Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: JPEG
« skrivet: 05 mars 2010, 23:06:09 »

Den har varit frånslagen hela veckan och används bara vid behov om det behövs därav benämnd "option".
/Peter
Skrivet av: Master M
« skrivet: 05 mars 2010, 21:20:38 »

till: JPEG

Jag fått mitt kort bytt för ca 2-3 veckor sedan Och har inte behövt att gå ut med värmepickan alls. Innan var man tvungen att var annat, till var tredje dygn gå ut och smälta bort isen på kragen.

Så att du kan koppla ur din extra värmekabel utan att bli orolig.
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 04 mars 2010, 18:35:31 »

Äntligen fick jag styrkortet utbytt i morse. Nu får vi se om problemet är löst. Behåller min "option" med värmekabeln runt fläktkransen (60W) det funkar att hålla isbarksbildningen borta.
-Längre avfrostningstid och fördröjd fläktstart.
-Antal starter och drifttid börjar om från början, så notera data om ni vill ha koll på detta.
-Programversion uppdateras från 2.02 till 2.04.

Teknikern var vänlig och delade med sig av erfarenheterna och hade bytt en hel del kort vid det här laget. Givarproblemen verkar vara lösta på F2025.

Men kunder som hade låtit smältvattnet bygga på så högt att förångaren stod i is hade drabbats av sönderfrusna förångare och gasläckage. Ingen försäkring täcker oförsumlighet.

Tempgivaren infrusen i is som isolerar vid temperatur under -20 så pumpen fortsätter att gå.

Smältvatten fruset så högt att det rinner ut via fläkten mm.

/Peter  
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 20 februari 2010, 13:10:08 »

Det blir helt klart kondensvattentråg på pumpen så fort isen har smält bort... Den lyfter väl snart och åker iväg, stackarn.
Risk för förångaren tror jag inte det är dock, den avfrostar ofta, så isen håller sig borta hyfsat från den.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 13 februari 2010, 11:18:39 »

jag har ingen garanti så det är fritt fram  Thumbsup
Skrivet av: hulta
« skrivet: 13 februari 2010, 10:42:55 »

Man får väl ta fram skärbrännarn och justera fötterne lite  ;D

Undrar om man får göra ingrepp på plåten utan att garantin förfaller? Förstår bara inte insnöade j-la konstruktörerna som inte designar fram runt hål på bägge sidorna så en ränna kan få sitt utlopp genom hålet. De lever i sina egna världar.....

Annars är läget gott och isproblemet är borta. Tystnad: man måste vara liiiite aktiv och motverka problem när de dumma konstruktörerna inte tänker längre än näsan. knUp
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 13 februari 2010, 10:02:37 »

Man får väl ta fram skärbrännarn och justera fötterne lite  ;D
Skrivet av: hulta
« skrivet: 13 februari 2010, 09:21:14 »

JPG & Hulta ,tack för era svar!

Jag har nu haft hjälp av kollegor 2-3 st som med hjälp av Hiltimaskin & bilfunktionen bilat väck isbergen under och framför pumparna .
På två av pumparna var det massiv is ända upp till nederkanten på VP ,på baksidan hade det nått nästan upp till VP kylslingor (förångaren ??)
Förhoppningsvis kommer våren snart......

Förbannade Nibe pumpar  >:D

Ja förbannade Nibe som inte utrustar pumparna med skål och värmekablar som standard....

Annars har ALLA typer av utomhuspumpar problem med isen under. Ser här omkring flera ctc med glaciärer under pumparna. Fördelen med Ctc är fyra ben så isen kan flöda ut på alla håll. Nibes snygga design spärrar isen på sidorna så isen kan bara bre ut sig bakåt och framåt.

Längtar till vårfloden... studs
Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 12 februari 2010, 19:59:39 »

JPG & Hulta ,tack för era svar!

Jag har nu haft hjälp av kollegor 2-3 st som med hjälp av Hiltimaskin & bilfunktionen bilat väck isbergen under och framför pumparna .
På två av pumparna var det massiv is ända upp till nederkanten på VP ,på baksidan hade det nått nästan upp till VP kylslingor (förångaren ??)
Förhoppningsvis kommer våren snart......

Förbannade Nibe pumpar  >:D
Skrivet av: hulta
« skrivet: 10 februari 2010, 13:29:59 »

Vad händer om isen under VP byggs upp långt över socklen och börja nå fläktgallret ?
Kan fläkten ta skada ?

