Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vacummsugning  (läst 13213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loopm1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Vacummsugning
« skrivet: 12 oktober 2011, 23:18:04 »
Hej
Har fått installerat en luft/luft pump i går och undrar om vacuumsugingen, har kollat en del här på forumet
men blir bara förvirrad över millibaren.
Installatörens testomanometer vissade -1.11 bar men ni skriver aldrig minus före era mbar siffror tex 0,3 mbar, 1,33 mbar, är inte vacuum just minustryck eller har jag fattat helt fel.
Har installatören gjort ett bra jobb med det värdet på vacuumsugningen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vacummsugning
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2011, 00:08:02 »
0 koll på vacumsugning. Men senast jag kollade på siffror av annan anledning så var - (minus) vacum.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vacummsugning
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2011, 07:01:01 »
Normalt lufttryck är lite drygt en bar, så minus lite drygt en bar är vakuum. Dock är det ju lite konstigt att han mäter från omgivande tryck och nedåt. Då måste han ju räkna ut sluttrycket beroende på det aktuella lufttrycket den dagen...

Skall det bli helt rätt så skall man ha en riktig absolutvakkummätare med hög upplösning.

Vad för utrustning brukar 'normala installatörer ha?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Vacummsugning
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2011, 17:23:58 »
Med mBar så avses alltid absoluttryck relaterat mot absolut vakum (men även ibland när man avser 1/1000-dels bar när man pratar om tryckdifferenser - vilket kan förvirra ibland).

Tänk väderrapportens angivelse  där man nämner tex. 1013 mBar och dÃ¥ menar man 1013 mBar över absolut vakum, man har aldrig negativ värde.

med enklare manometertryckmätare så anges det ofta i Bar och då i avseende Bar övetryck över omgivande atmosfär för tillfället och när det blir mindre än 0 Bar så är trycket lägre än atmosfärstryck - dvs. undertryck och brukar betecknas med negativt värde, dock aldrig större värde än något lägre än -1 Bar.

Kan inte den som suger ange hur mÃ¥nga mBar absolutryck han(hon) har pumpat ned till och hÃ¥llit stadigt i 10-15 minuter med kran stängd mot vakumpump sÃ¥ är det inte rätt gjort (tex. pumpat ned till 0.25 mBar och trycket har inte stigit över 2 mBar och samt tryckhöjningen stannat helt av efter 15 minuter med kran stängd till vakumpumpen, sÃ¥ är det att anses godkänd  för AC-bruk- dock inte VP som arbetar med minusgrader, dÃ¥ skall trycket stanna vid runt 0.5 mBar eller vad som nu stÃ¥r i monteringsinstruktionen)

En mekanisk manometer eller elektronisk dito som mäter mot lufttrycket som referens kommer att visa fel om man inte korrigerar för rÃ¥dande barometerstÃ¥ndet pÃ¥ den platsen och höjden man är just dÃ¥ och man behöver inte kliva upp särskilt mÃ¥nga meter för att det skall röra sig 0.5 mBar upp eller ned. Eftersom de flesta vakumsugningar  skall ned till 0.5 och 0.25 mBar absoluttryck sÃ¥ kan man inte använda omgivande luftrycket som referens till sin tryckmätare.

För sådant här så använder man oftast pirani, termistor eller tjockfilms sensorer där man mäter avskylningsverkan på tex upphettade glödtråden eller termistorn i vakumet och dessa brukar ha ett mätområder från kring 5-10 mBar till 0.001 mBar absoluttryck - och det är en sådan som skall användas och inte någon mekanisk manometerklocka när man vakumsuger!!

Med mekanisk manometerklocka kan man inte se om vakumet är 3,2,1 eller 0.5 mBar absolut vakum även om den skulle ha en utväxlad skala som kan visa enskilda mBar och lättsnurrad lagring pÃ¥ rubiner, speciellt när barometerstÃ¥ndet under en dag kan ändra sig 100 mBar mellan klar solsken och riktigt oväder med djup lÃ¥gtryck. 

