Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsfläkt. Södermans EC?  (läst 762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frånluftsfläkt. Södermans EC?
« skrivet: 18 januari 2023, 14:32:52 »
Ska sätta en ny fläkt för frånluften och lutar mot Södermans EC fläktar: https://ventilation.se/kanalflakt-ec125.htm

Nån som har testat dessa? Kommer köra den på ca 50% varvtal, borde bli ganska tyst?

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Frånluftsfläkt. Södermans EC?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2023, 14:10:52 »
Jag har en sådan som jag kör på ca 4V. Den är installerad i frånluftskanalen på nockvinden och när jag sitter bredvid den hör jag inget av fläkten jämfört med vinden utanför huset som hörs in genom öppningarna under takskägget och ventilationsöppningarna i nock, tex.
Kanalerna är isolerade med ca 50mm i kalla utrymmen.

Nere i badrummet på ovanvångingen är det lite sus från frånluftsdonet när det är helt tyst runtomkring . lite sus från donet också tror jag.
 

I stora badrummet på bottenvåningen som vi drar mest från (ca 40l/s) hör man om det är tyst ett svagt fläkt/kanalljud. Jag har inga ljuddämpare. Minsta ljud i huset så hör man det inte längre. Det är ganska högfrekvent sus så det går nog bra att dämpa med ljuddämpare men vi hör bara det intil eller rakt under donen (i detta badrummet sitter det i taket i ena hörnan så man måste gå in under det för att höra något, vid tvättstället i andra ändan hörs inget)

Eftersom imkanalen mynnar ut i samma skorsten som frånluftskanalen hör jag däremot när vi startar köksfläkten betydligt mer :)
Det är också mer lågfrekvent. Det är väl främsta anledningen till att dunka på en ljuddämpare före fläkten :)
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frånluftsfläkt. Södermans EC?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2023, 22:15:42 »
Tack för utförlig recension! Kommer också köra vår på ungefär hälften.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Frånluftsfläkt. Södermans EC?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2023, 23:05:02 »
Har en sån i 200 mm som portabel gassvetssug. Tycker motorn inte är den tystaste EC-motorn jag hört. Inget inverterskrik direkt, men lite surrande knorrande som är mer än Östbergs EC 160 som jag som hyllvärmare.

Men borde duga med ljuddämpare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frånluftsfläkt. Södermans EC?
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2023, 08:23:57 »
Har en sån i 200 mm som portabel gassvetssug. Tycker motorn inte är den tystaste EC-motorn jag hört. Inget inverterskrik direkt, men lite surrande knorrande som är mer än Östbergs EC 160 som jag som hyllvärmare.

Men borde duga med ljuddämpare.

Det var tråkigt att höra! Är inte insatt i ventilation direkt men jag tycker det känns dyrt med 1700kr för en fläkt. Systemair har ju också en för 2740kr: https://soliduct.se/kanalflakt-systemair-k-125-ec-sileo.htm

Har lite ont om plats att montera en ljuddämpare tror jag.
https://soliduct.se/fl-125-1200-plast.htm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!