Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: är Siba sÃ¥ här seriös i hela sverige ?  (läst 7678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
är Siba så här seriös i hela sverige ?
« skrivet: 08 januari 2011, 11:01:22 »
 hej
eller bara i Falun
http://www.dt.se/nyheter/falun/article854860.ece
,
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2011, 11:09:30 »
Det kanske bara är i Falun som kunderna är sÃ¥ oseriösa att de skriver pÃ¥ ansökningspapper för ett kort utan att läsa igenom vad de skriver pÃ¥?  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2011, 11:21:12 »
Det kanske bara är i Falun som kunderna är sÃ¥ oseriösa att de skriver pÃ¥ ansökningspapper för ett kort utan att läsa igenom vad de skriver pÃ¥?  ;D

Jo, fast SIBA är jävligt luriga, dom presenterar det inte som ett kontokort utan som typ ett medmerakort som man måste ha för att få rabatten.
Jag tyckte försäljaren verkade lurig så jag läste det finstilta och sket i hela affären sedan det uppdagades att han inte sa hela sanningen, med en mer slipad försäljare hade jag nog bara skrivit på för att få rabatten.....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2011, 11:24:11 »
Om nu kunden har skrivit på ett papper om SIBA kort så är det väl inte konstigt att en kreditkoll görs. Vems är felet om nu kunden skrivit på? Är det butiken som förmått kunden att ansöka om kortet eller är det kunden som inte begripit vad han skrivit på?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2011, 11:57:38 »
Om nu kunden har skrivit på ett papper om SIBA kort så är det väl inte konstigt att en kreditkoll görs. Vems är felet om nu kunden skrivit på? Är det butiken som förmått kunden att ansöka om kortet eller är det kunden som inte begripit vad han skrivit på?

ett rabattkort är ju inte samma sak som ett kreditkort, det finns ju ingen anledning att göra et UC för att inneha ett kort för att samla bonuspoäng på.

Presenterar SIBA (som dom ofta gör tydligen) kortet som ett rabattkort, men det i själva verket är ett kreditkort så gör dom FEL.
ÄVEN om det givetvis ligger på kunden att kolla vad man skriver på.

att sådana bondfångarmetoder förekommer hos en etablerad kedja tycker jag iaf är för djävligt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2011, 12:05:40 »
Jag blev lurad på Mekonomen där jag brukar handla reservdelar. Om jag skaffade ett Mekonomenkort skulle jag få 10%. När jag var där nästa gång skulle jag inte få någon rabatt. Det gällde bara varorna i "butiken". Reservdelarna fanns bakom disken och alltså inte i "butiken". Där finns bra en massa skit. Gissa om jag blev sne!
« Senast ändrad: 08 januari 2011, 12:07:11 av Huddinge »
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2011, 15:33:57 »
Så fungerade det när jag och frugan skulle ha oss två Coop-kort som var kopplade till samma konto.
Jag ville ha överfört en viss summa varje mÃ¥nad via autogiro för att ha pÃ¥ kortet och handla med och det gick som det var tänkt  Thumbsup
Men jag fick oxÃ¥ en kredit pÃ¥ 10000kr som jag inte bad om  fiR:
Blev redigt förbannad pÃ¥ detta  _/-
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2011, 17:02:42 »
Finns säkert otydliga säljare men oftast handlar det nog om köpare som inte inte har förstått eller inte hade lust att förstå.

Sedan... hur farligt är det med en kreditupplysning?
Vad man ska passa sig för är att om man nu ska ha medlemskort (eg kreditkort) på Siba, OnOff, Mekonomen osv, se till att sätta minsta möjliga kredit. Om ni senare verkligen behöver söka tex bil, hus, båt osv lån så kan er kreditexposure hindra att ni får lån.