Det finns speciella mekaniska kalibreringsmanometrar där hela manometerklockhuset är tätad och tömd på luft och en skala som kanske bara visar 0-25 mBar mot absolut vakum - men dessa är mycket dyra och används bara för kalibrering - ej i fält.

 
Det finns kapacitiva mätare som mäter kapacitivt hur mycket en metallmebran böjer sig in mot ett utrymme med absolut vakum i radiorörsklass (1e-7 mBar  dvs 0.0000001 mBar och ännu lägre tryck) men dessa kostar och en sÃ¥dan med 0.05% absolutnoggranhet över hela mätomrÃ¥det i 4-5 dekader mätomrÃ¥de (tex. 1mBar - 0.00001 mBar), med sensor placerad i ugn, priset startar vid 70000:- och finns i princip bara hos företagen som kalibrerar vakummetrar och vid användning i forskning.     



Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vacummsugning
« Svar #4 skrivet: 06 november 2011, 10:07:30 »
alla seriösa installatörer har en digital absolutvacuummeter, som denna:
eller denna:


jag använder en sån här:

och på den kan man visa vacuum i olika enheter, jag använder mig av microns.
men många använder sig också av mBar och när det står 000 på mätaren är det absolut vacuum, men det går aldrig att uppnå.
därför får man ett värde ÖVER absolut vacuum, allt över absolut vacuum är ÖVERtryck.
sen att vissa mätare börjar sin nollpunkt vid atmosfärstryck är bara av praktiska skäl.
atmosfärstrycket är 1013mBar ÖVERtryck!
så om vacummetern visar 1.5mBar, så är det ändå lägre tryck än atmosfärstrycket, men det är ett övertryck!
undertryck finns egentligen inte, mer än om man jämför relativt atmosfärstrycket..
om installatören är oseriös så går han efter den blåa manometern på manometerstället och säger att om nålen inte flyttat sig på en kvart så är det bra...
den skalan har inte så bra upplösning så man kan se om man har rätt vacuumtryck eller inte.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vacummsugning
« Svar #5 skrivet: 06 november 2011, 11:57:54 »
Mycket  frÃ¥gor om vacumsugar, manometerställ och absolutvacumeter men ingen verkar pÃ¥peka att oljebytet är viktigt  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vacummsugning
« Svar #6 skrivet: 06 november 2011, 13:12:22 »
Vi har samma prylar Oscar, jag kör med testos inbyggda i 560:n också.

Men om jag inte har fel nu så har du en vassare V-pump än jag :'(
Du dissade ju min pump en gång i tiden ;D

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vacummsugning
« Svar #7 skrivet: 06 november 2011, 13:45:09 »
TS: oljebytet är såklart viktigt, vilket ju står i instruktionerna för vacuumpumpen, som en seriös installatör läser och sätter sig in i.. och en seriös installatör känner också till funktionen hos ballastventilen.

Oraklet:
jag har en mastercool 5CFM pump. ganska vass men inte värst... men så är det ju väldigt sällan jag jobbar med anläggningar över 3kg, största jag jobbat på var 10kg R404a

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vacummsugning
« Svar #8 skrivet: 06 november 2011, 14:37:34 »
största jag vart pÃ¥ var 48 kg R134a  men jag har en toook anläggning pÃ¥ G  men runt 1 ton ammoniak studs

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vacummsugning
« Svar #9 skrivet: 06 november 2011, 14:42:51 »
Det var bara ett påpekande Oskar P då ni uppger att kunderna ska kolla vilken utrustning montören har men en montör som bara skaffar det bästa i maskinparken och inte byter oljan blir lite pannkaka !!