Har varit ute och hackat som en galning för att få väck isen i fronten av VP ,under är dock helt omöjligt att få bort det

Jösses fixa till det men hugg inte utan borra massa hål på isen och ta bort isen. skada inte pumpen i onödan. Bygg runt isberget med isolering (överbliven) med lite luft mellan is och isolering ta sedan en värmefläkt och blås in i en liten öppning i isoleringen så smälter isen långsamt. Man kan hjälpa till med att salta runt isen men inte under pumpen.
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 09 februari 2010, 21:42:32 »

Har det byggt upp så mycket så börjar det bli allvarligt. Du blir inte av med vattnet vid avfrostningarna och det är inte bara fläkten som kommer att stoppas av is det är stor risk att förångaren får fryskador av isen när den trycker på mot yttehöljet.

Ångbad! eller varmvatten är enda lösningen om man inte vil riskera pyspunka på förångaren i värsta fall.

/Peter
Skrivet av: Tystnad
« skrivet: 09 februari 2010, 21:25:24 »

Vad händer om isen under VP byggs upp långt över socklen och börja nå fläktgallret ?
Kan fläkten ta skada ?

Har varit ute och hackat som en galning för att få väck isen i fronten av VP ,under är dock helt omöjligt att få bort det
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 01 februari 2010, 19:18:39 »

Det är menlöst att köra vp under -20  cop är dåligt redan då. Slitaget på kompressorn blir enormt.  Möjligtvis om du har golvvärme och vp jobbar till max 40 grader då kanske det är nån ide.
Skrivet av: marcinpluta
« skrivet: 01 februari 2010, 19:09:15 »

Tack för ditt svar Peter

 Jag var ute och tittat i värmepumpen idag. 8A 250V står på alla reläer ;). Jag tror inte att kretskortet klarar det men om de skriver 2A i manualen menar det att vi kan koppla in 500W (eller VA) till varje relä? Visst är det ganska bra kylning vid +2 grader eller lägre och vid högre utetemperaturer värmekabel används inte.
 Jag har tänkt lite också hur kan man forcera VP:en till å jobba under -20 grader. Om man till exempel koplar in en 10kOhm resistor parallelt med utetemp.-sensoren skall CPU "se" ca 5 grader högre temperatur vid -25 ute. Samt värmekabel i KVT10 skall stoppas vid runt +0,5 redan istället av +2 grader. Frågan är bara hur det går till för pumpen, blir det problemer med hetgasen eller presostater? Någon som har erfarenhet med det?
 
Hälsningar
Marcin
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 28 januari 2010, 02:19:51 »

Nibe använder relän för 2A 250V. Utgång värmekabel max 200W. Utgång laddpump ej specad, men brukar ligga på ca 100W (VVM300 max70W varvtalsstyrd).
/Peter
Skrivet av: marcinpluta
« skrivet: 28 januari 2010, 00:33:30 »

Skratta och skratta, men det innebär att du kyler ner förångaren också med den kalla uteluften och det är knappast önskvärt. Skulle kunna tänka mig att blåsa ur batteriet på sluttampen då, men min lösning med värmekabeln är enklare då.

Fläktmotorn i F2025-8-14kW är utförda för två hastigheter med separata lindningar och går inte med enkla medel att vända rotationsriktningen på.

Har du lyckats fånga tiderna?

/Peter

Nej trots att jag var ute i en timme för att ta bort isen (se inlägg ishög under) sprang in emellanåt för att värma fingrarna och då passade väl f-skapet på att frosta av... huvuddunk
Som jag har skrivit ovan så tycker jag din lösning är förnämligt!! :)
Jag bara funderar lite om andra lösningar för Nibe klarar det inte tydligen.
En relästyrd bankare som bankar bort dropparna innan fläkten startar... ;D

Nu Peter var jag ute i rätt ögonblick. Hmmm den avfrostade i cirka tre minuter bara, sedan slog växelventilen över till drift men det tog faktiskt 40sekunder innan fläkten satte igång.

Nu har jag monterat temporärt en hängränna under kanalerna samt böjar så vattnet rinner ut 2 meter utanför pumpen. Hade en värmekabel över från gamla luftluft pumpen men tyvärr halv meter för kort så vi får se om vattnet lämnar hela röret utan att frysa invändigt.

