Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme i nybygge 1½ plan 170m2 + garage 30m2 +ev gäststuga 20m2 ?  (läst 3607 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad madmax

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsängen
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
Hoppas någon kan hjälpa mig med beslut...

Bygger 170m2 välisolerat  1½ plans hus (100 m2 golvvärme nere, STORA radiatorer uppe för resterande 70m2), 30m2 garage med golvvärme samt ev även gäststuga 20m2. Jag har en borra pÃ¥ 180meter.

Hustillverkaren + en annan installatör rekommenderar en IVT ht plus 7 till hus + garage (ej gäststuga). De har även ritat in en volymtank på 100 liter. Pump kommer stå i garaget med 10 meter kulvert till villan. De har räknat med att huset har toppeffekt på 7.9kw och garaget 1.6kw. Det ger ju ca 9.5kw totalt.

1. Jag funderar då på om jag borde kunna välja en IVT ht plus 9 istället föt att slippa tillskott ? hustillverkaren hävdar att pumpen inte kommer gå tillräckligt länge och den inte kommer må bra av det och jag bör välja en 7:a, vad säger ni på forumet ?


 2. Nu funderar jag även pÃ¥ att komplettera med en kulvert till gäststugan och radiatorer/golvvärme där med om det fungerar , det är ca 30 meter dit. (Är det för lÃ¥ngt ?) DÃ¥ borde jag behöva närmare 1.5 kw till och det kan ju verkligen motivera en 9:a.
Tror ni att det går att få en bra balans i värmesystemet pga olika värmebehov i garage, gäststuga och villa samt olika långa kulvertar till byggnadera ? Eller ska jag ta direktel i gäststugan pga att det blir en för "komplicerad" installation som är svår att få ordning på ?

Tack! Matte











1½ plans hus byggt 2007, 177 m2 + 30m2 garage. Golvvärme i garage + nb hus. Öv i hus stora raditorer. IVT E7 , 300l bereadre, VV cirkulation, 180m aktiv borra. Naturkyla. Bergvärmepump placerad i garaget.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
Hej Matte!

Ditt bygge liknar vårt nybygge. Vi har valt en CTC ecopart 7,5. Men eftersom den är oprövad ännu så kan jag bara hoppas att den är rätt storlek. Vad har du för typ av ventilation, var i landet bygger ni?
Har ni FTX så borde 7:an räcka till både garage och hus. Om du har gott om plats i garaget kan ni docka värmepumpen mot en ackumulatortank på 500 l. Då får ni inga problem med korta gångtider även om ni väljer 9:an. Vill du hotta upp installationen ännu mer så tar du en tank med varmvattenslinga och solslinga. I varmvattenslingan förvärmer du varmvattnet till värmepumpen. Solslingan finns där om det senare blir läge att prova solvärme. En 500 l ackumulatortank med varmvattenslinga och solslinga landar på ca 10000 + moms. En ren acktank på ca 4000 + moms.

/Erik
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hej
Hoppas någon kan hjälpa mig med beslut...

Bygger 170m2 välisolerat  1½ plans hus (100 m2 golvvärme nere, STORA radiatorer uppe för resterande 70m2), 30m2 garage med golvvärme samt ev även gäststuga 20m2. Jag har en borra pÃ¥ 180meter.

Hustillverkaren + en annan installatör rekommenderar en IVT ht plus 7 till hus + garage (ej gäststuga). De har även ritat in en volymtank på 100 liter. Pump kommer stå i garaget med 10 meter kulvert till villan. De har räknat med att huset har toppeffekt på 7.9kw och garaget 1.6kw. Det ger ju ca 9.5kw totalt.

1. Jag funderar då på om jag borde kunna välja en IVT ht plus 9 istället föt att slippa tillskott ? hustillverkaren hävdar att pumpen inte kommer gå tillräckligt länge och den inte kommer må bra av det och jag bör välja en 7:a, vad säger ni på forumet ?


