Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter av frostband  (läst 1432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TomasF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Blanka
    • TräbÃ¥tsakuten
Erfarenheter av frostband
« skrivet: 20 april 2007, 18:45:46 »
Hej! Detta kan vara av intresse för någon med frostbandsfunderingar:
När vi installerade min Panasonic E15 för snart två år sedan drabbades den av ett läckage vid en rörskarv så gasmängden minskade långsamt. Efter ett tag minskade max/nominell effekt och vid +2 eller kallare bildades frostband MITT PÅ utedelens slingor. Dessa gick ej bort vid avfrostning (avfrostningen är mest effektiv i överkant och underkant).

En släkting som är kyltekniker åtgärdade läckan och fyllde med onödigt mycket gas (gasmängden är svår att beräkna vid min installation). Frostband bildades då i överkant och underkant men ej i mitten. Detta mönster konstaterades vid "alla" temperaturer under nollan. Denna påfrostning kunde avfrostningsautomatiken hantera. Max/nominell effekt ökade jämfört med ursprungsvärdena, COP var ok vid varm väderlek men föll markant under nollan.

Jag släppte ut gas. Nu frostar hela förångaren på samtidigt, även nu vid "alla" kalla temperaturer under normal drift. Om temperaturinställningen ökas kraftigt kan frostband uppträda men som sagt inte vid normal drift.

   /mvh Tomas F.
Har byggt egen L/V

Utloggad Master Heat Cool

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av frostband
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2007, 18:56:19 »
Mitt råd... Tömm maskin och provtryck med nitro efter läcka, och fyll om rätt mängd...

Lite känsligt det där med gasen... bara några gram hitt och ditt...

Utloggad TomasF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Blanka
    • TräbÃ¥tsakuten
SV: Erfarenheter av frostband
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2007, 15:05:09 »
Hej
tack för svar. Ditt inlägg stämmer säkert med erfarenhet av div "vanliga" installationer. Här är det dock en specialinstallation mot vattensystem så det finns ingen rekommenderad gasmängd. Erfarenheterna av frostband borde dock vara generella, dvs

lite gas - frost i förångarens början, för Panasonics del i mitten.
mycket gas - frost i förångarens slut, för Panasonics del botten+topp.

("början", "slut" avser flödesriktning vid kyla)

    / mvh Tomas F.



Har byggt egen L/V

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!