PRIS: 0 kronor...... :D

Hej! Jag lag bara plastfolie under skåpet och nu är det bara at kasta bort isen varje dag (så det inte blir för tungt - det var runt 20 kilo efter 3 dagar ) och lägga folien tillbaka ;) iaf innan jag fixar nåt bättre i sommras.

Någon som vet vilken effekt klarar RE4 (cirkulationspumps relä) och RE5 (värmekabels relä)?
Skrivet av: Peetu
« skrivet: 25 januari 2010, 12:25:59 »

Tack för info. Hoppas att Finska leverantör vet också förbättringsåtgärder. Ja ska fortsätta att följa den här forum. Det finns bättre vinkar här än i hemforum.

Peetu
Skrivet av: hulta
« skrivet: 25 januari 2010, 10:15:30 »

Hej alla och hälsningar från "öst". Har ni fått någon "officielt" lösning från Nibe för Isbildning på fläkten? Ja har frågat saken från lokal bolag här i Finland, men ja har inte fått trovärdig svar.

Mvh,

Peetu från Södra-Finland

Hej och en önskan om att högtrycket hos er fortsätter. Här kan du läsa i slutet att lösning finns. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29990.0;all
Skrivet av: Peetu
« skrivet: 25 januari 2010, 09:15:33 »

Hej alla och hälsningar från "öst". Har ni fått någon "officielt" lösning från Nibe för Isbildning på fläkten? Ja har frågat saken från lokal bolag här i Finland, men ja har inte fått trovärdig svar.

Mvh,

Peetu från Södra-Finland
Skrivet av: Zääta
« skrivet: 24 januari 2010, 18:40:08 »

Tråget har god passform till underdelen och snäpps enkelt fast på falsar under pumpsvepet.
Såg i går någon som delat tråget och fixat till kabeln så att han fick ut ytterligare 60cm genom avloppet. Inte helt fel jag skulle behöva det också. Kan inte hitta inlägget nu.

Tycker trots priset att investeringen är värd pengarna.

Se tråden nedan där finns även länken till bilderna:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29498.0

Till bilderna:
http://picasaweb.google.se/zaata75/SulaTillVPOchKondensvattentrag#
Skrivet av: Rizzardh
« skrivet: 24 januari 2010, 17:24:48 »


Är det nån här på forumet som installerat ett KVT10?
Citera
Ja jag köpte KVT10 redan från start. Har fungerat perfekt. Dräningsröret är sänkt i marken med värmekabel i röret (diam 40 mm).
Sedan har jag krånglat till så att värmekablar matas från en separat matning  via jordfelsbrytare. KVT10:ans och rörets värmekablar styrs via värmepumpens utgång (via reläer) så att dessa är påslagna under 2  ºC. Naturligtvis är bägge värmekablar
avsäkrade separat med 1.6 A automater med indikering så man ser i köket att summalarmslampa lyser. Summalarmet påverkas även från F2025-6 ifall den skulle lägga av.

// Rizzardh
 ::)
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 24 januari 2010, 11:40:30 »

Tack Hulta! ::)
Jag har inget mer att tillägga än att jag fått svar från Nibe om att lokal sevicetekniker kommer att kontakta mig
/Peter
Skrivet av: hulta
« skrivet: 24 januari 2010, 11:33:14 »

Hej igen!

I onsdags var Nibe här (ETB-installation som ombud) och bytte kortet. Igår när jag var ute och hackade is (var för snål för att köpa KVT10, som snarast ska inhandlas) så frostade F2025-8 av. Inget moln och sekvenstiderna var förändrade.

Till alla med F2025, har ni problem med isbildning på fläktringen ta kontakt med Nibe.

(Givetvs så läste de inte de parametrar jag ställt in så det var till att göra om igen).

Är det nån här på forumet som installerat ett KVT10?

Ja JPEG: JPEG
Kan en del om värmepump
***
Online Online

Antal inlägg: 138


Visa profil Privat meddelande (Online)
   
   
SV: Ishög under pump.
« Svara #23 skrivet: 15 Januari 2010, 13:14:33 »
   Svara med citatCitat
Hulta tyckte också att priset var högt förra året när jag installerade pumpen, men hade precis som du problem med påfrysning på marken. Det bara byggde på även fast jag har ett väl dränerande underlag av singel. Problemet är att det blir ett islock och vattnet bara skvalar på och hinner inte undan innan det blir is vid 4-5 minusgrader redan.

