Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Järnvitriol, hur gör man?  (läst 4762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
Järnvitriol, hur gör man?
« skrivet: 30 maj 2012, 16:08:24 »
Hej hej,

Håller på att renovera och byta panel till liggande timmermannspanel. Har sett att man kan behandla den med järnvitriol och få fram en brun fin nyans, men ingen verkar veta hur man ska göra blandningen, kanske någon av er vet??
Har provat en massa, med och utan inslag ev kopparvitriol (som ska ge brunare kulör, men blir bara grönt när jag provar). Jag provar och provar men det blir som inte brunt på min panel, den blir mest bara grågrön. Men andra plankor jag provar på kan bli bruna. Fattar inget!? Kan det vara olika resultat på olika träslag? Ska man vänta nån vecka och så blir den grågröna färgen brunare?

Hjälp tack  help help

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Järnvitriol, hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2012, 16:36:13 »
Hej hej,

Håller på att renovera och byta panel till liggande timmermannspanel. Har sett att man kan behandla den med järnvitriol och få fram en brun fin nyans, men ingen verkar veta hur man ska göra blandningen, kanske någon av er vet??
Har provat en massa, med och utan inslag ev kopparvitriol (som ska ge brunare kulör, men blir bara grönt när jag provar). Jag provar och provar men det blir som inte brunt på min panel, den blir mest bara grågrön. Men andra plankor jag provar på kan bli bruna. Fattar inget!? Kan det vara olika resultat på olika träslag? Ska man vänta nån vecka och så blir den grågröna färgen brunare?

Hjälp tack  help help
Fråga färghandlaren, en bra sån bör veta vad som ska blandas in i järnvitriolen för att få brunt. Kopparvitriol blir alltid ärggrön. Jag har använt järnvitriol + herdins silverbets och det ger ganska snabbt en mörkgrå färg.
/

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Järnvitriol, hur gör man?
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2012, 18:11:50 »
Japp, prova silverbets.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Järnvitriol, hur gör man?
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2012, 20:39:59 »
Tackar för svaren, mysteriet tätnar känner jag  ::)
Jo, när jag läste pÃ¥ herdins silverbetspÃ¥sen sÃ¥ stÃ¥r det att man kan blanda i kopparvitriolen för att fÃ¥ en brunare färg, men jag känner mig relativt säker pÃ¥ att det bör ge grönare nyans, hmmm. Jag ringde Herdins och de visste tyvärr inte mer än mig kring detta och den som skrivit receptet pÃ¥ pÃ¥sen är inte kvar pÃ¥ företaget. Ringde även tillverkaren av järnvitriolen, men de visste inget om blandningar för att fÃ¥ det brunare. Färghandlarna nästan vägrar svara pÃ¥ frÃ¥gor om järnvitriol eftersom de vill sälja pÃ¥ mig färg för 20000 i stället  :P

Hur är det med silverbetsen egentligen, jag tycker att man skriver överallt att den endast är tillsatt i blandningarna för att ge en grundfärg  pÃ¥ en gÃ¥ng sÃ¥ man ser vart man mÃ¥lar? Eller är det inte sÃ¥ egentligen?
Ojojoj, känns som många olika svar kring detta och det känns klurigt att välja. Måste finnas någon som "doktorerat" på även detta =)

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Järnvitriol, hur gör man?
« Svar #4 skrivet: 30 maj 2012, 21:58:19 »
"Målade" lite järnvirtol förra veckan. Ska kolla vilken blandning det var, då det var nån annan som blandade det innan. Funkar bra med roller.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Järnvitriol, hur gör man?
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2012, 22:06:27 »
väntar tålmodigt =)
Har det blivit brunt eller grått ännu? Hur såg färgen ut 2 dagar efter man målat på det?

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Järnvitriol, hur gör man?
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2012, 17:51:39 »
recept:

10 liter vatten
1/2 kg järnvirtol
1/2 påse silverbets
lite diskmedel



Färg, ja, lite blandat, väldigt svårt att bedömma men tar nog ett tag innan det blir brunt. Mer grått/ grönt aktigt
« Senast ändrad: 01 juni 2012, 19:54:28 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Järnvitriol, hur gör man?
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2012, 19:55:07 »
Kollade lite i dag med, ja grått ser det ut tycker jag
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 405
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!