Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Är du nöjd med din värmepump?

Jag har en 2025 sedan vintern -10 och  den överträffar mina förväntningar
2 (10.5%)
Jag har en 2025 sedan vintern -10 och  den motsvarar mina förväntningar
5 (26.3%)
Jag har en 2025 sedan vintern -10 men jag är missnöjd
0 (0%)
Jag har en 2025 sedan vintern -11 och  den överträffar mina förväntningar
0 (0%)
Jag har en 2025 sedan vintern -11 och  den motsvarar mina förväntningar
2 (10.5%)
Jag har en 2025 sedan vintern -11 men jag är missnöjd
0 (0%)
Jag har en Split sedan vintern -10 och  den överträffar mina förväntningar
2 (10.5%)
Jag har en Split sedan vintern -10 och  den motsvarar mina förväntningar
5 (26.3%)
Jag har en Split sedan vintern -10 men jag är missnöjd
1 (5.3%)
Jag har en Split sedan vintern -11 och  den överträffar mina förväntningar
2 (10.5%)
Jag har en Split sedan vintern -11 och  den motsvarar mina förväntningar
0 (0%)
Jag har en Split sedan vintern -11 men jag är missnöjd
0 (0%)

Antal personer som röstat: 19

Omröstningen har avslutats: 17 mars 2011, 00:26:02

Författare Ämne: Nöjd med din värmepump?  (läst 2544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
Nöjd med din värmepump?
« skrivet: 15 februari 2011, 00:26:02 »
Ny omröstning om hur tillfreställda ni är med er värmepump. Motivera gärna med text i det fall
pumpens prestanda avviker från er förväntan (posetivt eller negativt):
- Vilken pump har ni/storlek?
- Omdömme enligt omröstning
- Inköpt när?
- Egeninstallerad eller av auktoriserad firma?
- Typ av inneenhet?
- Ev. dockning och hur?
- Hur avviker pumpens prestanda från eran förväntningar?
- Installatörens råd, utlovelser, injustering, efterkontroll, mm.?

Om du vill vara anonym är du förståss välkommen att rösta utan kommentar!

Detta är en undersökning om hur man uppfattar sin pumps prestanda, rätt eller fel.
så kommentarer eller påhopp på andras omröstningskommentarer undanbedes!!!!

/Jonas
Ps. Ett försök att samla statestik i frånvaro av denna branchs (SVEP) transparens
vad avser marknadsandelar, sålda enheter, problemstatestik, ..) Ds.
« Senast ändrad: 15 februari 2011, 00:54:09 av jonasb »
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nöjd med din värmepump?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2011, 00:51:03 »
- Split -0912
- Ungefär enligt mina förväntningar!
- Installerad av aukt. firma.
- Ingen injustering av firma (annat än kurvlutning enl manual för Stockholm), inget igångsättningsprotokoll
   och inget kylprotololl.
-  Ingen dockning annat än till seriekopplad elpatron som endast används som reserv (avstängd).
-  Dimmensionerade själv pumpen utan leverentörens inrÃ¥dan.
-  Efter egenhändigt utförd research av pumpens funktion och egenhändigt utförd injustering
   levererar pumpen enligt mina förväntningar - varesig mer eller mindre!
- Support från Nibe och installatör är i sin helhet undermålig, ingen av parterna förstår pumpens
  funktion ens i närheten lika bra som jag efter mina amatörmässigt utförda empiriska försök!
  Jag ringer nu mer aldrig Nibe eller installatör vid frÃ¥gor eller problem dÃ¥ chansen att de efter
  60 minuter i telefonkö skulle kunna svara pÃ¥ min frÃ¥ga är försumbar.
  Jag är rädd att Nibes brist pÃ¥ grundläggande förstÃ¥else för Splittens funktion i framtiden
  kan komma att bli ett problem när saker och ting börjar att gÃ¥ sönder.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Björn H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Nybliven och intresserad Splitförare
SV: Nöjd med din värmepump?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2011, 08:37:13 »
Har en Split sen december -10. Är supernöjd så här långt. Klickade i att den överträffar mina förväntningar (jag hade inga, på Nibe *roflmao*)men det kunde ha varit annorlunda. Jag läste på en massa här på forumet innan jag bestämde mig för spliten, och kom redan i förväg fram till att det inte var nån idé att fråga Nibe (okunskap), eller anlita nån installatör (för dyrt och slarvigt). Så jag beställde spliten från Bynor, planerade lite i förväg med dränering och el- och rördragning, och så fick bekanta i branschen skruva ihop grejorna för knappt några pengar alls. Efter intrimning à la Jonas har den gått så in i helskotta bra, jag verkar få en halverad elräkning. Men det är klart, den dan nåt pajar så stämmer jag väl in i klagokören angående dålig service...

Björn

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Nöjd med din värmepump?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2011, 09:41:17 »
- Split (Hydrolution) installerad 1010
- Överträffar mina förväntningar
- Installerad av aukt. firma, dock inget ifyllt protokoll
- Ingen dockning
- Tycker pumpen levererar över förväntan. Har aldrig behövt stötta med eltillskott trots extremt kallt väder för att vara Bohuslän. Kallaste natten var -18 och den klarade värmebehovet utan tillskott. Max förbrukning inkl. hushållsel har varit 55 kwh på ett dygn. Annars ligger den på mellan 20-30 kwh per dygn. Inga larm, fel eller annat som krånglat efter fyra månaders drift under tuffa förhållanden. Enda besvikelsen är den enorma mängd kondensvatten som produceras när luftfuktigheten är hög. Detta håller jag dock på att lösa nu med lite rördragning. De senaste dagarna har den endast avfrostat ett par ggr per dygn trots minusgrader beroende på låg luftfuktighet.
- Inga rekommendationer från installatör. All justering har jag gjort själv och tror att den är i mycket god balans. Installatör sade att extra exp.kärl inte behövs, men det kommer jag att installera ändå då trycket pendlar för mycket iom. VV-produktion.

//Jonas
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

Utloggad Albin gav upp

  • Nibe Split ägare!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Asmundtorp
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nöjd med din värmepump?
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2011, 11:09:39 »
Hej.
Allt gick väldigt fort när jag blev med luft/vatten (tog väl en 6-8 dagar)Jag körde pellets o var nöjd med det tills pannan gav upp! (ALBIN) Jag tänkte mest på inköpspriset innan jag införskaffade min split.
Jag trodde installatören skulle fixa med inställningar o trima in alltihop :'( Har inte varit i kontakt med nibe, utan hittade detta forum omgående) Man kan nog inte vara missnöjd på materiallet om man som jag sitter med en split som funkar bra i dagsläget. Utan det är kunskap ang alla inställningar som saknas hos installatörsfirmorna. Jag har ingen kunskap när det gäller värmepumpar, men jag är väl nöjd med vad spliten pressterar. Inga protokol eller dyl!
MV/Albin
Tegelhus -59-60. 80+75m3+ trä garage -04 36m3, skåne, Nibe split L/V sedan 21 december 2010, Panasonic(9något) L/L sedan -04.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!