Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera Värmesystem med Arbetstank/Volymtank Nibe 1115-7  (läst 1499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maxizor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, tänkte fråga om råd här då jag vill göra om lite i mitt värmesystem.

Idag har jag en Nibe 1115-7 som Värmer varmvatten mot en Dubbelmantlad Beredare 300/200 Liter, sedan värms huset 180m2 med Soutteräng och 75% element och resten golvvärme med egen shunt.
Problemet jag har är många starter och knäppningar i rören, inte bara vid VVB produktion utan även under vanlig värmecykel. Jag har justerat in systemet / elementen att ha ca 7 graders tempdiff när det är runt 0 grader ute, och själva komforten / temperaturen fungerar bra.

Men nu har jag funderingar på att sätta en volymtank eller ack-tank för att få mera volym att jobba emot, delvis för att få längre cykler samt få jämnare temperatur ut i själva huset och då minska knäppningar i rören. Det är gjutjärnsrör så de expanderar ganska mycket, huset är ifrån 1965.

Det finns möjlighet att komma över en Nibe VPB500 till ett förmånligt pris, tanken är då att även koppla in slingan för att förvärma varmvatten.
Har även möjlighet för en Borö TIP320/B25 den på bilden har en extra slinga men bortse ifrån den.

Jag har extra cirkpump som kan användas för att cirkulera huset + extra extern tempgivare för att sätta framledningsgivare korrekt.

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 22 september 2021, 18:27:56 av Maxizor »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Komplettera Värmesystem med Arbetstank/Volymtank Nibe 1115-7
« Svar #1 skrivet: 22 september 2021, 19:37:45 »
Hej!
Mot knäppningar så är det oftast mest effektivt att koppla den som en volymförstorare på framledningen, in i toppen och ut i botten.
Sen måste framledningsgivaren flyttas till efter tanken.

Och självklart kan man förvärma varmvattnet i slingan i tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maxizor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera Värmesystem med Arbetstank/Volymtank Nibe 1115-7
« Svar #2 skrivet: 22 september 2021, 20:42:43 »
Hej!
Mot knäppningar så är det oftast mest effektivt att koppla den som en volymförstorare på framledningen, in i toppen och ut i botten.
Sen måste framledningsgivaren flyttas till efter tanken.

Och självklart kan man förvärma varmvattnet i slingan i tanken.

Hej Carl, tack för svar!

Vilken tank skulle du välja av de två?

Så man vill ta ut det "kallaste" vattnet till huset? Hur fungerar det när man behöver högre framledning och det är kallt ute?

Jag har framledningsgivare idag på ut i huset då det suttit en extra bypass cirk-pump där sedan tidigare.

//Erik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Komplettera Värmesystem med Arbetstank/Volymtank Nibe 1115-7
« Svar #3 skrivet: 23 september 2021, 07:03:36 »
Tanken i sig gör att du kan behöva justera kurva, parellellförskjutning och vid vilka gradminuter värmepumpen skall starta för att det skall bli bra, när det är riktigt kallt så kommer tanken mer eller mindre att fyllas med varmt vatten - så det behöver du inte bekymra dig för.
I grunden förändrar tanken ingenting sett till värmebalansen i huset, men skall du få full nytta av den som "knäpptank", så behöver du minska på värdet för gradminuter innan start, du vill ha ungefär lika många start och stopp som idag, men med mycket mindre temperaturvariationer ut i värmesystemet.
Eller en kompromiss med lite färre starter men ändå mycket mindre temperaturvariationer.
Kopplar du den som arbetstank så får du ut rätt varmt vatten så snart värmepumpen börjar producera värme eftersom värmen går in högt upp i tanken.
« Senast ändrad: 23 september 2021, 07:05:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maxizor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera Värmesystem med Arbetstank/Volymtank Nibe 1115-7
« Svar #4 skrivet: 23 september 2021, 14:08:38 »
Tanken i sig gör att du kan behöva justera kurva, parellellförskjutning och vid vilka gradminuter värmepumpen skall starta för att det skall bli bra, när det är riktigt kallt så kommer tanken mer eller mindre att fyllas med varmt vatten - så det behöver du inte bekymra dig för.
I grunden förändrar tanken ingenting sett till värmebalansen i huset, men skall du få full nytta av den som "knäpptank", så behöver du minska på värdet för gradminuter innan start, du vill ha ungefär lika många start och stopp som idag, men med mycket mindre temperaturvariationer ut i värmesystemet.
Eller en kompromiss med lite färre starter men ändå mycket mindre temperaturvariationer.
Kopplar du den som arbetstank så får du ut rätt varmt vatten så snart värmepumpen börjar producera värme eftersom värmen går in högt upp i tanken.

Som du säger behöver pumpens inställningar justeras efter den nya trögheten i systemet.

Hur skulle du rekommendera att man använder anslutningarna på tankarna jag bifogat bilder på?