 2. Nu funderar jag även pÃ¥ att komplettera med en kulvert till gäststugan och radiatorer/golvvärme där med om det fungerar , det är ca 30 meter dit. (Är det för lÃ¥ngt ?) DÃ¥ borde jag behöva närmare 1.5 kw till och det kan ju verkligen motivera en 9:a.
Tror ni att det går att få en bra balans i värmesystemet pga olika värmebehov i garage, gäststuga och villa samt olika långa kulvertar till byggnadera ? Eller ska jag ta direktel i gäststugan pga att det blir en för "komplicerad" installation som är svår att få ordning på ?

Tack! Matte

Med just IVT är det viktigt att man inte överdimensionerar, och om man gör det är det viktigt med volymtank. (de reglerar med hysteres)
Om du väljer Nibe eller Thermia kan du själv styra antalet start och stopp på ett bättre sätt. (genom att öka gradminuterna kan du får rimligt många start och stopp på din värmepump trots hög effekttäckningsgrad)

De stora problemen med kulvertar är två:

1. Värmeförluster (ca 10-15 W/meter)
2. Det tar lång tid för tappvarmvattnet att nå fram till kranarna i huset... besvärligt och dyrt.

För att undvika nummer 1, välj inte en billig dåligt isolerad kulver utan välj en kulvert med bra värden.

För att undvika nummer 2 välj en kulvert med rätt klen ledning för tappvarmvattnet - hellre lite dåligt tryck/flöde och snabbt tappvarmvatten än höga energiförluster och lång väntetid på varmt vatten i kranarna.

När det gäller gäststugan så kommer du förmodligen främst att värma den, inte förbuka så mycket tappvarmvatten, så jag tror att en kulvert skulle kunna funka rätt bra, och DÅ kan du eventuellt tänka på en 9 kW pump, inte annars.
Det lönar sig inte, de få tillskottstimmar du får med en HT7 är i princip försumbara.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ipppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Valbo/Sverige
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
nu är inte jag alls insatt i det här med dimensionering...


men varför inte köra på en x-15 ? då får du alltid värmen du behöver.... varken mer eller mindre... installations kostnaden blir ju högre och borrdjupet längre, men du behöver aldrig oroa dig för att bygga ut eller etc...

Jag har ca 180m2 + garage 70m2 och jag tycker det fungerar klockrent... funderar pÃ¥ att slänga in en fläktkonvektor i garaget + planer pÃ¥ ett hobbyrum pÃ¥ 40m2  och tack vare x-15 sÃ¥ behöver jag inte ens fundera pÃ¥ om det kommer att räcka... bara att ösa =) dessutom finns det ingenting som heter eltillskott =)

mvh

********

IVT X-15 *** Borrdjup 2 x 160m *** 300L VVB *** Uppvärmd yta = 273m2 --- Enplansvilla 208m2 med golvvärme + radiatorer --- Garage 65m2 med IVT 42NM43 fläktelement ***

********

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
En orsak kan vara att en X15 kommer vara i största laget för huset.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad madmax

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsängen
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för idéer och kommentarer! :) Efter mycket funderande blev det en IVT ht plus 7:a kompletterad med varmvattencirkulation och frikyla.  Hoppas husleverantören fÃ¥r ihop det  Sc:,h ... jag bad att fÃ¥ kontrolläsa ritningar för värme & vatten och det var inte mycket rätt där  huvuddunk Tappvattent hade de kopplat pÃ¥ golvvärmeslingan.... hoppas det bara var ett klickfel  i CADprogrammet  :-\. Men de sa att de aldrig har haft en sÃ¥dan "komplicerad" installation med kulvertar, frikyla , separat beredare och volymförstorare.... alla andra väljer tydligen IVT490 och elradiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen....

Vi får se hur det slutar....

1½ plans hus byggt 2007, 177 m2 + 30m2 garage. Golvvärme i garage + nb hus. Öv i hus stora raditorer. IVT E7 , 300l bereadre, VV cirkulation, 180m aktiv borra. Naturkyla. Bergvärmepump placerad i garaget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!