Jag skaffade därför en KVT10 i höstas och ångrar det inte. Ingen is under allt rinner osynligt ner i dräneringen. Många menar att det inte skall vara bra men om inte dräneringen klarar denna vattenmängd i förhållande till sommarregnens vattenmängder, så har man troligtvis redan problem med dräneringen.

Bäst är givetvis att släppa det i dagvattenledningen eller inomhus i avloppet.

Tråget är gjort i två halvor av vakumformad plast med noppor för fasthållning av värmekabeln. Den övre halvan passar i den undre och är ihoplimmade i kanten, mycket handarbete, så de bildar en stabil enhet.
Värmekabel 200W ca 4-5m, med ca en halv meter utdragen genom avloppspipen, 0,5m invändigt trådarmerad gummislang och 2st slangklämmor ingår.

Tråget har god passform till underdelen och snäpps enkelt fast på falsar under pumpsvepet.
Såg i går någon som delat tråget och fixat till kabeln så att han fick ut ytterligare 60cm genom avloppet. Inte helt fel jag skulle behöva det också. Kan inte hitta inlägget nu.

Tycker trots priset att investeringen är värd pengarna.
Skrivet av: NIBE_EVP500_F2025
« skrivet: 24 januari 2010, 10:35:05 »

Hej igen!

I onsdags var Nibe här (ETB-installation som ombud) och bytte kortet. Igår när jag var ute och hackade is (var för snål för att köpa KVT10, som snarast ska inhandlas) så frostade F2025-8 av. Inget moln och sekvenstiderna var förändrade.

Till alla med F2025, har ni problem med isbildning på fläktringen ta kontakt med Nibe.

(Givetvs så läste de inte de parametrar jag ställt in så det var till att göra om igen).

Är det nån här på forumet som installerat ett KVT10?
Skrivet av: hulta
« skrivet: 21 januari 2010, 16:52:43 »

God morgon, nu hinner jag inte läsa igenom det senaste i tråden, men det får bli senare. Kul att flera delar med sig av erfarenheter och lösningar här!

Jag fick då det här kortet utbytt i förrgår, och nu är fläktstarten fördröjd en stund, tillräckligt länge för att det inte ska blåsa ånga ut genom den och frysa på på plåten. Bra. Nibe var här och bytte, jag var inte ens hemma, och de behövde inte komma åt innedelen. Smidigt gjort tycker jag.  Thumbsup

/Markus

Skönt, min är tydligen redan uppgraderad pga fläktstarten kommer igång 40sekunder efter avfrostningen.
Skrivet av: Wallgren
« skrivet: 21 januari 2010, 04:53:29 »

God morgon, nu hinner jag inte läsa igenom det senaste i tråden, men det får bli senare. Kul att flera delar med sig av erfarenheter och lösningar här!

Jag fick då det här kortet utbytt i förrgår, och nu är fläktstarten fördröjd en stund, tillräckligt länge för att det inte ska blåsa ånga ut genom den och frysa på på plåten. Bra. Nibe var här och bytte, jag var inte ens hemma, och de behövde inte komma åt innedelen. Smidigt gjort tycker jag.  Thumbsup

/Markus
Skrivet av: Elvi
« skrivet: 20 januari 2010, 14:04:58 »

Ingen dum ide alls med stupränna med värmekabel i.. ingen dum ide alls!

(sydliga vindar och jag går inte ihop då nibe står på sydsidan för att få bästa effekt av vårsolen, hade själv satt den undangömd på norrsidan men de kloka påstod att en kall marsnatt har vanligen en solvarm dag med sig med t.om. + grader)
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 20 januari 2010, 12:36:07 »

Hulta klart smart och enkel och fungerande lösning, som jag var inne på också. Var lat och skaffade det färdiga paketet som du vet.
CTC:s standardtråg har i princip denna öppna lösning också, men är en specialtillverkad dyr ränna antar jag.
Stuppröret bör ju klara vårfloden mer än väl^-^

/Peter
Skrivet av: hulta
« skrivet: 20 januari 2010, 11:56:53 »

Trevligt att höra Elvi. Thumbsup

Måste bara visa mitt oerhört fula 0:- system för avrinning. Hade värmekabel över från gamla luftluft pumpen. Samt gamla rännor.

