Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Albin gav upp
« skrivet: 15 februari 2011, 11:09:39 »

Hej.
Allt gick väldigt fort när jag blev med luft/vatten (tog väl en 6-8 dagar)Jag körde pellets o var nöjd med det tills pannan gav upp! (ALBIN) Jag tänkte mest på inköpspriset innan jag införskaffade min split.
Jag trodde installatören skulle fixa med inställningar o trima in alltihop :'( Har inte varit i kontakt med nibe, utan hittade detta forum omgående) Man kan nog inte vara missnöjd på materiallet om man som jag sitter med en split som funkar bra i dagsläget. Utan det är kunskap ang alla inställningar som saknas hos installatörsfirmorna. Jag har ingen kunskap när det gäller värmepumpar, men jag är väl nöjd med vad spliten pressterar. Inga protokol eller dyl!
MV/Albin
Skrivet av: covet
« skrivet: 15 februari 2011, 09:41:17 »

- Split (Hydrolution) installerad 1010
- Överträffar mina förväntningar
- Installerad av aukt. firma, dock inget ifyllt protokoll
- Ingen dockning
- Tycker pumpen levererar över förväntan. Har aldrig behövt stötta med eltillskott trots extremt kallt väder för att vara Bohuslän. Kallaste natten var -18 och den klarade värmebehovet utan tillskott. Max förbrukning inkl. hushållsel har varit 55 kwh på ett dygn. Annars ligger den på mellan 20-30 kwh per dygn. Inga larm, fel eller annat som krånglat efter fyra månaders drift under tuffa förhållanden. Enda besvikelsen är den enorma mängd kondensvatten som produceras när luftfuktigheten är hög. Detta håller jag dock på att lösa nu med lite rördragning. De senaste dagarna har den endast avfrostat ett par ggr per dygn trots minusgrader beroende på låg luftfuktighet.
- Inga rekommendationer från installatör. All justering har jag gjort själv och tror att den är i mycket god balans. Installatör sade att extra exp.kärl inte behövs, men det kommer jag att installera ändå då trycket pendlar för mycket iom. VV-produktion.

//Jonas
Skrivet av: Björn H
« skrivet: 15 februari 2011, 08:37:13 »

Har en Split sen december -10. Är supernöjd så här långt. Klickade i att den överträffar mina förväntningar (jag hade inga, på Nibe *roflmao*)men det kunde ha varit annorlunda. Jag läste på en massa här på forumet innan jag bestämde mig för spliten, och kom redan i förväg fram till att det inte var nån idé att fråga Nibe (okunskap), eller anlita nån installatör (för dyrt och slarvigt). Så jag beställde spliten från Bynor, planerade lite i förväg med dränering och el- och rördragning, och så fick bekanta i branschen skruva ihop grejorna för knappt några pengar alls. Efter intrimning à la Jonas har den gått så in i helskotta bra, jag verkar få en halverad elräkning. Men det är klart, den dan nåt pajar så stämmer jag väl in i klagokören angående dålig service...

Björn
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 15 februari 2011, 00:51:03 »

- Split -0912
- Ungefär enligt mina förväntningar!
- Installerad av aukt. firma.
- Ingen injustering av firma (annat än kurvlutning enl manual för Stockholm), inget igångsättningsprotokoll
   och inget kylprotololl.
-  Ingen dockning annat än till seriekopplad elpatron som endast används som reserv (avstängd).
-  Dimmensionerade själv pumpen utan leverentörens inrådan.
-  Efter egenhändigt utförd research av pumpens funktion och egenhändigt utförd injustering
   levererar pumpen enligt mina förväntningar - varesig mer eller mindre!
- Support från Nibe och installatör är i sin helhet undermålig, ingen av parterna förstår pumpens
  funktion ens i närheten lika bra som jag efter mina amatörmässigt utförda empiriska försök!
  Jag ringer nu mer aldrig Nibe eller installatör vid frågor eller problem då chansen att de efter
  60 minuter i telefonkö skulle kunna svara på min fråga är försumbar.
  Jag är rädd att Nibes brist på grundläggande förståelse för Splittens funktion i framtiden
  kan komma att bli ett problem när saker och ting börjar att gå sönder.

MVH/Jonas
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 15 februari 2011, 00:26:02 »

Ny omröstning om hur tillfreställda ni är med er värmepump. Motivera gärna med text i det fall
pumpens prestanda avviker från er förväntan (posetivt eller negativt):
- Vilken pump har ni/storlek?
- Omdömme enligt omröstning
- Inköpt när?
- Egeninstallerad eller av auktoriserad firma?
- Typ av inneenhet?
- Ev. dockning och hur?
- Hur avviker pumpens prestanda från eran förväntningar?
- Installatörens råd, utlovelser, injustering, efterkontroll, mm.?

Om du vill vara anonym är du förståss välkommen att rösta utan kommentar!

Detta är en undersökning om hur man uppfattar sin pumps prestanda, rätt eller fel.
så kommentarer eller påhopp på andras omröstningskommentarer undanbedes!!!!

/Jonas
Ps. Ett försök att samla statestik i frånvaro av denna branchs (SVEP) transparens
vad avser marknadsandelar, sålda enheter, problemstatestik, ..) Ds.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 637
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!