Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny luftvärmepump frÃ¥n Mitsubishi Electric  (läst 15577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanWes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #15 skrivet: 05 december 2021, 21:28:40 »
Hmm funderar om detta kan vara något till en verkstad, där jag vill ha 10 plusgrader. Jag behöver 6200 watt vid -18.
Väldigt sparsmakat med data om COP vid olika temp. Och allt ges vid rumstemp 20 förstÃ¥s. Jag vet inte hur mkt det "ger" i effekt att gÃ¥ ner till 10 grader och underhÃ¥llstemperaturläget? AlltsÃ¥ sett till effektangivelser i broschyren...  Räcker 35an eller bör man satsa pÃ¥ 50-modellen?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #16 skrivet: 05 december 2021, 21:46:23 »
Jag skulle nog valt 35:an om det inte är långa perioder med -18 eller kallare vintertid.
Rätt hög lägsta avgiven effekt på 50 modellen så det kan bli mycket on/off höst och vår.
Dom dagar inte 35:an räcker till stöttar man med en elradiator eller annan värmekälla om det nu inte handlar om långa perioder med iskylan !

Högsta fläkthastighet på 50 modellen är rätt hög så tveksamt om man står ut med det.
Kanske lite väl mycket lull lull på en RW om det är en verkstad med smutsig/dammig luft
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad StefanWes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #17 skrivet: 05 december 2021, 22:20:14 »
Jag skulle nog valt 35:an om det inte är långa perioder med -18 eller kallare vintertid.
Rätt hög lägsta avgiven effekt på 50 modellen så det kan bli mycket on/off höst och vår.
Dom dagar inte 35:an räcker till stöttar man med en elradiator eller annan värmekälla om det nu inte handlar om långa perioder med iskylan !

Högsta fläkthastighet på 50 modellen är rätt hög så tveksamt om man står ut med det.
Kanske lite väl mycket lull lull på en RW om det är en verkstad med smutsig/dammig luft

Ok, det är mer en uppställningsyta mer än en verkstad vid närmare eftertanke, skulle säga att den är ren, det är i princip aldrig folk där i, har värmen pÃ¥ frÃ¥n oktober till april/maj, idag en Frico Panther 6 kw.  Normalt hade jag tyckt att en 10% spets är ok men nu blir man ju skrämd av elsystemet och dess elpriser, totalt 9 kr/kwh imorgon kl 17 :/  Det är i Strängnäs inte lÃ¥ngt ifrÃ¥n dig sÃ¥ du vet hur klimatet är... Ã… andra sidan verkar 35an ha högre effektivitet?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #18 skrivet: 05 december 2021, 22:29:20 »
-18 i mina trakter är sällsynt som tur är så du bor i värre köldhål än mig om ni har det ofta.
Elpriserna är troligen inte på den nivån speciellt länge.

Tror du på -18 långa perioder och väldigt höga elpriser så välj en 50
Behövs det vid -18 6200W för att hålla +10 inomhus?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad StefanWes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #19 skrivet: 06 december 2021, 09:17:43 »
-18 i mina trakter är sällsynt som tur är så du bor i värre köldhål än mig om ni har det ofta.
Elpriserna är troligen inte på den nivån speciellt länge.

Tror du på -18 långa perioder och väldigt höga elpriser så välj en 50
Behövs det vid -18 6200W för att hålla +10 inomhus?

jag hoppas du har rätt om elpriserna =)
ja precis 6,2 kw @10 grader inne och -18,8 ute. Hur mkt mer effekt ger pumparna mot de data som verkar vara angivna vid 20 grader inne?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #20 skrivet: 06 december 2021, 10:09:53 »
Eller en HERO 50, den ligger väl mitt emellan RW35 och 50 i effekt, och pris?
Kanske bättre COP också, eller?
(Har inte haft tid att kolla, men det är den bild jag fått i alla fall)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #21 skrivet: 06 december 2021, 13:01:34 »
RW med sin stora innerdel är är troligen effektivare än LN om man utnyttjar höga luftflöden.
Ingen vidare koll på effekter/effektivitet när man bara håller +10 inomhus !!!

Idag var det myggfritt med -15 och antar att ni hade något liknande i Strängnäs men såg att det snart ska vara plusgrader ute så du måste bo i ett riktigt köldhål om ni har kallare än -15 ofta
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #22 skrivet: 25 december 2021, 17:59:40 »
Finns det några cop värden att uppbringa för -15 grader?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #23 skrivet: 25 december 2021, 19:20:01 »
Finns troligen i databoken men beror även på fläkthastighet och temperaturer inomhus så alla olika förutsättningar finns inte med.
Gissningsvis mellan 2,3-3
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #24 skrivet: 26 december 2021, 13:51:57 »
I dagsläget eldar jag i min panna sÃ¥ gott det gÃ¥r.   
Men låter min fh jobba i bakgrund om det behövs. När man är ledig och kallt så stänger jag av min pump och spar den till mildare grader, då man får högre utväxling på pumpen. Betalar sällan för min ved så jag behöver inte snåla och hanteringen ser jag som motion.

Har nästan 300kvadrat att värma.
« Senast ändrad: 26 december 2021, 13:53:32 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #25 skrivet: 26 december 2021, 14:02:01 »
En hel del kubik blir det per år med andra ord!
Är veden gratis och man stÃ¥r ut med allt jobb sÃ¥ är det svÃ¥rt att fÃ¥ billigare uppvärmning, gratis gym fÃ¥r du pÃ¥ köpet om du hugger själv  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad StefanWes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #26 skrivet: 26 december 2021, 22:12:35 »
Nu snurrar 35an sedan några veckor, går riktigt tyst, jämför med 2 olika IVT, 11 respektive 16 år gamla förvisso på samma byggnad, både in och utedel och främst imponerad av utedelen. Även betydligt tystare än min viessmann utedel från 2016. (split luft/vatten). nu är jag ingen luft/luft guru förstås men jag är i vart fall imponerad.

nu har det förvisso "bara" varit runt -10 sedan jag kom hit men den verkar inte gå så hårt.
har fÃ¥tt igÃ¥ng med wifi och mel cloud, det var en omfattande registrering, man mÃ¥ste svara pÃ¥ kön och massa irrelevanta data likt vitodata. Appen är inte fager men gör sitt jobb men det vore ju kul att se lite mer hur hÃ¥rt det gÃ¥r som man kan se pÃ¥ min viessmann, men men,  gÃ¥r att integrera med tibber och där är det som tur är snyggare och intuitiv.

Utloggad apel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #27 skrivet: 30 december 2021, 21:24:04 »
Kommer få en RW35 installerad om ett par veckor. Någon som har info på om utedelen är utformad så att man kan koppla på slang med värmekabel för dränering direkt eller om man behöver någon form av uppsamlingstråg?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny luftvärmepump från Mitsubishi Electric
« Svar #28 skrivet: 31 december 2021, 01:05:52 »
Det behövs ett tråg typ Pancake
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!