Som ni ser så rinner vattnet ut på gången istället och bygger isberg där istället. Men lättare att hugga bort. Värmekabeln inkopplad till vägguttag och funderar på sätta dit timer så värme endast kanske 20minuter varannan timme.
Varsågod och njut och skratta! ;)

När goa våren kommer ska en rejäl skönhetslyft ske avseende detta system. Brr för kallt nu. ::)

Var värmekabeln slutar kan ni gissa!
Skrivet av: Elvi
« skrivet: 20 januari 2010, 10:45:26 »

hej!
isberg hade jag i fjol också under min nibe fighter.. estetiskt kanske inte så tilltalande men det är ju vinter, is har jag i år också. Nytt för i år och som stör mig lite nu ,som jag inte hade problem med i fjol, är att det bildas lite is på vingarna (ibland skramlar den och för oljud pga av obalans eller att då vingarna tar emot iskanter).
Hett vatten har jag därför använt för att tina bort isen på gallret framför och is som bildats på vingarna har ja värm upp så de tinat och blåst bort med en värmepistol. Is på vingarna är nytt för mig i år men jag tror att det beror på kondensmolnet och att molnet har haft mera motvind år (vi har haft mera sydliga vindar här än ifjol när det är riktigt kallt) och blåsten har fört kondensen inåt tillbaka, etter värre blir det när sen is bildats på gallret framför så kommer inte kondensmolnet igenom ut i det fria och så fler och fler droppar kvar och bildar rim och isbeläggning... mao tror jag att det är viktigt att gallret framför är isfritt, har kokat upp vatten i en vattenkokare och hällt direkt på gallret. Min nibe fighter jobbade väl med värmeproduktionen ända ner till - 20 grader  efter det så stannade den (helt enligt instruktionsboken) den var lugn i flera dagar när temperaturen kröp ner mot 33 g, när det sen småningom blev 19,6 så brummade den till och startade...
Hälsningar från  63 breddgraden
Skrivet av: hulta
« skrivet: 19 januari 2010, 11:02:27 »

Tror nog att värmekabeln klarar av att hålla rännan isfri vid låga temperaturer.
Det är nu vid nollan och något under som det rinner våldsamt.
När våren kommer så ska rännan bytas ut mot något vackrare.....Plus lämplig isolering av något vattentåligt.

Det ser för dj-ligt ut nu ute men flärden får offras så länge.... ;)
I snö och underkylt regn göres snabbjobb.... :D
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 18 januari 2010, 17:24:03 »

Tack för det. Med andra ord en avsevärd skillnad d.v.s ca 50sek senare. Då blir det knappast ett sådant ångmoln som jag och många andra bevittnar vid fläktstart.

Din ränna fungerar säkert. Bra karl reder sig själv som sagt var. Försök att skapa någon form av isolering på undersidan så du får upp värmen. Kanske från ett liggunderlag eller likvärdigt.
Raffen har gjort ett eget tråg med isolering på undersidan.

Vad kan detta ha för nackdelar? Kvarvarande vatten som inte runnit av fryser fast efter hur lång tid?

Kan någon av våra kylkunnigare vänner klargöra vad det innebär?

Min "option" med värmekabeln på fläktkransen fungerar så till vida att den håller borta isbarksbildningen, men effekten är i lägsta laget för att smälta bort is som bildats, när man ligger i det kritiska tempområdet 6-8 grader minus och hög luftfuktighet 85-90%.

Jag provade som jag skrev att slå ifrån spänningen och det byggdes åter på is tills fläkten tog i.
Då slog jag till spänningen igen, men det tog flera timmar minst en natt innan det var upptorkat igen. Fick hjälpa till i början med att rensa med skruvmejseln.

Nu är det bara ca -2 så den är frånslagen.

Hörde för övrigt i dag att flera kollegor inom företaget har samma problem och att en av dom hade gjort samma lösning med värmekabeln utan vetskap om mitt test med kanske något högre effekt och skarvsladd med stickpropp eftersom han inte ville in och riva i styrboxen.

/Peter 
Skrivet av: hulta
« skrivet: 18 januari 2010, 15:51:31 »

Skratta och skratta, men det innebär att du kyler ner förångaren också med den kalla uteluften och det är knappast önskvärt. Skulle kunna tänka mig att blåsa ur batteriet på sluttampen då, men min lösning med värmekabeln är enklare då.

Fläktmotorn i F2025-8-14kW är utförda för två hastigheter med separata lindningar och går inte med enkla medel att vända rotationsriktningen på.

Har du lyckats fånga tiderna?

