Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken typ av Ã¥tgärd kräver denna krypgrund??? (Bilder)  (läst 24152 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
Hej alla duktiga människor,

1/2-06 flyttade vi in i detta Hultsfredshus byggt -89. Huset finns utanför Söderköping, Östergötland. Vid överlåtelse besiktningen påpekades att det fanns början till microbell påväxt och rekomendationen blev givetvis att sätta in en avfuktare. Det vi gjorde direkt var att lägga ut ny plast på marken samt med hjälp av lågtrycksspruta lägga på "mögelfri" (Jape produkter) på "taket" i grunden.

Det finns/fanns ingen dålig lukt vare sig i huset eller i grunden. Har inte mätt hur fuktigt det är men grunden ligger helt klart i riskzonen enligt min amatörmässiga bedömning...

Nu 20 månader senare var jag nere och fotade dessa bilder.

Det är givetvis fuktigt under plasten vilket är helt ok men även vattenpölar ovanpå plasten vilket inte är så jätte bra.

Grunden består av 2 kammare som ni även ser på bilderna.

Jag vill nu ta tag i detta problemet men är villrådig då det verkar finnas en mängd olika lösningar samt olika produkter...

Kan Ni ge mig råd om följande: Typ av åtgärd samt vilken produkt är bäst för mig!

Tack på förhand!

Daniel

1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det verkar ju som dräneringen inte är tillfredställande.
Hela nedre delen av muren verkar ju vara blöt.
Sas det ingenting om det på besiktningen
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
Nepp, inget på besiktningen... :(

Tror du att detta är ett större problem än luftfuktigheten? Vore ju givitvis bäst att göra en mätning av luftfuktigheten sÃ¥ fÃ¥r man svart pÃ¥ vitt... 

//Danne
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av åtgärd kräver denna krypgrund??? (Bilder)
« Svar #3 skrivet: 03 september 2007, 14:26:30 »
Hur ser det ut på utsidan? Hur ser tomten ut? Vart leds dagvattnet? Hur hög är grundmuren på utsidan?
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Vilken typ av åtgärd kräver denna krypgrund??? (Bilder)
« Svar #4 skrivet: 03 september 2007, 14:27:31 »
Det verkar vara vattnet som kondenserar på plastens yta som rinner mot grundmuren.
Se till att få fall på plasten mot ett område gör där ett litet hål som tillåter vattnet att rinner ner i backen.
Man kan ofta låna en avfuktare hos bad & vvs firmor på prov testa och låna en med hygrostat och testa.
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gräv en grop på utsidan och täck över hålet med någonting så att inte regn kommer ned i gropen så ser du om vattennivån stiger upp mot grundmuren.
OBS!  Du mÃ¥ste gräva ned till sulan.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
Hur ser det ut på utsidan? Hur ser tomten ut? Vart leds dagvattnet? Hur hög är grundmuren på utsidan?

Se bifogad bild gällande hur tomten ser ut + bild på grund mur på utsidan...

//Danne
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
Gräv en grop på utsidan och täck över hålet med någonting så att inte regn kommer ned i gropen så ser du om vattennivån stiger upp mot grundmuren.
OBS!  Du mÃ¥ste gräva ned till sulan.

ok, ska hem och gräva...återkommer med resultat ikväll..

//Danne
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av åtgärd kräver denna krypgrund??? (Bilder)
« Svar #8 skrivet: 03 september 2007, 14:49:43 »
På bilden ser det ut som om vattnet från stupröret åker rakt ut på marken vid stugknuten, stämmer det?
Är det krossgrus ända ner till dräneringen vid grundmuren?
Är dräneringen i skick? Finns det kontrollbrunn för dräneringen?
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
På bilden ser det ut som om vattnet från stupröret åker rakt ut på marken vid stugknuten, stämmer det?
Är det krossgrus ända ner till dräneringen vid grundmuren?
Är dräneringen i skick? Finns det kontrollbrunn för dräneringen?

Vattnet åker ut från stupröret direkt ner på marken vid verandan. Dock en bit från själva grunden... De stuprör som går ner vid Grundmuren är nergrävda och i sanningens namn vet jag inte var de tar vägen... ska se om jag hittar någon bild på detta...
 :-\

Vad jag vet finns ingen kontrollbrunn för dräneringen... Ska undersöka krossgruset när jag kommer hem....
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
SV: Vilken typ av åtgärd kräver denna krypgrund??? (Bilder)
« Svar #10 skrivet: 03 september 2007, 14:59:17 »
Några bilder på "ingången" till grunden...

//D
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
SV: Vilken typ av åtgärd kräver denna krypgrund??? (Bilder)
« Svar #11 skrivet: 06 september 2007, 06:00:10 »
Har nu kolla på dräneringen och den verkar ok...skall dock ta ut nån som kolla på det ordentligt...

Men åter till frågan.... om dräneringen är ok, vilken åtgärd samt vilken avfuktar skall jag välja?

//Danne
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken typ av åtgärd kräver denna krypgrund??? (Bilder)
« Svar #12 skrivet: 06 september 2007, 07:48:49 »
Som vanligt rekomenderar jag en avfuktare av sorbtionstyp, t.ex. munters (som jag säljer i webshopen) eller Acetech som kanske går att få lite billigare.
Med en sorbrionsavfuktare tätas hela grunden och jag rekomenderar att man kör fläktarna/fläkten hela tiden för att skapa ett litet undertryck, detta så att dålig luft från krypgrunden inte kan söka sig upp i huset.

När jag tittar på bilderna tycker jag det ser ut som att det lutar MOT huset på alla tre sidorna som visas på bilderna, marken skall alltid luta från huset oavsett om det är krypgrund eller platta på mark.

Om du skulle göra det där ordentligt borde du gräva en dränering runt hela huset, mint 1 meter djup och dra iväg dränvattnet till en dagvattenbrunn eller till en pumpgrop varifrån du kan pumpa iväg det.
Den typen av lösning blir dock väldigt dyr. (men bra)
Avfuktning krävs som regel alltid även om du har en bra dränering runt huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av åtgärd kräver denna krypgrund??? (Bilder)
« Svar #13 skrivet: 06 september 2007, 08:16:51 »
Som vanligt rekomenderar jag en avfuktare av sorbtionstyp, t.ex. munters (som jag säljer i webshopen) eller Acetech som kanske går att få lite billigare.
Med en sorbrionsavfuktare tätas hela grunden och jag rekomenderar att man kör fläktarna/fläkten hela tiden för att skapa ett litet undertryck, detta så att dålig luft från krypgrunden inte kan söka sig upp i huset.

När jag tittar på bilderna tycker jag det ser ut som att det lutar MOT huset på alla tre sidorna som visas på bilderna, marken skall alltid luta från huset oavsett om det är krypgrund eller platta på mark.

Om du skulle göra det där ordentligt borde du gräva en dränering runt hela huset, mint 1 meter djup och dra iväg dränvattnet till en dagvattenbrunn eller till en pumpgrop varifrån du kan pumpa iväg det.
Den typen av lösning blir dock väldigt dyr. (men bra)
Avfuktning krävs som regel alltid även om du har en bra dränering runt huset.
Eftersom han har två rum i grunden skulle jag nog gå på en acetec som har dubbla torrluftskanaler och omsätter mer luft.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken typ av åtgärd kräver denna krypgrund??? (Bilder)
« Svar #14 skrivet: 06 september 2007, 08:39:22 »
Ett t-rör på röret från Munters är ju inga problem, kan t.o.m spara några meter rör/slang, men jag tar inte ställning till vilket val han gör.
En Acetech funkar säkert lika bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!