Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög returtemp 04 - Nibe 2010  (läst 2659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad UL21TH

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hög returtemp 04 - Nibe 2010
« skrivet: 03 december 2010, 19:05:28 »
Hej alla. Jag är ntotalt oduglig när det gäller LV och teknik i allmänhet. Nu ikväll stod meddelande hög returtemp 04 i displayen på vår vm2040, kopplad till fighter 2010. Anläggningen är sedan 2004 och har förutom problem i början fungerat prickfritt och detta meddelande har aldrig visats förr. Jag har slagit av och på strömmen till utedelen nu.
Vad innebär detta felmeddelande?
Löser det sig självt?
Är det läge att jaga en VVS-firma?
Som ni förstår av frågorna är det handfasta råd jag behöver, tacksam om någon kan ta sig tid och förklara.
//ULF

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög returtemp 04 - Nibe 2010
« Svar #1 skrivet: 03 december 2010, 20:15:27 »
Hög retur innebär att temperaturen ut till kompressorn är så pass hög att kompressorn stoppas.
Det står i kanal 30 på VP:n vilken temp detta är.
Det du kan göra är att kolla upp temperaturerna på in och ut till VP:n samt framledning och retur till radiatorerna så kan vi kanske ge ett gott råd.
(2.0, 2.7, 5.12, 5.14, 5.15 i VVM240)
Läs av medans VP:n värmer radiatorerna.

Du behöver inte starta om VP:n om du får hög returlarm.
« Senast ändrad: 03 december 2010, 20:19:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad UL21TH

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Hög returtemp 04 - Nibe 2010
« Svar #2 skrivet: 05 december 2010, 11:48:49 »
Jag fick tag i en tekniker som i sig inte kunde förklara felet, men som instruerade hur man kvitterar larmet, vilket jag sedan gjort. Först blev vi glada för allt verkade ok i display, pumpen gick i läge B. Konstigt nog behövdes ändå tillsatsel trots ca -1. Jag kollade utedelen och konstarerar att själva pumpen går men rotorn snurrar inte, så något allvarligt fel nhar nog inträffat. Det blir att få hit VVS-firman i veckan.
//ULF

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!