/Peter

Nej trots att jag var ute i en timme för att ta bort isen (se inlägg ishög under) sprang in emellanåt för att värma fingrarna och då passade väl f-skapet på att frosta av... huvuddunk
Som jag har skrivit ovan så tycker jag din lösning är förnämligt!! :)
Jag bara funderar lite om andra lösningar för Nibe klarar det inte tydligen.
En relästyrd bankare som bankar bort dropparna innan fläkten startar... ;D

Nu Peter var jag ute i rätt ögonblick. Hmmm den avfrostade i cirka tre minuter bara, sedan slog växelventilen över till drift men det tog faktiskt 40sekunder innan fläkten satte igång.

Nu har jag monterat temporärt en hängränna under kanalerna samt böjar så vattnet rinner ut 2 meter utanför pumpen. Hade en värmekabel över från gamla luftluft pumpen men tyvärr halv meter för kort så vi får se om vattnet lämnar hela röret utan att frysa invändigt.

PRIS: 0 kronor...... :D
Skrivet av: Tindre
« skrivet: 14 januari 2010, 10:51:11 »

Även jag ansluter mig till gänget "som grannarna hatar".  ;)
Samma problematik som ni beskriver dvs is på insidan av "fläktsvepet" och ytterst otrevliga ljud när fläkten gräver väg genom isen som bildats. Att fixa problemet med värmekabel är en bra tillfällig lösning men nog måste nibe ha andra förslag? En så dyr leksak måste fungera utan att man ska behöva pyssla själv!
Jag hänger kvar i tråden för att se om någon av er får svar och ska också försöka få tag på nibe. Återkommer naturligtvis om jag har något att tillföra!
Skrivet av: hulta
« skrivet: 13 januari 2010, 15:52:46 »

Skratta och skratta, men det innebär att du kyler ner förångaren också med den kalla uteluften och det är knappast önskvärt. Skulle kunna tänka mig att blåsa ur batteriet på sluttampen då, men min lösning med värmekabeln är enklare då.

Fläktmotorn i F2025-8-14kW är utförda för två hastigheter med separata lindningar och går inte med enkla medel att vända rotationsriktningen på.

Har du lyckats fånga tiderna?

/Peter

Nej trots att jag var ute i en timme för att ta bort isen (se inlägg ishög under) sprang in emellanåt för att värma fingrarna och då passade väl f-skapet på att frosta av... huvuddunk
Som jag har skrivit ovan så tycker jag din lösning är förnämligt!! :)
Jag bara funderar lite om andra lösningar för Nibe klarar det inte tydligen.
En relästyrd bankare som bankar bort dropparna innan fläkten startar... ;D
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 13 januari 2010, 15:42:15 »

Skratta och skratta, men det innebär att du kyler ner förångaren också med den kalla uteluften och det är knappast önskvärt. Skulle kunna tänka mig att blåsa ur batteriet på sluttampen då, men min lösning med värmekabeln är enklare då.

Fläktmotorn i F2025-8-14kW är utförda för två hastigheter med separata lindningar och går inte med enkla medel att vända rotationsriktningen på.

Har du lyckats fånga tiderna?

/Peter
Skrivet av: hulta
« skrivet: 13 januari 2010, 15:02:51 »

Ni skrattar väl ihjäl er nu men kom på att går det inte få fläkten att gå baklänges typ 10-15sek och sedan som vanligt. Men det är väl en enfas fläkt och då går det nog inte.

Tänkte då att dropparna försvann bakåt istället och som resultat en finer vit vägg.... :)
Skrivet av: NIBE_EVP500_F2025
« skrivet: 13 januari 2010, 13:26:07 »

Hej!
Även jag har problemet med min F2025-8. Isbildning på fläktringen (kl. 4 -14). Vecka 1-2 i år så har det endast tagit ca 2 dygn att bygga upp tillräckligt med is för att skapa ett väldans liv (grannarna är gott irreterade). Pannan hinner gå ner till 25°C före grejerna startar igång igen efter avstängning för "isrengöring". Vi har en nyfödd tjej (7 dagar) & en grabb på 2½ och det är väl sådär kul när vi blir utan värme.

Jag mailade idag Nibe ett dokument som beskriver problematiken, återkommer om jag får något svar.

