Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olja till vacuumpump  (läst 12146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad L.Herman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Olja till vacuumpump
« skrivet: 05 augusti 2011, 19:31:17 »
Hej,

Jag ska byta olja i min vacuumpump men är osäker på vad jag skall använda för någon typ av ny olja. Det är en billigare enstegspump från Kina (som iof fungerat bra) men jag har inga uppgifter på vilken olja som kan användas.

Finns det någon olja som är bra/lätt att få tag på som passar dessa vacuumpumpar?

Tack!
/Lars-Erik

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Olja till vacuumpump
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2011, 20:06:26 »
Har för mig att det skall vara vanlig kompressorolja, ex ifr Biltema.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad L.Herman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Olja till vacuumpump
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2011, 21:48:01 »
Ok. Jag provar med den. Ã…terkommer med resultat.
Skulle tro att viskositeten är en avgörande faktor i fallet med vacuumpumpar...

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Olja till vacuumpump
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2011, 21:55:15 »
100%.Biltemas är ok.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Olja till vacuumpump
« Svar #4 skrivet: 05 augusti 2011, 23:27:01 »
biltemas kompressoroljan innan de bytte leverantör (har inte kollat den senaste tidens olja) var tom bättre än oljan som följde med när det gäller att pumpa till låg vakumnivå.

biltemas kompressorolja är ocksÃ¥ billig vilket gör att man kan byta oljan inför viktigare slutsugning (mÃ¥ste dock gÃ¥ nÃ¥gon till nÃ¥gra timmar för avgasning av oljan i sig innan man börja suga ned till maximal nivÃ¥ - gäller iofs alla vakumpumpar...) - just att kunna byta olja utan att bli ruinerad sÃ¥ fort man misstänker att den blivit kontaminerad av fukt (mjölkaktig i oljefönstret)  eller andra föroreningar (tex isopropanol om man sugit torrt nÃ¥got som tvättats med dito) är absolut den viktigaste faktorn om man vill nÃ¥ ner dill sÃ¥ bra vakum som möjligt.

det spelar ingen roll om man man dyr vakumpumpsolja med låg ångtryck eller billigare biltemaolja om oljan är förorenad med fukt och/eller gasande lösningemedel då i detta läge är föroreningarna som sätter gränsen hur djup vakum man når.


-

man kan iofs. rädda en oljesats som blivit lätt mjölkig av vattenÃ¥nga (man körde inte pumpen tillräckligt varm innan man började suga den fuktiga enheten) eller luktar lösningmedel (tex isopropanol) pÃ¥ utblÃ¥set för mer okritisk pumpning senare genom att lÃ¥ta pumpen gÃ¥ med en _liten_ luftläcka under ett antal timmar - se dock till att ha en väldigt bra oljefälla eller att utloppsluften leds ut med slang ut utanför lokalen - den oljedimma som bildas är verkligen inte lätt att fÃ¥nga med filter dÃ¥ den bestÃ¥r av kondenserade oljeÃ¥ngan i mycket smÃ¥ droppar som verkligen kommer frÃ¥n förÃ¥ngad olja som kommer av den ca 100 -1000 ggr komprimerad luft (1 - 10 mBar -> 1013 mBar absoluttryck) som blir sÃ¥ het av kompressionen att oljefilmen runt  bubblan av luft i pumpen förgasar en smula in mot den upphettade luften i bubblan...  
 
« Senast ändrad: 05 augusti 2011, 23:28:46 av xxargs »

Utloggad L.Herman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Olja till vacuumpump
« Svar #5 skrivet: 05 augusti 2011, 23:53:17 »
Intressant! Nu har jag handlat lite olja på biltema. Det verkar dock som om biltemas kompressorolja är tjockare än den som följde med pumpen från början (jag hade en liten skvätt kvar i en plastflaska utan text som följde med pumpen) Men det kanske inte är något problem?

Jag har kikat på servoolja också (Grön). Den har ungefär samma viskositet som den ursprungliga vad jag kan bedöma.

Nu hittade jag även denna gamla tråd där det pratas om bland annat DeLavals oljor : http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4786.0;all

Antar att det bara är att prova och se vilken som ger bäst resultat... men fler åsikter/erfarenheter emottages givetvis tacksamt :)



Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Olja till vacuumpump
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2011, 01:38:04 »
Praktiska prov med en vakummätare och se hur lågt den suger för resp olja säger jag.

tänk på att pumpen måste gå ett tag med den nya oljan så att den blir ordentligt varm, avluftar oljan samt bör köras med liten luftläckage i minst 1 timme - innan man tar vakumtestet
 

Att biltemaoljan är lite tjockare tror jag bara är fördel rent ångtrycksmässigt samt tätningsmässigt inne i pumpen. Startar vakumpumpen när den är kall och och pumpen är inte mycket över 100 grader på pumpdelen efter timmars körning så skulle jag inte oroa mig.

spara gärna en liten skvätt av oljan som fylldes på för senare jämförelse - suger man luft inom 1-10 mBar under långa tider så sliter det sakta på oljan och den blir mörkare allt efter drifttiden samt att utfälld olja i oljefällan på utgången brukar vara betydligt mörkare än oljan som hälldes i en gång. Är oljan mörkbrun i tittfönstret efter många 100-tals dygns drift (vilket knappast händer en julapump - men ändå) så är det dags att byta oljan oavsett.


Många professionella 2-stegs vakumpumpar blir väldigt varma under drift - önskat i ett avseende då ev. sugen fukt/ånga inte kondenserar ut i oljan i pumpen när denna är het.

skall oljans ångtryck ha någon större betydelse så måste man ha betydligt seriösare pumpar är julas/kines-enstegspumpen.

---

servoolja skulle jag nog akta mig för - hydraloljor (dit räknar jag servooljor)  brukar sällan vara snälla mot material och plast och det är inte garanterat att det ens är mineralolja i dessa utan kan vara glykolbaserade precis som PAG eller bromsolja och kanske inte smörjer alls bra.

det är en vinge i glasfiber inne i julapumpen och om den inte har oljefilm mellan väggen och vingen så kommer pumpen snabbt slitas ned.


« Senast ändrad: 06 augusti 2011, 01:42:57 av xxargs »

Utloggad L.Herman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Olja till vacuumpump
« Svar #7 skrivet: 06 augusti 2011, 07:38:17 »
Ja, hydrauloljor är inte att leka med. Det får bli biltemaoljan. Tack för all input.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!