Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken kyla kan jag förvänta mig?  (läst 6927 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kolback

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken kyla kan jag förvänta mig?
« skrivet: 22 april 2015, 08:45:46 »
Hej! Har nyligen installerat en luftvärmepump i ett rum på 25 kvm, öppet till nock och med stora fönsterpartiet (mest för kylans skull då det blir extremt varmt på sommaren). Börjar dock bli lite orolig för redan nu med en utetemperatur på drygt 10 grader (betydligt varmare i solen förstås) så händer det inte speciellt mycket trots att kyldriften är igång. Hade 27 grader i rummet efter 2 timmar.

Vilken kylning kan man förvänta sig av en luftvärmepump med en kyleffekt på 3 kwh? Håller jag handen framför utblåset så visst är det i lite småkallt men inte mer än så. Rummet är slutet och inte speciellt stort, pumpen ska klara mellan 30 - 120 kvm enligt leverantören. Klarar den inte att kyla rummet i april så vågar jag inte tänka på hur det blir i juli...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken kyla kan jag förvänta mig?
« Svar #1 skrivet: 22 april 2015, 09:13:27 »
Solen ger ca 1000W/m2 fönsteryta, så allt hänger ju egentligen ihop med hur stora fönster du har.
Har du 10 m2 fönster blir det tufft.

Jag har en liknande situation som dig, mycket fönster i söderläge, men jag upplever inte att det blir så oerhört stor skillnad iine beroende på lufttemp ute, det är mest solen som påverkar, och sååå mycket starkare lyser inte solen på sommarn jämför med nu.

Har du din AC ställd på lägsta temp och högsta fläkthastighet när du testar kylkapaciteten?
Ibland kan givarnas placering och interncirkulation närmast pumpen göra att kompressorn inte varvar upp ordentligt om man inte ställer ned börvärdet ordentligt.
För att se full effekt av kylan måste AC:n få gå kontinuerligt i någon timme i alla fall, du lär inte märka mycket om rummet är 30 grader varmt när du startar AC:n...
Det tar tid att kyla bort redan inlagrad värme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kolback

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken kyla kan jag förvänta mig?
« Svar #2 skrivet: 22 april 2015, 11:31:05 »
Tack för svar. Det är ungefär 13m2 fönsteryta i söderläge sÃ¥ pratar vi hela 1000 watt/m2 fönsteryta sÃ¥ det riskerar att bli ganska svettigt ändÃ¥ trots luftvärmepumpen om jag förstÃ¥tt dig rätt... det blir till att dra för gardinerna. Vilket ju var lite det man ville slippa...  :-\

Jag har dock (och så stod det i manualen) ställt in önskad temperatur (23 grader), jag ska prova att sätta temperaturen lägre och se om det blir mer kyla. Men den upplevda kylan om man sätter handen framför utblåset, ska det kännas rejält kallt eller är det normalt att det bara är lite småkyligt?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2433
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken kyla kan jag förvänta mig?
« Svar #3 skrivet: 22 april 2015, 12:01:08 »
Vad är det för pump?

Om nÃ¥gon vill ha en värmepump för billig värme är det lätt att räkna men om de dessutom vill kunna köra kyla  sÃ¥ mÃ¥ste man automatiskt gÃ¥ upp minst en storlek.

Och som Rickard skriver... det går inte att starta kylan när man tycker det är för varmt för den effekten finns inte,
utan vill man använda kyldriften skall den vara i gång på önskat börvärde låååångt innan dvs redan när rumstemperaturen är under börvärdet.
då har man en chans att hålla temperaturen och dessutom på det mest driftekonomiska sättet

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken kyla kan jag förvänta mig?
« Svar #4 skrivet: 22 april 2015, 13:21:04 »
Utblåsningsluften på en värmepump blir ca 30 grader varmare än intagsluften, de flesta värmepumpar ger 5-6 kW.
Din AC borde alltså om luftflödet är jämförbart med en luftvärmepumps flöde kunna kyla luften med runt 20 grader i vart fall, alltså skillnaden mellan vad den suger in och blåser ut.
Har du 30 grader i rummet borde den kunna blåsa ut ca 10 grader varm luft på full effekt och med max fläkthastighet.

MEN att svara på denna fråga är som att svara på frågan "Hur långt är ett snöre" eftersom vi inte vet vilken typ av AC du har.
« Senast ändrad: 22 april 2015, 13:22:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kolback

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken kyla kan jag förvänta mig?
« Svar #5 skrivet: 23 april 2015, 06:36:54 »
Jag har en Sharp Z35, en ganska ovanlig modell har jag förstått så det var lite av en chansning. Tänkte köpa Panasonics minsta men den var slut och jag fick Sharpen för samma pris. Den skulle vara bättre, enligt Polarpumpen, men jag vet inte...

http://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/sharp/sharp-z35

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Vilken kyla kan jag förvänta mig?
« Svar #6 skrivet: 24 april 2015, 08:15:53 »
Att ställa den på 23 grader om man vill ha det svalt är ingen bra idé. Ställ den på lägsta temp, kanske 17 grader och låt den jobba!
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Vilken kyla kan jag förvänta mig?
« Svar #7 skrivet: 24 april 2015, 19:11:01 »
Kolla vad den ligger pÃ¥ för utblÃ¥stemperatur  - mellan 7-15 grader är ganska normalt vid 27 graders inluft  med dagens maskiner och de är designade att det inte skall bli frost i evaporatorn  samt onödigt kallt minskar ocksÃ¥ effektiviteten pÃ¥ maskin samt kan bli obehaglig kalldrag även i ett varmt rum - äldre maskiner typ windowshaker med R12 pÃ¥ 70-80-talet kunde gÃ¥r riktigt kallt och det börja frosta i dessa om det var för mycket skit i filtren som hindrade luftströmmen -  inge bra det heller dÃ¥ det ofta var klent med automatik för avfrostning och det blev gärna isblock...

När det gäller kyleffekt så kan man i princip aldrig få för mycket kyla - det går inte att tänka att 1 kW kyla kyler lika mycket som 1 kW elelement värmer på vinter - man behöver typ 3 ggr så mycket kyla som motsvarande värme på vinter för samma upplevda förbättring.

Att minska totala solinstrålning är en nyckelfaktor - persienner - jnaaa, fönsten blir varma när den absorberar solinstrålningen delvis och blir varma och strålar in värme den vägen, markis som skuggar utanför fönstren är mycket bättre lösning då värmebildningen håller sig utanför fönstren helt och effektbelastningen på fönstren hålls lågt i skuggan.

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!