Verkar var lite inbördes beundran vem som har dyrast maskinpark här  ;D

Skulle hellre satsa pÃ¥ en erfaren noggrann montör med kanske lite äldre grejer än en nybakad montör med värstinggrejer som bara kan läsa digitala siffror  ::)

Och nu blir det ett jäkla liv pÃ¥ dom som tar Ã¥t sig  ;)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vacummsugning
« Svar #10 skrivet: 06 november 2011, 15:27:07 »
De med "värstingsgrejer" mÃ¥ste ha topptrimm pÃ¥ vacuumpump,olja,slangar,ställ mm för att komma ner till trycken de kan avläsa.  Annars blir det lite som Thomas skriver...skryta om hur stor den kan bli med potens  ;)

ska vi prata storlek....tycker jag ni snackar hobby-maskiner och skyddsfyllningar  ::)

 ;D ;D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vacummsugning
« Svar #11 skrivet: 06 november 2011, 17:18:21 »
Mmmm du har jobbat med större kylgrejer,  men har du gjort mer värmegrejer än 50MW ;)

Ace  det vore bra om du kunde maila mig,  har en del grejer pÃ¥ G som du kanske vill vara med pÃ¥ ett hörn?   allt är bara i diskussions stadiet ännu, men det är ganska  stora grejer.
PM:a Rickard om du inte lyckas hitta mig :) *vinkar*

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Vacummsugning
« Svar #12 skrivet: 06 november 2011, 17:56:06 »
Mycket  frÃ¥gor om vacumsugar, manometerställ och absolutvacumeter men ingen verkar pÃ¥peka att oljebytet är viktigt  Sc:,h

Jag har i allafall nämnt detta minst ett par gÃ¥nger i olika inlägg om vakum och vakumpumpar - där biltemas kompressorolja gjorde bättre vakum än den medföljande oljan i allafall ett par fall jag har provat (en billig enstegs jula-vakumpump och en 2-stegs  BOC-EDWARD vakumpump för labratoriebruk).

Men om man har koll på detta hör också ihop om man använder sin absolutvakummeter eller inte - en pump med förorenad olja så uppnår man inte tillräcklig bra vakum helt enkelt oavsett körtid och använder man absolutvakummetrar som rutin i sitt jobb så ingår det att titta hur lågt pumpen kan suga innan/efter man öppnat kranarna till det man skall vakumsuga.

Dom flesta pumpar behöver gÃ¥ varm (dvs runt 80 grader C) innan den ger representativ vakum dÃ¥ oljan mÃ¥ste gasas ur (luft som gÃ¥r in i oljan pÃ¥ samma sätt som luft/syre i vatten efter ett tag när pumpen stÃ¥r still)  och sedan är det när oljan är driftvarm som den visar sin riktiga kvalitetsstatus dÃ¥ om den har pumpat i sig lösningmedelgas/vatteÃ¥nga i större mängd frÃ¥n en tex. tvättad/sköljd kylkrets sÃ¥ kan de lättare gasande delarna (i tex lacknafta som tvättvätska) lösas i oljan under pumpningen och göra att den har högre Ã¥ngtryck och därmed sämre vakum.

Dumpventilen (som släpper in lite luft mellan första och andra steget) använder man i början och ganska lÃ¥ng tid i vakumpumpningen för att späda ut vattenÃ¥ngan som pumpen suger in frÃ¥n anläggningen som skall vakumsugas inte skall nÃ¥ sÃ¥ pass hög partialtryck gentemot pumpens temperatur under kompressionen att det fälls ut till vätska och förorenar oljan (och blir mjölkfärgad)  - det innebär ocksÃ¥ att pumpen skall vara nära driftvarm _innan_ den börja suga vattenÃ¥nga i nÃ¥gon större mängd och är pumpen bara halvjummen efter nÃ¥gra minuters tomdrift och man vill börja pump sÃ¥ fort som möjligt sÃ¥ är det extremt viktig att dumpventilen används fullt ut i första halvan av pumptiden. En enstegspump har ingen dumpventil och där är det extra viktig att varmköra denna innan med kanske en smula luftläck innan den börja suga anläggningen som skall vakumsugas - annars bli oljan väldigt lätt mjölkfärgad av utfälld vatten 

mjölkfärgad olja = vattenblandad olja och man kan inte få bra vakum med detta.