Antingen som en ren "knäpptank" volymförstorare eller använda den som arbetstank som sedan har separat pump som cirkulerar ut i huset?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Komplettera Värmesystem med Arbetstank/Volymtank Nibe 1115-7
« Svar #5 skrivet: 23 september 2021, 14:23:45 »
Skall du koppla den som arbetstank så bör den ju vara kopplad motströms, annars får du varmt vatten ut i externa kretsen direkt ändå.
Känner inte till någon sådan installation, men rent teoretiskt borde väl det fungera.
Jag är dock generellt emot externa onödiga cirkpumpar om man klarar sig utan.
Svår fråga som jag inte kan ge ett klart svar på med andra ord.
Andra kanske har en mer bestämd uppfattning?

PS: är den externa cirkpumpen av lågenergityp, modern, så kostar det inte så mycket att köra den, men är det en >70 W cirkpump soå blir det rätt stor påverkan på SCOP med en "onödig cirkpump".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maxizor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera Värmesystem med Arbetstank/Volymtank Nibe 1115-7
« Svar #6 skrivet: 23 september 2021, 16:27:17 »
Skall du koppla den som arbetstank så bör den ju vara kopplad motströms, annars får du varmt vatten ut i externa kretsen direkt ändå.
Känner inte till någon sådan installation, men rent teoretiskt borde väl det fungera.
Jag är dock generellt emot externa onödiga cirkpumpar om man klarar sig utan.
Svår fråga som jag inte kan ge ett klart svar på med andra ord.
Andra kanske har en mer bestämd uppfattning?

PS: är den externa cirkpumpen av lågenergityp, modern, så kostar det inte så mycket att köra den, men är det en >70 W cirkpump soå blir det rätt stor påverkan på SCOP med en "onödig cirkpump".

Tanken är isåntfall att köra en extra modern cirk-pump samt endast köra cirk pump i VP när VP går. Så det endast blir 1 cirkpump igång i snitt.

Men det är väl enklare att köra den som volymtank och trycka genom den! Mata in uppe och ta ut nere för trögast värmemängd.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Komplettera Värmesystem med Arbetstank/Volymtank Nibe 1115-7
« Svar #7 skrivet: 23 september 2021, 21:16:21 »
Båda tankarna funkar säkert, de är kanske i största laget som knäpptank, Borö-tanken har i så fall fler möjligheter att välja utlopp från mitten i tanken på flera ställen om 500 liter är för mycket.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag har installerat en 200liter före detta VVB som volymtank inkopplad på framledningen 26 febr detta år.( 2021)

Startade därför denna tråd:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=74679.msg778068#msg778068

Jag har inte flyttat framledningstempgivaren, såg ingen märkbar ändring av antal starter kanske man ska göra det?Men nte så mycket att notera än, jag har haft värmning av huset avställt över sommaren, startade om hus värmningen 5:e sept.
Jag loggar bl.a. antal starter månadsvis, kommer att redovisa antal starter och medelutomhustemperatur/månad före och efter installationeni den tråden.
 
« Senast ändrad: 23 september 2021, 22:43:52 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Maxizor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera Värmesystem med Arbetstank/Volymtank Nibe 1115-7
« Svar #9 skrivet: 24 september 2021, 19:26:35 »
Jag har installerat en 200liter före detta VVB som volymtank inkopplad på framledningen 26 febr detta år.( 2021)

Startade därför denna tråd:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=74679.msg778068#msg778068

Jag har inte flyttat framledningstempgivaren, såg ingen märkbar ändring av antal starter kanske man ska göra det?Men nte så mycket att notera än, jag har haft värmning av huset avställt över sommaren, startade om hus värmningen 5:e sept.
Jag loggar bl.a. antal starter månadsvis, kommer att redovisa antal starter och medelutomhustemperatur/månad före och efter installationeni den tråden.

Spännande! Tror du behöver flytta framledningsgivaren för att märka skillnad, för annars om du loggar det i pumpen kommer du få exakt samma cykler som tidigare. När man loggar längre bort kommer vattnet blandas ut och få lägre temperatur = längre gångtid för samma minutgrader (Om man räknar Nibe då). Nackdelarna är väl vid snabba förändringar i temperatur blir systemet än segare än tidigare. Ideala hade nog varit att ladda tanken och sedan shunta ut värmen i husets krets, men det kräver betydligt mera jobb + extra styrdator m.m. Det får bli steg 3 eller 4 känner jag.

Det blir nog att koppla VPB'n in i toppen ut i botten som en ren volymtank samt flytta framledningsgivare, sedan kommer jag komplettera med att använda slingan i tanken för att förvärma vattnet innan det kommer till min dubbelmantlade beredare!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4700
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera Värmesystem med Arbetstank/Volymtank Nibe 1115-7
« Svar #10 skrivet: 24 september 2021, 20:01:24 »
Det finns flera sätt att samverka VP/tank/värme som fungerar bra.

Utloggad Maxizor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera Värmesystem med Arbetstank/Volymtank Nibe 1115-7
« Svar #11 skrivet: 26 september 2021, 20:37:14 »
Det finns flera sätt att samverka VP/tank/värme som fungerar bra.

Absolut! Sökte efter erfarenheter ifrån andra som gjort liknande!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!