Min mekonomenhandlare var jättetydlig med att 10% enbart gällde tillbehör. Sedan är det ok att betala med andra medel än med kortet när man handlar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2011, 12:29:43 »
Vad är problemet? Att nån på Siba kollade hur mycket pengar han tjänade förra året? Om man tycker att det är hemliga uppgifter så skall man nog sluta betala skatt i Sverige...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2011, 13:06:04 »
Vad är problemet? Att nån på Siba kollade hur mycket pengar han tjänade förra året? Om man tycker att det är hemliga uppgifter så skall man nog sluta betala skatt i Sverige...
ett UC är ju knappast samma sak som att bara kolla hur mycket man tjänar, det kan man göra hos skatteverket med bara personnr.
för många UC kollar per år lagras och tenderar att bygga upp bankers ovilja att låna ut pengar vid ev. husköp el dyl. och kan på så sett ha en direkt negativ inverkan på kommande husköp, bilköp osv. och allt pga ett kreditkort man aldrig ville ha....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2011, 13:21:21 »
Vad är problemet? Att nån på Siba kollade hur mycket pengar han tjänade förra året? Om man tycker att det är hemliga uppgifter så skall man nog sluta betala skatt i Sverige...
ett UC är ju knappast samma sak som att bara kolla hur mycket man tjänar, det kan man göra hos skatteverket med bara personnr.
för många UC kollar per år lagras och tenderar att bygga upp bankers ovilja att låna ut pengar vid ev. husköp el dyl. och kan på så sett ha en direkt negativ inverkan på kommande husköp, bilköp osv. och allt pga ett kreditkort man aldrig ville ha....

Jo, men kreditupplysningar görs ju i tid och otid så fort man skall handla nåt på avbetalning. Hur ofta tror du bankerna nekar nån ett lån i dag pga av det? Det kan ju inte vara så svårt att förklara för banken varför det har gjorts, t ex, 3 upplysningar det senaste året.
Jag tror att det var ett större problem förra årtusendet innan alla butiker började sköta finansiering själva och kreditupplysningarna görs online på en sekund vare sig det behövs eller inte...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2011, 14:42:22 »
Vad är problemet? Att nån på Siba kollade hur mycket pengar han tjänade förra året? Om man tycker att det är hemliga uppgifter så skall man nog sluta betala skatt i Sverige...
ett UC är ju knappast samma sak som att bara kolla hur mycket man tjänar, det kan man göra hos skatteverket med bara personnr.
för många UC kollar per år lagras och tenderar att bygga upp bankers ovilja att låna ut pengar vid ev. husköp el dyl. och kan på så sett ha en direkt negativ inverkan på kommande husköp, bilköp osv. och allt pga ett kreditkort man aldrig ville ha....

Nej, det är som jag skrev tidigare den totala kredit som du beviljats som kan vara ett problem vid tex huslån. Därför skall man som sagt ta minsta möjliga kredit på dessa.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2011, 19:38:31 »
Varför kan beviljad kredit vara problem vid huslån? Är problem om det finns obetalda kredit räkningar och anmärkningar mm.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2011, 19:56:17 »
Varför kan beviljad kredit vara problem vid huslån? Är problem om det finns obetalda kredit räkningar och anmärkningar mm.

Därför att en beviljad kredit räknas som en utnyttjad kredit.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: är Siba så här seriös i hela sverige ?
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2011, 20:27:36 »
Varför kan beviljad kredit vara problem vid huslån? Är problem om det finns obetalda kredit räkningar och anmärkningar mm.
Därför att en beviljad kredit räknas som en utnyttjad kredit.
Knappast...  Men en beviljad kredit räknas som en kredit som KAN utnyttjas när som helst.  PÃ¥ en utförlig UC sÃ¥ fÃ¥r man historik pÃ¥ bÃ¥de beviljad kredit och utnyttjad kredit och presumptiva lÃ¥ngivare kan ganska väl se pÃ¥ vilket sätt krediterna har utnyttjats.

Jag ser inte enbart en tagen kreditupplysning i sig som nÃ¥got jätteproblem...  Det är nog fÃ¥ banker som skulle neka lÃ¥n enbart pÃ¥ grund av mÃ¥nga tagna UC.  Själv flyttade jag lÃ¥n ofta förut och bad mÃ¥nga banker om offerter när jag skulle flytta lÃ¥nen sÃ¥ det var kreditupplysningar i massvis.  Inget konstigt med det och jag har aldrig varit med om att de har nekat lÃ¥n för det.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!