Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem lufta golvvärme  (läst 279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Problem lufta golvvärme
« skrivet: 11 februari 2024, 11:50:41 »
Hej.

Har en Nibe Fighter 1215 jordvärme.

Har problem med framledn temp, returtemp etc. Pumpen producerar varmvatten men får ingen värme i huset. Har 3st våningsplan och golvvärme på alla plan.

Har precis bytt läckande påfyllningsventil och trasigt expansionskärl.

Tänkte nu lufta slingorna, 4-5st per våningsplan.

Vad gör jag för fel...se bild... kopplat Gardenaslang in på nedre fördelare (retur golvvärmeflöde) och Gardenaslang ut på övre fördelare (in golvvärmeflöde).

Det händer ingenting... får inget flöde? Kan injusteringsventilen på varje slinga på övre fördelare vara igensatta? Kan ju säga att jag haft problem med flöde/ cirkulation innan.

Tacksam för lite vägledning/ input 🙏🤔🙈

Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem lufta golvvärme
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2024, 11:53:44 »
Vill helst inte skruva på injusteringsventilerna om jag inte behöver (har ingen info hur långa de olika slingorna är...borde iofs kunna uppskatta längderna).

Kanske att man måste öppna de fullt? Eller kan man skruva av hela insatsen och inspektera?
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem lufta golvvärme
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2024, 13:02:08 »
Ta bort alla hattar, dÃ¥ ska alla slingor vara fullt öppna. DÃ¥ känns direkt pÃ¥ utgÃ¥ende att dom blir kalla när yttre flöde kommer till. Sen ska du ska du byta plats  in/ut pÃ¥ slangarna, ventilerna stänger nedÃ¥t och flöde/tryck stänger nedÃ¥t,  sÃ¥ det kan bli stopp när flöde tar tag i käglan i ventilen.

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem lufta golvvärme
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2024, 13:50:13 »
Ta bort alla hattar, dÃ¥ ska alla slingor vara fullt öppna. DÃ¥ känns direkt pÃ¥ utgÃ¥ende att dom blir kalla när yttre flöde kommer till. Sen ska du ska du byta plats  in/ut pÃ¥ slangarna, ventilerna stänger nedÃ¥t och flöde/tryck stänger nedÃ¥t,  sÃ¥ det kan bli stopp när flöde tar tag i käglan i ventilen.

Tack för svar🙏

Jag bytte riktning på spolvattenflödet... fungerar fortfarande inte på denna fördelare på översta våningen... hattar avtagna.

Jag spolade/ avluftade slingorna på första våningen... där gick det bra... mycket konstigt. Därför jag tänkte om injusteringsventilen som sitter på övre fördelare kanske smutsiga/ igensatta? Eller kanske mer troligt att det är ventilen på undre fördelare som inte öppnar? Mycket konstigt! Jag förstår inte!

InsÃ¥g nu att jag ritade pilarna fel pÃ¥ bilden! Jag har provat bÃ¥da alternativen,  hmm...

Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!