genom att dra på värme och fläkthastighet om man drar HR reglaget i botten (lågt värde)...annars så går den till underhållsvärme om man drar den till högt värde.

Såg i bruksanvisningen att den skall aktivera värme och försöka dra till 18 grader om den triggar på att fuktnivån är för hög. När värdet är uppnått så återgår den till underhållsvärme.

Denna del verkar funka då jag testat fram och tillbaka. Givetvis så är den avstängd om inte lysdioden lyser. Vet att man kunde få den i motfas..dvs när man skickade sms om att sätta på...så kunde den då först aktivera fuktsensorn. Men den måste vara aktiv vid underhållsvärme och inte tvärtom. Så blir det om man varvar fjärren ihop med sms. Man måste veta vilka lägen som den skall ha för att liksom ligga i fas. Vid underhållsvärme oavsett om man satt på den med sms eller fjärr så måste den gröna lampan lysa på IR delen..gör den inte det så får man sätta på den manuellt på knappen jämte.

Dock återstår frågan till varför den hamnar i ett blåsläge som man inte kan uppnå via fjärren när man sätter på via sms. Snett nedåt...+5 cm rätt fram..fullt blås. Den ligger kvar där även om man skickar via sms att den skall återgå till underhållsvärme..dock försvinner värmen. (kan tänka mig att det är samma funktion som...(full fräs i en timma knappen på fjärren..). Problemet är att man inte kommer därifrån utan att använda fjärren...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!