Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytta radiator, 17 mm rör  (läst 15581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Flytta radiator, 17 mm rör
« skrivet: 23 augusti 2009, 17:09:48 »
Vi håller på att bygga om i hallen, och tänkte då koppla bort en liten radiator och istället sätta upp en större på en ny vägg.
"Stammen" för den vattenburna värmen går i golvet, och sedan kommer det upp rör för radiatorn ur golvet. Röret som kommer upp är ett 17 mm järnrör som verkar vara gängat och tätat med lin mot radiatorn.

Min tanke är att ansluta ett nytt rör (15 mm koppar) till järnröret, och gå ner i golvet för att komma upp vid den nya väggen.

Det jag funderar över är:
1. Hur ansluter jag 17 mm järn till 15 mm koppar? Jag har tittat på Rinkaby efter klämringsförminskning 17 mm, men 18 verkar vara det närmsta.
2. Är det okej att "förlänga" en uppstickare från huvudstammen, eller borde jag ansluta direkt till den? Vi har 2-rörsystem
3. Tror ni att dimensionsförändringen 17 till 15 mm kan bli problem för systemet i övrigt (tryck o.dyl)?

Tack på förhand!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2009, 17:48:44 »
Det är gissningsvis oerhört enkelt.

Du skall väl bryta upp golvet och komma upp direkt under den nya radiatorn, eller hur?

Du kan koppla på där det är enklast. Inga tryckproblem eller annat sker.































Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2009, 18:22:56 »
Ok! Jag vet att det är tillåtet med dolda kopplingar i värmesystem, men det känns ändå lite osäkert eller..?
Skulle helst vilja göra en synlig koppling...

Har ni någon aning om hur jag ska konvertera mitt 17 mm järnrör?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2009, 18:26:57 »
Är det utvändig gänga bör det passa med 10x15R art nr 3576 rinkaby rör katalogen finns på nätet.Du måste använda lin och pasta på gängan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2009, 18:29:41 »
Jag tror inte jag kan använda de befintliga gängorna/kopplingarna, för rören upp från golvet har lite udda bockningar så jag tror det skulle se konstigt ut... jag hade tänkt att kapa dem 10 cm ovan golvet och sätta på nya kopplingar där.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2009, 18:33:20 »
Gänga om rören och montera sedan  koppl r15-cu15.

Om du hellre vill ha en klämkoppling till järnrör så det finns det hos ex Ahlsell.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2009, 18:45:52 »
Jag har aldrig gängat förut, och vad jag förstår så behöver man lite svängrum för det..?

Klämring låter bra, men Ahlsell är väl bara för företagare... ?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2009, 18:53:51 »
Jag skall försöka ta reda på RSK nr, så kan du snacka med nå´n av dina företagsbekanta som hämtar ut prylarna.

Om man iaf bygger om hallen och tar upp golvet, så är det problemfritt att ha en dold koppling om den är gängad, tätad och provtryckt. Ett radiatorsystem har ett förhållandevis lågt tryck som du vet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2009, 19:13:01 »
Tack för din hjälp! Nu har jag tittat pÃ¥ 4 olika online-vvs, men inte hittat nÃ¥got hos nÃ¥n av dem  :'(

Tyvärr har jag inga vvs-vänner som kan köpa på Ahlsell... Känns som jag kört fast här!!
Jag kan skicka en bild om det kan vara till någon hjälp?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #9 skrivet: 23 augusti 2009, 19:16:20 »
Lugna dej nå´n dag. Det är söndag idag.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2009, 19:20:43 »
art nr 4396 rinkabyrör kostar 67 kr. försökte köpa liknande på comfort för några år sen skulle kosta ca 500 kr men den fanns inte hemma så det blev svetsen istället.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #11 skrivet: 23 augusti 2009, 19:25:03 »
Smurfen, tack för länken men jag förstår inte... passar den där 17 mm rör?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #12 skrivet: 23 augusti 2009, 19:34:16 »
ladda ner katalogen från rinkaby kolla på sidan 7 så har du en övergångtabell från rörgäng till mm.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #13 skrivet: 30 augusti 2009, 17:24:12 »
Nu har jag kollat katalogen, och förstÃ¥r fortfarande inte riktigt...  :-\

Om man tittar på art 4396 på rinkaby så har den ju en gängad sida och en klämringsida. Tanken är väl att klämringsidan ska sitta på stålröret?
Storlek 10 har utvändigt gängmått på 17 mm enligt tabellen. Men jag behöver ju veta vad kopplingen har för invändigt mått på klämringssidan?

Har jag missuppfattat allt fel nu? :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Flytta radiator, 17 mm rör
« Svar #14 skrivet: 30 augusti 2009, 19:24:58 »
Jag antar att den har samma storlek i båda ändarna och att storlek 10 är gjort för att få en gänga på ett 17 mm svartrör
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!