IDAHO: Precis samma problem har jag om jag ställer EVP500 värmepumpsläget i COMF-läget (LP på 1/3 och cirkpump 1/3).
Skrivet av: IDAHO
« skrivet: 12 januari 2010, 22:20:16 »

Hej
Ny bliven ägare till en 2025 -10 undrade vad som lät ute tog ett tag innan jag såg isen runt kransen fram med hammare och lång mejsel. har en fråga som ny på forumet har en EVP 500 dock mot 2025 ( kör solvärmen sommartid fungerar perfekt)
innerdelen signaler ibland med 3 blinkningar att den har blockerat utdelen VARFÖR är returvärmen för hög eller vad
vad gör man taksam för svar
häls IDAHO
Skrivet av: hulta
« skrivet: 12 januari 2010, 16:21:10 »

Intressant iaktagelse. Min fläkt drar igång ca 10s innan fyrvägsventilen slår om, vilket medför att det är rikligt med vattendroppar kvar på förångaren om det vill sig illa.

Kan du ta tiden på hur lång tid det tar i ditt fall och om det slutat ånga om förångaren?

Jag har kabeln avslagen nu så får vi se vad som händer.
/Peter

Ska försöka, ser pumpen innefrån huset men aldrig sett någon kondensmoln ifrån fläkten vilket man gjorde jämt och ständigt på gamle Panasonicen LL.
förångaren är tyvärr ren varje ggr jag gluttar på den... huvuddunk
Men men luften är torr denna vinter till skillnad mot föregående vintrar.

Men isen under skvallrar om annat... ::)
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 12 januari 2010, 16:20:15 »

Avfrostningn börjar med att det pyser till kraftigt, hörs på långt håll. Pysningen orsakas av att fyrvägsventilen växlar och värme förs till förångaren, det stora elementet bakom fläkten.

Samtidigt bryts strömmen till fläkten. Den snurrar vidare ett bra tag på den levande kraften. Man ser och hör hur det smälter och ångar från förångaren samtidigt som ljudet från kompressorn förändras, låter ungefär som om den sprutar in vätska i en tom plåtburk.

Efter ca 1 min drar i mitt fall fläkten igång med att blåsa ett ångmoln förbi fläkten och gallret.
Efter ytterligare ca 10 sek hör man hur växelventilen slår om för värmeproduktion.
Fläkten drar alltså iväg eventuellt kvarvarande vatten från förångaren, vilket inte kan vara någon nackdel, men medför tyvärr vid extra låg utetemp att det fryser fast på fläktkransen.

Den modifierade versionen skall alltså i så fall inte starta fläkten förän växelventilen växlat till värmeproduktion och påfrysning har börjat på förångaren. Stämmer det? Efter hur lång tid?

/Peter
Skrivet av: SvenF
« skrivet: 12 januari 2010, 15:51:38 »


Här om dagen kom jag ut till VP och hörde att kompressor var igång men fläkten stod still och blev något förbryllad över detta. Efter tiotalet sekunder startade fläkten och kondensmolnet kom ut. Fläkten slog bort lite isbitar och sedan snurrade allt igång som vanligt.
Förmodar att jag råkade komma precis i slutfasen av en avfrostningscykel.
Kan der vara så att jag redan har en fördröjning av fläktstarten?  Hur ser era avfrostningar ut? Startar kompressor och fläkt samtidigt?
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 12 januari 2010, 12:32:37 »

Intressant iaktagelse. Min fläkt drar igång ca 10s innan fyrvägsventilen slår om, vilket medför att det är rikligt med vattendroppar kvar på förångaren om det vill sig illa.

Kan du ta tiden på hur lång tid det tar i ditt fall och om det slutat ånga om förångaren?

Jag har kabeln avslagen nu så får vi se vad som händer.
/Peter
Skrivet av: hulta
« skrivet: 12 januari 2010, 11:58:33 »

Hulta man måste beakta att du har en F2025-6 som har lägre luftmängd och lägre kylande effekt på luften som passerar fläktkransen. Det kan ha en viss betydelse.

Kan bara bekräfta att min "option" fungerar. jag skall slå ifrån den i dag och se om isbarksbildningen återkommer. Det ärfortfarande hög luftighet över 90% och -10.

Min avsikt var bara att ha kabeln för avsmältning vid behov. Hade aldrig dessa problem förra vintern.

En tanke jag har är att det är någon parameter som har ändrat sig i pumpen och ger detta fenomen med isbildningen, men då borde inte Nibe upplysa om att man vidtagit modifieringar i styrningen på senare maskiner i produktionen, eller??  

/Peter

Visst är det rätt, men hur stor är skillnaden egentligen i luftflödet?