Men 'vattenskadad' olja går att 'rädda' hyffsat bra genom att man låter pumpen gå i typ 8 timmar med en smula luftläck/dumpen öppen och den vägen ånga ur vattnet ur oljan och även vädrar bort andra mer lättgasade lösningsmedel den vägen om man har sugit på anläggningar som sköljts med tex. isopropanol mm.

olja som börja bli mörkbrun, betydligt mörkare än när den hälldes i indikerar att den börja bli nedbruten och oxiderad. Detta kanske inte gäller så mycket kylnissepumpar med relativa korta drifttider som pumparna som går dygnet runt för vakumkammare, men man märker det ändå på oljan som kommer ut ur oljefällan på pumpens utblås att den är betydligt mörkare än den oljan som är ihälld pumpen och inget man skall hälla tillbaka i pumpen.

Därför är det bra om vakumpumpoljan inte är för dyr så att man kan byta den så fort man misstänker att den är lite förorenad och märker att pumpen har svårt att ge bra vakum. Det är bättre med en billigare olja med aning sämre slutvakum som man byter efter behov än en dyr olja som förvisso ger lite bättre slutvakum som ny men istället gör att man kör på den lång förbi lämplig slutvakum bara för att den är för dyr att byta och/eller besvärlig att beställa hem.

Givetvis försöker vakumpumpsfabrikanterna lÃ¥sa en specifik olja till deras pumpar och hävda garanti inte gäller om man använder nÃ¥gon annan olja - men i verkligheten sÃ¥ har dom flesta vakumpumpsoljor för samma användningsomrÃ¥de samma kvalitet och ofta kommer frÃ¥n samma tillverkare (tex. shell) och i högvakumsammanhang ofta i form av en vitolja (dvs. vattenklar nästan helt ofärgad olja), utan här är det viktigare med rätt viskositet och smalt destillationsfönster när man jagar vakum nedÃ¥t 0.001 mBar och lägre.   

när man kör mot kylanläggningar så bör också oljan i vakumpumpen vara kompatibel med oljan i anläggningen i fall det skulle sugas ut någon olja från pumpen - och då kommer man till en viktig punkt - att backventilen i vakumpumpen fungerar... det gör det inte alltid på julas/kina billiga vakumpump...
« Senast ändrad: 06 november 2011, 17:59:05 av xxargs »

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Vacummsugning
« Svar #13 skrivet: 06 november 2011, 18:18:21 »
xxargas,

Även enstegspumpar kan ha ballastventil, tex Leybolds enstegspumpar som jag använt för att torka anläggningar efter värmeväxlarhaveri med ett flertal gånger. Där öppnar ballastporten när sugporten har stängt och fyller pumpkammaren med luft så att man har något att komprimera till atomsvärstryck som inte kondenserar som vattenågna gör vid driftvarm pump. Använder normalt deras 40 m3/h enstegspump som klarar >30 mbar vattenångtryck med full ballasstventil utan utspädning av oljan. Med riktiga slangar >40 mm innerdiameter som man tex ansluter på säkerhetsventilernas DN50 fläns, det gäller att bli av med tryckfallet, så går det bra att få ut en massa vatten...

Läser man instruktionsboken till dessa pumpar så står det att man om man får vattentfällning i pumpen (grå/vit mjölkig olja) ska man köra med stängd sugsida och full ballastventil så tar det en stund innan oljan klarnar och pumpen ger full vakuum igen.

PerJ

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vacummsugning
« Svar #14 skrivet: 06 november 2011, 19:20:13 »
Japp..  man blir tvungen att lära sig lite om vacuumsugning när det gÃ¥tt hÃ¥l i en tub pÃ¥ kondensorn och en 1400 kg-maskin har fÃ¥tt soppan utbytt mot Indiska Oceanen.. och jag ska erkänna att jag surfade runt en del pÃ¥ nätet innan jag började evakuera.   
började med värme i helt öppen maskin tills "sjöarna" försvann...sen blev det etanolsköljning....och sist evakuering via grova slangar och alla pumpar vi kunde fÃ¥ dit.   tvÃ¥ veckor tog det att vacuumera....    va nere i drygt 1mbar efter nÃ¥got dygn...men sÃ¥ fort vi tillsatte värme steg det...och ändÃ¥ var det ny kompressorolja o tvättade rör !
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!