Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DAIKIN (EKHB 007A9W1) 9 kW backup heater aktiveras ej  (läst 191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mksebbe

  • Gäst
mksebbe
DAIKIN (EKHB 007A9W1) 9 kW backup heater aktiveras ej
« skrivet: 06 december 2023, 17:38:20 »
Har råkat ut för ett angeläget problem som uppstått under senaste dagarna.

Riktigt illa är att elpatron (Backup Heater) aldrig slår på i aktivt läge trots många minusgrader vilket påverkar inomhustemperaturen dramatiskt.
Det är knappt 15 grader i vardagsrummet trots eldning en gång varje kväll i samma rums kakelugn. I tre andra rum där jag stängt dörrarna och undviker vara i är det ca 8 grader. Utomhus är det just nu nästan minus 12 men har varit ca 7-8 minus tidigare dagar.

Värmepumpen visar inga felkoder, defrostfunktionen genomförs regelbundet men inte så effektiv som tidigare.

Jag har inte tidigare kontrollerat "Field Settings" som installatören gjorde hösten 2006, vilket jag nu har gjort och kunnat konstatera att den viktigaste av dem för just Backup Heater, att kunna ändra till ON / OFF, inte existerar eller rättare sagt ser ut att vara korrupt.

Har spelat in ett videoklipp som visar hur Field Code 4-00 visas. Ser ut sÃ¥ här:  4--- och gÃ¥r inte att ändra

https://photos.app.goo.gl/cSAFdsRE3Yu3bkFA7
https://photos.app.goo.gl/8QbU2pDA2Lv9z5XB9

Där ska Status anges som ON/OFF och borde ha visat 4-00  1 
ON = 1

Dessutom, nästföljande Field Code visar inget för 5-00 och 5-01 utan hoppar direkt till 5-02

Stillbilderna på samma plats visar även detta.

https://photos.app.goo.gl/6nwtTQDGJmKycKQc9

Det är vad jag kan konstatera endast problem med Field Code 4- evt. även 5- för jag förväntade att 5-00 och 5-01 skulle visas knapptryckningen efter 4---

Kunde också konstatera att inställningsvärde som dokumenterats vid installationen inte överensstämde till fullo på alla ställen, vilket kan jämföras med hjälp av denna skannade bild/tabell. Men just de går att ändra.

I övrigt verkar värmepumpen fungera.
Backup Heater i varmvattencistern blir aktiv då och då för att stödvärma.
Elementvärmen är väldigt sval och under natten nästan obefintlig.

Värmepump med utedel: ERYQ007, 8.1 kW
Hydrobox enbart värme: EKHB 007A9W1, 9 kW
300 liter varmvattenberedare
Daikin fläktkonvektor installerad i pannrum

Har kontakt med återförsäljare kring omgående servicearbete samt offertförfrågan för utbyte av värmesystemet.
Vore ändå tacksam för kommentarer samt om det finns ett sätt att göra RESET i kontrollerkortet på dessa inställningar.

Utloggad Peter57

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DAIKIN (EKHB 007A9W1) 9 kW backup heater aktiveras ej
« Svar #1 skrivet: 11 december 2023, 11:50:53 »
Hej Ebbe.

Jag har exakt samma fel på min värmepump.

Min utomhusdel är en EYRQ006AAV3, men inomhusdelen är likadan som din.

Jag upptäckte felet för några veckor sedan när det började bli kallt ute och avfrostningen inte fungerade som den skulle, och det blev även svalare inomhus.
Men tillskottsvärmen borde ha gått in och stöttat men det gjorde den inte.

När jag kontrollerade inställningarna upptäckte jag att grupp 4 bara indikerade 4--- och grupp 5 saknade 5-00 och 5-01.
Hittade termo-säkringen i botten på tillskottsvärmaren som hade löst ut, återställde den med det hjälpte inte. Tillskottsvärmaren går inte och det saknas rader i inställningarna.

Jag har varit i kontakt med min installatör, men de verkar ha mycket att göra, får ingen hjälp av dem just nu.

Hur har det gått för dig, har du fått någon hjälp med din värmepump?
Du får gärna höra av dig till mig, helst via mail.

Hälsningar
Peter Nordgren
ptrngn@gmail.com

Ebbe Rosén

  • Gäst
Ebbe Rosén
SV: DAIKIN (EKHB 007A9W1) 9 kW backup heater aktiveras ej
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2024, 21:40:27 »
Hej Peter,
Ber hemskt mycket om ursäkt för att jag inte noterat din kommentar förrän idag. Felet är avhjälpt sedan 14 december efter byte av kretskortet i inomhusdelen. Firman som hjälpt mig är https://ekvt.se/

De beställde ett nytt kretskort som tog ca 3 dagar att få levererat.
Dagarna därefter blev väldigt kalla och det var nära inpå julhelgen.
Avfrostningen av utomhusdelen fungerar som den ska.

Hälsningar
Ebbe Rosén

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!