Såg nu i manualen: 500kbm mer flöde i 8-10kwattarna, skulle det lilla orsaka problem? Märkte faktiskt när jag tänker på det, att igår när jag skrev av datan så avfrostade grunkan och efter så startade inte fläkten direkt. Ja jag kollade inte så noga förståss för jag frös så i vinden.
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 12 januari 2010, 09:58:22 »

Hulta man måste beakta att du har en F2025-6 som har lägre luftmängd och lägre kylande effekt på luften som passerar fläktkransen. Det kan ha en viss betydelse.

Kan bara bekräfta att min "option" fungerar. jag skall slå ifrån den i dag och se om isbarksbildningen återkommer. Det ärfortfarande hög luftighet över 90% och -10.

Min avsikt var bara att ha kabeln för avsmältning vid behov. Hade aldrig dessa problem förra vintern.

En tanke jag har är att det är någon parameter som har ändrat sig i pumpen och ger detta fenomen med isbildningen, men då borde inte Nibe upplysa om att man vidtagit modifieringar i styrningen på senare maskiner i produktionen, eller?? 

/Peter
Skrivet av: hulta
« skrivet: 12 januari 2010, 09:21:11 »

Uppgraderingen bör nog fungera, jag har inte det minsta antydan till isbildning runt kransen.
Isen flödar under pumpen men det är en annan historia..... *vinkar*
Skrivet av: Wallgren
« skrivet: 12 januari 2010, 08:41:09 »

Tack för den instruktionen JPEG - då vet jag vad jag ska göra om inte Nibes uppgradering funkar. Ser ut som en kanonlösning! /Markus
Skrivet av: hulta
« skrivet: 09 januari 2010, 14:14:25 »

Jag tror jag löst problemet nu med en "option" i väntan på besked från Nibe.

Jag skaffade en värmekabelsats med stickpropp, 6m självreglerande max 10W/m, sedan drog jag på mig skoteroverålen, -13 ute.

Den räckte nästan fyra varv runt fläktkransen. Över detta svepte jag en Armaflexslang för 22mm rör runt kransen. Det gick tyvärr inte att forma den som jag tänkt mig i p.g.a. kylan. Jag hade tänkt dra ett spännband runt Armaflexen för att få den att isolera helt tätt över värmekabelsvarven.
Den vanligtsvis mjuka slangen blev så seg att den gick att bryta av när jag kapade den.

Anslöt kabeln till samma utgång som tövattentrågets kabel över separat brytare. Mätte en total belastning på ca 1,5A vid inkoppling, men allt efter att temperaturen steg i värmekablarna, sjönk det till ca 1A vid -13 ute.
Eftersom kabeln är självreglerande så kan i detta fall utgången inte belastas med mer än max 260W för båda kablarna (200+60W).

Hur som helst så har isbildningen upphört och det är helt tort på fläktkransen nu ett dygn senara. Jag trodde inte att effekten skulle räcka till.

/Peter

En duktig karl reder sig själv gentemot Nibe... ;) Snyggt grejat.
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 09 januari 2010, 14:00:02 »

Jag tror jag löst problemet nu med en "option" i väntan på besked från Nibe.

Jag skaffade en värmekabelsats med stickpropp, 6m självreglerande max 10W/m, sedan drog jag på mig skoteroverålen, -13 ute.

Den räckte nästan fyra varv runt fläktkransen. Över detta svepte jag en Armaflexslang för 22mm rör runt kransen. Det gick tyvärr inte att forma den som jag tänkt mig i p.g.a. kylan. Jag hade tänkt dra ett spännband runt Armaflexen för att få den att isolera helt tätt över värmekabelsvarven.
Den vanligtsvis mjuka slangen blev så seg att den gick att bryta av när jag kapade den.

Anslöt kabeln till samma utgång som tövattentrågets kabel över separat brytare. Mätte en total belastning på ca 1,5A vid inkoppling, men allt efter att temperaturen steg i värmekablarna, sjönk det till ca 1A vid -13 ute.
Eftersom kabeln är självreglerande så kan i detta fall utgången inte belastas med mer än max 260W för båda kablarna (200+60W).

Hur som helst så har isbildningen upphört och det är helt tort på fläktkransen nu ett dygn senara. Jag trodde inte att effekten skulle räcka till.

/Peter
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 06 januari 2010, 01:51:06 »

OK Kjell får väl kolla min tångampermeter mot en 100W glödlampa. Vet du när den kopplas till? Är det +2 grader? -17,2 ute nu och delta 4,9 grader på VP.

/Peter

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!